HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 JBL 2446 - hut högt kan de spela i frekvens?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mathias på Öckerö Posted - 2011/01/24 : 12:10:23
http://www.fullcompass.com/common/files/7949-2446.pdf

Jag har sett bilder på dessa drivers i olika horn och ibland har de blivit kompletterade av en JBL "slot"-diskant, men kan man med rätt horn få dem att spela bra ända upp till 20 kHz?
Har även kollat på Ushers D2 och i verson D3 är 2" TAD-hornet kompletterat av två diskanter...
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2011/01/30 : 17:09:59
quote:
En typ av element som jag har sett och undrar vad dom är bra för.
http://profesional.beyma.com/ingles/xls.php?xls=09_GUIASDEONDA


Koppla på Line-arrayhorn.
gcs Posted - 2011/01/29 : 15:27:36
Jag har ingen aning om det. Dom ser så trevliga ut där dom står.
more10 Posted - 2011/01/29 : 14:48:45
quote:
men jag har också två 1":s drivers med horn och lins stående som blomvas eller något annat. Det är mina gamla LE85+HL91


Jösses, vet du vad dom där går för på ebay?
gcs Posted - 2011/01/29 : 13:59:22
Jag låter mina 2445 rulla av naturligt, men jag har också två 1":s drivers med horn och lins stående som blomvas eller något annat. Det är mina gamla LE85+HL91 med al-membaran. Dom går inte högre än 16/17KHz så det är inte mycket med det. Snygga att titta på är dom i alla fall. På 70-talet var det många som kompletterade sina studiomonitorer med 1":s driver utan horn. Så gjorde man på Westlake Studio och flera andra stora studios.
En typ av element som jag har sett och undrar vad dom är bra för.
http://profesional.beyma.com/ingles/xls.php?xls=09_GUIASDEONDA





Harry_up Posted - 2011/01/29 : 13:42:33
Sen finns de ju en möjlighet till som jag fick som råd av några JBL installatörer då jag berättad att jag körde 2445 och 2450 för hemmabruk men att jag tyckte att jag skulle vilja ha komplettera med en toppdiskant.
"Skit i att lägga till nån diskant för det kommer aldrig bli bra för du sitter för nära, du kommer bara få en massa fasfel och loobing"
Nu sitter jag på ungefär 3.7m ifrån högtalarna och min väg genom alla 2" jag har testat har lett mig till att använda 1" numera så slipper man fundera på toppdiskant. Vilket nu ifs inte är helt sant då jag ändå har kikat på lite på en topp men eftersom jag delar aktivt så räcker inte mina filter som är 3-vägs utan då skulle jag behöva dela passivt mellan hornen. Och det skulle kännas tungt. Aktiva filter med möjlighet till justering av fas och delay är enligt min erfarenhet enda möjligheten att få horn och integrera på ett snyggt sätt utan få loobing eller honk.
Jag skulle låta en 2446 rulla av naturligt vilket säkert blir runt 16-17kHz eller också byta drive.
mvh/Harryup
more10 Posted - 2011/01/29 : 12:28:44
quote:
Beyma TPL-150H
. Ser ut som en banddiskant.
gcs Posted - 2011/01/29 : 11:56:06
Har faktiskt varit inne på och funderat på en annan typ av diskantelement. Vad tror ni om den här från Beyma TPL-150H som egentligen är ganska dyr men ändå.

http://profesional.beyma.com/ingles/xls.php?xls=03_PLEATEDDIAPHRAGMTWEETER
more10 Posted - 2011/01/29 : 11:33:28
quote:
Så, kan man anta att en "supertweeter" kan vara ett bättre alternativ än att försöka stressa upp en 2446 till register över 15-16kHz?


Just så tänker i alla fall jag.
Mathias på Öckerö Posted - 2011/01/29 : 01:16:17
Men kan konstatera att JBL har ganska länge kompletterat sina midhorn med en supertweeter. Att då försöka att få ett mid/high-horn att spela högre än "gott nog för mina dåliga öron" är kanske inte rätt väg då JBL själva inte går den... Eller?
Även sett, på nätet, K2 M9500 kompletterade med nå'n banddiskant på sidan av. Uscher D2 fick två diamantdiskanter och blev D3...
Så, kan man anta att en "supertweeter" kan vara ett bättre alternativ än att försöka stressa upp en 2446 till register över 15-16kHz?

Harry_up Posted - 2011/01/27 : 14:36:36
Det där men låta "bra" och "bättre" är ju rena subjektiva bidrag som jag skulle ställa mig väldigt tveksam till. Horn låter olika och även gamla drivers kan bete sig högst olika så vad man lyssnar på är en kombination som inte nödvändigtvis är särskilt universell.
I många fall skulle jag säga att det är större skillnad på filtren än vad det är på membranen. Sen skall man ju inte glömma bort att en driver som låter illa i ett system kanske avslöjar det som finns innan medans den som låter mjukt och fint egentligen är ganska "trött".
Och hur många spelar inte med horn hemma på 3-4m avstånd som är gjorda för att spela på 20-25m avstånd som man kan se på en del siter.
Så vad folk anser är bättre skulle ag ta med en stor nypa salt. Bäst är att lyssna, är man nöjd så är det väl jättebra.
En annan sak att komma ihåg är att man hade väldigt god koll i många fall på vad man gjorde för i tiden så det är inte så enkelt att på alla sätt förbättra ljudet med lite enkla medel, men väl att förändra ljudet går ju enkelt.

mvh/Harryup
more10 Posted - 2011/01/27 : 13:58:13
Jag har 2445 med orginal titanmembran. Och tycker att det låter jättebra. Jag har inte hört några aluminium, aquaplas eller berylliummembran, så egentligen vet jag ju inte vad jag pratar om :-). Jag uttryckte mig väl drastiskt, "inte särskilt bra" borde väl ha varit "inte lika bra som aluminium..."
gcs Posted - 2011/01/27 : 13:41:13
Oj då more10 då har jag väl antagligen jätte dåligt ljud, även om jag nu tycker att musiken som jag spelar låter jättebra. Faktiskt det bästa jag har hört. Ja det ska väll i så fall vara TAD ref.1. Men jag är inte helt säker på det.
more10 Posted - 2011/01/27 : 09:59:03
quote:
Kan man då anta att fyra 2446 (med 2360-horn, vad man nu skall med dessa till?)för 5625kr kan vara ok om man vill prova dem?


Det som skiljer 2446 från 2445 är faspluggen och membranet. Faspluggen ska ha bättre faslinjaritet vilket är bra om man vill komma upp i frekvens. Membranet i 2446 ska vara ribbat i orginal (2445 har slätt titanmembran). Tydligen ska inte titanmebran utan aquaplas låta särksilt bra på grund av stående vågor. Hur bra ribbningen hanterar stående vågor har jag inte koll på.

Vill du få ut finljud ur dessa så ska det vara aluminiummembran eller titan med aquaplas, eller beryllium. Radians membran ska tydligen låta ganska ok. Dom kostar tusen ungefär på Thomann.

2445 är betydligt vanligare än 2446 och dom kostar runt en tusing. Så priset är inte orimligt. Trattarna är inte hifimässiga, men man kan få 300 kr styck för dem. Jag kan tänka mig att ta 2 st om du bestämmer dig för att köpa. Om du inte tänker köpa så kan du kanske förmedla alla 4?

Med tanke på att Radian 2" kostar från 200$ till 400$, och tydligen låter bättre än JBL, så kan man ju egentligen inte rekommendera JBL 2" över huvud taget eftersom totalkostnaden med nya membran är lika med nya som låter bättre. Vilken Radian man ska ha har jag inte riktigt koll på.

Om man som jag är lojal JBL-fanatiker så är det ett vettigt pris.

Harry_up Posted - 2011/01/27 : 02:49:46
Jadå, det kan vi ta efter mässan inga problem.
Mvh/Harryup
gcs Posted - 2011/01/26 : 23:10:22
quote:
har du varit ute och shoppat filter?
Yes det har jag och jag tänkte att du som kan BSS366 kanske skulle vilja hjälpa mig på traven att få igång den och kunna jämföra lite med driverack 260. Jag menar inte just nu men kanske längre fram under våren. Du skulle ju ha varit här på besök hos mig för ett år sedan, men det rann ju ut i sanden.
Harry_up Posted - 2011/01/26 : 22:12:08
gcs har du varit ute och shoppat filter?

mvh/Harryup
Harry_up Posted - 2011/01/26 : 22:11:03
Dom går högre upp i frekvens med mindre diameter i regel men "bättre" i något annat avseende vet jag inte om det finns.

mvh/harryup
Imperial Posted - 2011/01/26 : 21:26:23
Det bästa av 2 världar.
Jag har lyssnat på lite olika 1,4" å dom låter oftast bättre uppåt än 2" men har bra kraft redan vid 500Hz.


/
gcs Posted - 2011/01/26 : 21:06:20
quote:
Jag hade delat dem vid 500 och 4000 Hz och låtit en B&C DE25/250 spela
de högsta tonerna. Låter betydligt naturligare och renare
Just den saken har fått mig till att köpa 2x2 stycken 5":s konhögtalare som är synnerligen linjära både vad beträffar frekvens och fas. De kommer att få sitt frekvensområde mellan 300-5KHz(max). Jag har därför skaffat mig ett delningsfilter från BSS(FDS366T)som ska klara den biten.
PetterPersson Posted - 2011/01/26 : 20:35:03
quote:
Om man ska ha en driver som går från 500Hz å upp ska man titta närmare på dom med 1,4" hals istället.


Varför?

Imperial Posted - 2011/01/26 : 20:24:55
Tjenare!

Jag har kört mina 2441 från 1k å upp å haft en 1" som jag har delat 6dB vid 20KHz som topp diskant.

Om man ska ha en driver som går från 500Hz å upp ska man titta närmare på dom med 1,4" hals istället.

Sedan beror det på hur högt man vill spela åxå.
En 2" driver har mer potential vid ex 500Hz än en 1".

/
PetterPersson Posted - 2011/01/26 : 19:59:47
Visst går det att pressa upp en 2"are, men jag har inte hört någon som
låtit bra hittills vid höga frekvenser. Spridningnen blir också
lidande i och med det stora hornet, men det är en annan fråga. Jag
hade delat dem vid 500 och 4000 Hz och låtit en B&C DE25/250 spela
de högsta tonerna. Låter betydligt naturligare och renare, mindre
yxhuggarvals om du frågar mig.
gcs Posted - 2011/01/26 : 19:17:21
quote:
Du har inte testat att dela vid 7-9kHz?
Nej det har jag faktiskt inte gjort eftersom specen sa att 2":aren skulle gå upp till 20KHz. Jag tänkte faktiskt aldrig på att prova. Om jag skulle prova nu måste jag nog också modda alla min inställningar. På något sätt känner jag att det är lite dumt att förändra något som redan låter jävligt bra.
Harry_up Posted - 2011/01/26 : 18:33:46
Enligt dom mätningar jag har gjort så behövde man inte göra något extra utan de faller högst naturligt vid 17kHz i de horn jag testat.
Vilka var; 2370, 2380, 2382, hembyggda tractrix, StereoLab's tractrix 400Hz horn, JBL 2397 och något till som jag inte kommer ihåg.
En 1"'s luftighet är ytterst tilltalande när man väl en gång hört den. Du har inte testat att dela vid 7-9kHz?
Att lyssna på varje register för sig är ganska lärorikt, låter i regel förvånansvärt dåligt trots att summan låter bra.

mvh/Harryup
gcs Posted - 2011/01/26 : 18:06:06
Det är väl inga problem att ordna så att 2:aren faller vid 17KHz eller ännu lägre om man så vill. Jag provade då olika varianter och hörde väll ingen större skillnad. Jag märkte mest att diskanten kändes ändå lite luftigare med den extra 1":aren. När man enbart lyssnar på det som finns ovanför delningen 16KHz/6dB/okt. är det för mina öron ganska svaga ljud men som ändå tillför något som jag gärna vill ha, eftersom jag hört skillnaden.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000