HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diskant?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
opethic Posted - 2011/01/16 : 23:32:34
Jaha, som ni kanske redan vet så har jag lyckats sabba min ena Elac Jet III diskant...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50529&whichpage=5

Vad tror ni DIY-experter om att ev. passa på att prova något annat istället för originalelement?
Har kollat lite på Fountek Neo CD3,0 och Beyma CD10fe, kan de fungera tro?

Hur skulle ni göra?
Köpa originalelement till ett par ELAC FS 137 Jet, eller prova med något annat?

Jag gillar faktiskt Jet-diskanterna, men nu har jag ju "chansen" att testa något annat som ev. kan låta bättre?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ztenlund Posted - 2011/01/17 : 16:27:21
Om man vill bygga en egen högtalare förefaller det vettigare att göra det från grunden än att försöka sätta i element som inte passar i en redan befintlig högtalare.
Med andra ord: Sätt i orginal eller uppgraderingselement/filter (vissa tillverkare har ju uppgraderingsbara högtalara även om det inte är så vanligt).
opethic Posted - 2011/01/17 : 16:24:08
Det blir som väntat ett original-element.
Fick tag på en trevlig snubbe på Septon, han sa ungefär att "Den diskanten är egentligen för bra för att sitta i de högtalarna du har, de är värda varje krona"

Jag hade nog egentligen aldrig vågat byta ut original-diskanterna - Men om det inte hade gått att få tag på original eller om de hade varit tok-dyra så kanske...
Var mest nyfiken på hur ni hade gjort
Mickel-mackel Posted - 2011/01/17 : 16:14:37
quote:
Men hur skulle ni vana DIY-are göra?

Nu är jag inte tillräckligt van för att placera mig själv i det facket inte heller tillräckligt
kunnig och erfaren för att säga att det jag nu skriver är oomkullrunkeligt sant.

Men mina tankar går i alla fall såhär:
Om din högtalare är en hyggligt välkonstruerad från en hyggligt duktig tillverkare så är det
troligen enorma mängder jobb (beräkning, testning, lyssning, beräkning , ... osv i iterationer)
innan du (eller någon annan) når lika bra resultat som tillverkaren har.

Jag själv skulle antagligen hoppat planerna på annat element.
DahlbergAudio Posted - 2011/01/17 : 14:49:50
Orginal, så klart.
Bardis Posted - 2011/01/17 : 14:36:20
Köpa original!
opethic Posted - 2011/01/17 : 08:29:43
quote:
Filtret måste göras om totalt.

Jo jag misstänkte det, men - eftersom det rör sig om ett filter med möjlighet att bi-wira (separata anslutningar för bas/mellan & diskant) så borde man väl kunna göra ett enkelt HP-filter till de nya diskanterna?

Äh, jag är säkert ute och cyklar (som vanligt) det blir nog bara dyrt, fult, krångligt och inte särskilt bra...

Men hur skulle ni vana DIY-are göra?
Bernt Jansson Posted - 2011/01/17 : 08:24:19
Filtret måste göras om totalt.
opethic Posted - 2011/01/17 : 07:41:12
Hmm, det kanske är dumt att förstöra ett par blivande klassiker genom att byta ut diskanterna...
Men Beyma CD10fe i ett par TD 164 horn kan ju stå ovanpå högtalarna, då har man ju inte sabbat något.

LCY kanske? https://www.madisound.com/store/product_info.php?cPath=45_229_236&products_id=8291

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000