HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Acoustic Nordic byggsats ifrån hifikit

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
PeterE Posted - 2011/01/12 : 19:33:01
Jag funderar på att byta upp mig lite & jag gillar ju att bygga.
Funderar just nu på Acoustic Nordic byggsatsen som hifikit säljer för 2745:-/st är det någon som provat?
Tyvär så har jag inte råd till ino pip högtalare då dom är lite dyra & jag vill dessutom ha golvhögtalare.

Jag vill minnas att det varit prat om att hifikits filter inte varit något vidare.
Men är det alltid så?

Men varje kit innehåller följande
Diskant Vifa DX25TG05-04 510kr st
Mellan register Peerless SDS 830656 5.25 460kr st
Bas Seas Prestige H1316 CA26RE4X 1275kr st

Det som däremot förvånar mig är att vid köp av paketet så lämnas ingen rabatt på elementen mot för att köpa styckevis.

Om jag nu väljer att bygga ett par såna högtalare så blir det till att köpa 2 satser för att få ett par & för att hålla fraktkostnaderna nere så kommer jag nog bara att köpa komponenterna & fixa 22mm mdf på hemmaplan.

Vad tror ni på forumet om det här?
Ingen som varit förbi & lyssnat?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PeterE Posted - 2011/01/17 : 15:15:09
Jag har pratat med hifikit i telefon.
Dom sa att filtrena är speciellt gjorda & det är en kvalitetsbyggsats modell seriösare.
Komponenterna kommer helt lösa tillsammans med delningsfiltret+ beskrivning för det också.
Men det blir tydligen att löda själv & jag hoppas att det inte är allt för svårt huvudsaken man vet vart komponenterna ska sitta.

Dom brukar använda sig av standard delningsfilter till dom absolut billigaste modellerna av byggsatser men dom här dyrare satserna är någonting helt annat!

Det börjar luta åt dessa högtalare alltså filter+element.
Sen så skulle det även vara en mellanvägg också som separerar diskant , mellanregister ifrån basdelen.

Men finns det ingen här som bor i Stockholm & som har lust att fara å lyssna på högtalarna?
Dom har ett färdigbyggt par uppställt i butiken för demo.
manw Posted - 2011/01/13 : 16:39:45
Ja, det gäller nog att kolla upp när det gäller HiFi-kit att de inte stoppat i någon form av "standardfilter", utan att det sitter ett filter designat för de aktuella elementen. Vet inte så mycket om HiFi-kit idag, men förr så brukade de med riktigt skapliga element göra undermåliga konstruktioner med bland annat undermåliga filter. Men jag vet att de säljer en del grejer som lär vara bra, bland annat LTS-högtalarna.
Levator Posted - 2011/01/13 : 15:09:48
Blev intresserad av Tarkus av Paul Carmody, skulle nog passa perfekt för en kompis till mig som till 90% spelar hårdrock.
Undersökte elementpriset och med frakt på Europe Audio skulle priset för elementen till 2 högtalare bli 2213kr.
Prisvärt är bara förnamnet!!!
Levator Posted - 2011/01/13 : 08:39:00
Bygssatserna från SEAS har inte hifikits filter.
Har byggt SEAS Mimir själv och är riktigt trevlig liten allround högtalare.

Men det finns ju andra alternativ,ingen av dom andra golvhögtalarna på Pauls sida som passade?http://sites.google.com/site/undefinition/diy

Eller varför inte Troels, har lyssnat på en trevägare från honom, riktigt trevligt kan jag säga.
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Blue planet i Tyskland har billiga bra byggsatser, har byggt en liten envägare från dom som är härlig att lyssna på.
http://oaudio.de/Loudspeaker-DIY-kits/Floor-standing-loudspeaker:::2_154.html
Har du begränsad budget så tycker jag att en byggsats från Blue Planet kanske kan vara en bra väg
PeterE Posted - 2011/01/12 : 22:40:09
Men vad är det för typ av information jag ska begära gällande deras filter då?
Är det ett datablad med uträkningar om hur dom beräknat filtret efter komponenterna?
Tyvär så bor ja inte i stockholm arnars hade jag varit i deras butik & lyssnat.
Men finns det ingen vänlig själ här på forumet som bor i stockholm & som förstår sig på filter som har lust att fara dit å provlyssna åt mig?

För ska jag åka dit & provlyssna så blir det att betala flygbiljett för ca 2000kr i bästa fall å det känns onödigt.

Gällande byggmatrealet.
MDF-BOARD 22X2440X1220 MM KRG
Det är inte så ofta som ja handlar skivor men 379kr är det ett okej pris?
PeterE Posted - 2011/01/12 : 21:48:58
Näe det där med filtrena på hifikits grejer har jag ju hört förut bland annat av Johan lindros vid något tillfälle.

Men Seas , vifa , peerless brukar ju vara bra grejer.
Nog för att ja är händig & har dom flesta nödvändiga handmaskinerna så som skruvdragare , sticksåg , överhandsfräs med mera så får det där med lådan inte bli allt för mycket snickeri jobb då jag har svårt med utrymme där jag ska hålla till.

Det där tarkus bygget såg okej ut men det ser mer ut som toppar & baslådor än vanliga golvhögtalare.

Får kanske maila hifikit om information angående filtret.
Men vad jag kommer ihog då ja varit i kontakt med hifikit tidigare är att dom oftast specialgör vissa filter & det kan ju vara där som skon klämmer lite!

Synd att inte så många varit dit & lyssnat!
jonasz Posted - 2011/01/12 : 20:59:17
http://sites.google.com/site/undefinition/tarkus

Jag skulle kollat på dessa istället. Genomarbetad design och Pauls projekt har mycket gott rykte.

Hifikits byggsats kan ju också vara bra men känns för mig mer som ett chansning. Det är absolut inget fel på hårdvaran i dem men välljudet sitter ju först och främst i filtret och om det finns inte mycket information.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000