HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diffraktionsreflexer...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mathias på Öckerö Posted - 2011/01/12 : 18:52:38
Jo, jag har funderat lite på det är med diffraktionsreflexer.
Många högtalare har mer eller mindre avrundade kanter, vissa ob har väldigt stora böjar vid sidan av elementen, tex Infinitys IRS och rs1b.
Men en del har helt skarpa 90 graders sidor, tex Martens Heritage-serie.

Hur mycket och få vilket sätt påverkar vassa kanter?
Och finns det nå'n specialknep, tex i delningsfiltret, för att minska effekten av dessa?

Läste nå't om Dahlbergs banddiskanter och att han hade experimenterat med olika bredd på omgivande trä, kanske hade det med detta att göra?

Länkar om relaterad läsning är tacksamt mottagna.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2011/01/15 : 00:49:07
Här är en ganska bra artikelserie av David Dlugos: Baffle Diffraction Step -- An Introduction.

Annars tycker jag att Rod Elliot har mycket spännande på sin sida också: Baffle Step Compensation.

/mvhff
FForsman Posted - 2011/01/13 : 19:55:10
Det här är en ganska så illustrativ bild hur Baffle Edge diffraktion påverkar frekvensgången beroende på kabinettform.



Att montera elementet cenrterat i änden på en cylinder känns inte så hett.

/mvhff
Mathias på Öckerö Posted - 2011/01/13 : 01:33:13
Då jag är ganska novis på området är jag intresserad av båda typerna, maila gärna infot så är jag tacksam!
Buggsson Posted - 2011/01/12 : 21:46:11
Det beror en hel del på vilka frekvenser det gäller. Man brukar titta på radien av avrundningen i relation till den/de frekvenser som är aktuella (har glömt hur relationen vanligen rekommenderas). Om man t.ex. pratar mellanbasfrekvenser så inser man snart att beroende på var man delar så kommer nödvändig radie att bli omöjligt stor. Själv tänker jag i dagsläget att dela vid runt 3600 Hz mot diskanten, och om jag kommer ihåg rätt, så skulle det i mitt fall endast bli aktuellt för diskantens register att alls tänka på avrundade kanter.

Har ännu inte bestämt mig för hur jag kommer att göra, frågan är öppen.

Linkwitz, har jag för mig, tycker att det är bortkastad energi, han har ju ett test på sin hemsida (reserverar mig för "teflonminnesartefakter"!)

Sitter just nu på jobbet, nattskift på G., och som av en slump har jag med en del artiklar och en avhandling om diffraktion. Är du intresserad och vaken kan jag e-posta dessa, inatt eller senare.

Är det "baffle step" endast, eller bägge typer att diffraktion som är av intresse?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000