HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 diffraction horn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
RuneStone Posted - 2011/01/02 : 12:30:28
Någon som är bevandrad med denna typ av horn ?

Fick för mig att jag skulle prova mig på att bygga sådana till mina P.Audio BM-D440 http://www.paudio.ru/DswMedia/bmii-d440.pdf
Hur kan jag simulera/dimensionera dessa ?
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
RuneStone Posted - 2011/02/05 : 19:12:57
Lars: Tusen tack för beräkningsdokumentet.. Nu måste jag räkna å rita lite, får se om man ska bygga lite då man kommer hem..
Dom är ju så grymt läckra.. Hur ser frekvensgången ut uppåt?
Jag vill ju köra mina från ca 2kHz till 20kHz, eller är det mest driver som sätter begränsningarna ?
Imperial Posted - 2011/02/05 : 15:35:02
Snyggt bygge med en synnerligen diy special kabeldragningh

reVintage:Det var den artickeln jag tänkte på..

/
reVintage Posted - 2011/02/04 : 10:04:44
Källforskning! Det ursprungliga Smith-hornet var DIY av Smith himself. Det var 1".

Dimensionering:

http:/revintage.se/Smith.xls

Guru Posted - 2011/02/04 : 08:22:35
quote:
har byggt 2397 blir skit stora dom, men jag fick aldrig höra dom

Dom ligger på min vind så det är bara att komma och koppla in dom :)

Om någon är intresserad av dom är det bara att masa sig förbi Falun och hämta dom, jag kommer dock kräva fikabröd i utbyte

Imperial Posted - 2011/01/03 : 00:18:06
RS:
Det fanns en ritning på ett liknande horn tidigare som hette DSV horn å den var för 1" driver.

Jag har ingen koll på frekvensgången.

Om du inte skulle hitta det så har jag ett Papper (helt analogt) nånstans som jag kan kopiera å skicka dig.

/
RuneStone Posted - 2011/01/02 : 20:17:05
Ja alltså jag ska inte bygga en kopia av JBL-hornet utan bilden är bara så att ni ska förstå vad jag menar för typ av horn..
Men jag ska bygga till 1" driver och förhoppningsvis kan man få den att spela mellan 2k-20kHz.... kanske i realiteten till 16k med lite tur..
classe Posted - 2011/01/02 : 19:57:40
har byggt 2397 blir skit stora dom, men jag fick aldrig höra dom
reVintage Posted - 2011/01/02 : 19:54:35
Observera att hornet är avsett för JBLs OS 2"-driver(med 70mm inbyggd hornhals).

Dessutom krävs en 2328-adapter(ingen lek för DIY) som nog är att räkna som hårdvaluta på eBay.

Har för mig att någon(norrman?) på Audioheritage byggde mindre varianter för 1". Dessutom tror jag att alla mått samt ritningar på den "vanliga" finns där någonstans.
RuneStone Posted - 2011/01/02 : 19:37:21
Smith-horn.. ahh.. Att få ett namn på modellen underlättar betydligt i sökandet efter info..
Att bilden är ett JBL-horn det vet jag.. Om jag inte minns fel hade EV ett sådant horn för många herrans år sedan som satt i ett par snuskigt dyra högtalare...
Konstruktionen är intressant i hemmamiljö då spridningsmönstret lämpar sig för närfältslyssning..

Jag behöver spela från 2kHz och uppåt så högt det går...
Imperial Posted - 2011/01/02 : 17:07:54
Tjenare!

Man kan bygga hornet så att det passar till en högtalar låda å låta baffeln vara stöd åt hornet så att det kommer neråt i frekvens.

Smith hornen jobbar som sagt med diffraktion å då får man inte fasa av kanterna på hornen som många gör för då tappar dom i spridning.

Altec's manta Ray horn å vissa cd horn jobbar åxå med princip.

/
more10 Posted - 2011/01/02 : 16:43:44
Dom blir gigantiska om man vill komma ner i frekvens eftersom man inte kan öka avståndet mellan över och nederdel.
Harry_up Posted - 2011/01/02 : 14:09:13
Har ett par sådana i förrådet. Låter helt ok men inte så bredbandigt som man kanske skulle önska.
Har du kikat på Yuichi-horn?
http://www.geocities.jp/arai401204/
Finns för både 1" och 2".

mvh/Harryup
Fuling Posted - 2011/01/02 : 13:52:25
http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?29897-Making-some-2397-horns.

Nåt att börja titta på i alla fall. 2397 är beteckningen på JBL#180;s serietillverkade variant, horntypen i allmänhet brukar kallas Smith horn
Fuling Posted - 2011/01/02 : 13:42:01
Googla, det finns diverse papper och information online om den sortens horn. Tro om det är på audioheritage.org jag sett dem...?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000