HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beogram 5005

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Ljudjesus Posted - 2010/12/27 : 22:19:49
Hejsan alla!

Jag har fått ett gammalt Beosystem 5000 som jag tänkte frächa upp. Rätt cool -80tals anläggning faktiskt.
Största problemet jag har är att nålen till skivspelaren, beogram 5005 är kass och behöver ersättas, men orginalnålen som är en MMC4 är för dyr för min lågbudgetrenovering så jag undrar om någon vet om det går att bygga om för tex en ortofon och isåfall vilken nål?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
emanuelgbg Posted - 2010/12/28 : 10:31:36
Tack! Ska kolla bägge tipsen.
Ljudjesus Posted - 2010/12/28 : 09:57:47
Jag har sett att svalander har men det är väldigt dyra saker. Har även kollat ebay men hur kan man veta att en nål är ok från nån snubbe i USA?!
HLindgren Posted - 2010/12/28 : 09:49:55
emanuel: Kolla Ebay, eller om Svalander har.
emanuelgbg Posted - 2010/12/28 : 09:05:50
Ursäkta om jag kapar tråden men min far har ju också en Beogramm (3000) med en sådan här nål http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=714

Går det att få tag på nya sådana?
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/12/27 : 22:46:30
Det går inte att bygga om den skivspelaren för en annan pu utan mycket bra mekanik och elektronikkunskaper och med största sanolikhet slutar det ändå med att den är förstörd.
Det är en riktigt bra skivspelare och mmc4 är absolut i underkant, det bör helst vara en mmc2 eller mmc1, en billig ortofon mm pu är att förstöra skivspelaren totalt.

Däremot så finns det ganska ofta mmc4 eller bättre,dvs 2 sällan 1 på tradera, går för ganska blygsamma pengar då användningsområdet är begränsat.
Jag tycker Du skall vänta, spara lite under tiden och köpa rätt pu när tillfället kommer så har Du en riktigt rolig och bra skivspelare.

Ingvar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000