HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Normal lågnivå

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mickel-mackel Posted - 2010/12/20 : 10:26:05
Vad är den normala signalnivån på line-in/line-out för stereprylar?
Typ CD-spelare, kasettdäck och dess ingångar.

Visst är det något kring 0,75V?
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mickel-mackel Posted - 2011/01/05 : 12:46:07
OK.
Nu har jag satt förstärkningen för förstärkar-IC'n (LM1875) på varierbar mellan 15 och 25ggr.
Det minsta man får ha är 10ggr, för den självsvänger tydligen vid unity gain.

Men min första lilla test antyder att det blev rätt bra.
Jag ska bygga ihop två kretskort till, få på dom på ordentliga kylare och sen kan jag testa i fullskala.
Lovan Posted - 2011/01/05 : 12:38:00
Du får tänka på att en ökning på 15x till 30x förstärkning kommer ge 6dB högre ljudvolym. Det är mao så att skivornas skillnad i volym sinsemellan kommer vara rätt stora jämfört med att sitta och grubbla över 15x eller 20x förstärkning
Mao sitt inte uppe sömnlös över vad som är det "rätta" värdet utan kolla isf vad som är bra värde att ha på förstärkaren i konstruktionssynpunkt. Många klarar sig på att tom använda noll(1x) förstärkning. Jag är en av dom

Så JA
Bar Posted - 2010/12/30 : 07:39:43
Ja, det verkar stämma. I alla fall räknar jag så.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/23 : 09:26:17
Ahhh, förlåt.
Det framgår ju inte att jag bygger en effektförstärkare, på relativt moderata watt, 15-20 W ungefär.

Men teoretiskt har jag ! räknat ut att en spänningsförstärkning på 16 ggr bör klara sig, men du
anser alltså att jag bör lägga in lite extra förstärkningsmarginal?

Sen kommer förvisso varje kanal ha ett låg eller högpass-filter före effektförstärkningen.
Men det är ändå tänkt att jag ska ha en normal förförstärkare före i signalkedjan, ev bara
CD och en enkel volympot. Ja det finns ju ytterligare ett alternativ på matning till förstärkaren
och det är direkt på från datorns ljudkort.
MatsT Posted - 2010/12/23 : 07:57:18
Ditt räkneexempel verkar gälla för en förförstärkare och är inte fel.

Jag tycker att en förstärkning på 2 till 10 ggr är lämpligt för en förförstärkare på linjenivå men det beror förstås lite på vilken typ av effektförstärkare som skall användas. På dessa kan känsligheten variera ungefär från 0.5 till 2 Volt för fullt sving ut. Lite mariginaler måste man ha för att kunna dra upp tysta inspelningar så 10 till 12 Volt max ut från förförstärkaren skadar inte. RMS-värden är det som normalt används för spänningsuppgifter.

Lite eget labbande får du nog räkna med.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/22 : 22:28:20
quote:
Mi-Ma wrote: ...så kan du gärna bekräfta det med ett "JA"


Tja, en sån här kompakt tystnad, (kanske på en i grunden felställd fråga ), kan väl betyda två saker.

Antingen har jag helt 100% käpprätt fel, och måste tänka om och designa om.

Eller så har de 60 pers som hittills tittat in inte haft en susning om svaret på frågan.

Så jag måste nog be er skriva "NEJ" också, ifall ni ser att jag räknat bort mig ...
gcs Posted - 2010/12/21 : 19:32:17
Det här med överstyrning i den digitala domänen stämmer. Det finns en AES-artikel om det här som är skriven av TC electronic. Jag har läst artikeln och efter det har jag minskat nivån med 2-3dB under 0dBf. Trots det här verkar det som om de flesta CD-skivor ändå är utstyrda till 0dBf. Jag har även minskat nivån till mina DA:an för att undvika överstyrning en gång till.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/21 : 17:44:47
Kan jag bara få ställa några kontrollfrågor, att ha er som bollplank så jag inte har tänkt fel
någonstans?

Om jag först bestämmer mig för att den lägsta linjenivå som min förstärkare kommer erhålla på
ingången är den standardiserade dBu, dvs 0,775V.
Detta betyder väl alltså 0,775V RMS, dvs peak-nivån är ca 1,1V

Vidare, om jag har en effektförstärkare på 18W (enkelt räkneexempel, 12V rms, 1,5 A vid 8 ohm)
och driver 8 ohms last.
Då behöver jag väl förstärka 0,775V till 12V (båda RMS) för att få full utstyrning på förstärkaren
vid full utstyrning på lågnivåingången?
Dvs 15,5 ggr.

Peaknivån på förstärkaren kommer då att hamna på ca 17V och spänningsmatningen till
densamme behöver troligen vara minst ±20V ??

Tycker du att alla dessa tankar stämmer med din världsbild, så kan du gärna bekräfta det med ett "JA".

Jag meckar så sällan med elektronik och brukar ha lite otur när jag tänker så ...
Mickel-mackel Posted - 2010/12/21 : 17:17:11
Angående digital signalnivå på CD dBFS så fann jag denna.

http://en.wikipedia.org/wiki/DBFS

Verkar det stämma?
Mickel-mackel Posted - 2010/12/21 : 10:58:50
Ja den länken, tillsammans med svaren så här långt i tråden blev tillräckligt uttömmande svar
för det jag behövde veta.

Varför jag undrar är helt enkelt att jag ska fippla ihop en liten stärkare nu, och behöver
lite kött på benen för att sätta lämplig förstärkning i kretsen.

Jag blev förövrigt förvånad över hur mycket "linjeninå" kan variera mellan olika utrustning (idag?).
Detta borde ju ställa till vissa matchningsproblem mellan de olika apparaterna.

Men för min lilla stärkare bör jag nog kunna förutsätta att jag har fullamplitud vid nivåer
mellan 0,75 volt och 2 volt, då det endast handlar om ordinär hemmaelektronik.
ztenlund Posted - 2010/12/20 : 22:21:36
Edit: Äsch, bort med det jag skrev. Jag tyckte att ämnet kändes bekant så jag gjorde en sökning och vi har redan rett ut det här en gång...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=63719

Sammanfattningen är att man kan räkna med 2 V (eller lite till) från en obalanserad CD. Balanserat kan man räkna mer med de volttal (>6 V) som gcs skriver om.
gcs Posted - 2010/12/20 : 21:35:41
Frågan är om 2volt från en CD-spelare gäller vid fullutstyrning. Full nivå från en CD-skiva betyder +18dBv vilket är >6volt.
huzze Posted - 2010/12/20 : 21:10:14
Nominella värden på CD-spelare brukar vara 2V (eller kanske max 2V)
kassettdäck brukar ligga lägre, mycket riktigt som du skriver 0,75V
ztenlund Posted - 2010/12/20 : 20:59:46
2 V kan det bli vid t ex full utstyrning vid 1 kHz på en CD-spelare. Jag har för mig att HiFiWorld brukar mäta så. En del lämnar dock mer än så, kanske upp till 2,4 V. Jag har mätt på min Marantz, men jag kommer inte ihåg vad den lämnade. Det var i spannet 2-2,4 V iaf.
gcs Posted - 2010/12/20 : 19:04:21
Ja vad kan man mena med normal linjenivå? Jag tror att man får titta på vad ett slutsteg behöver för att kunna lämna fulleffekt. Det brukar typiskt vara 1,55volt vilket motsvarar +6dBv. Om vi tittar på hur mycket en CD-spelare lämnar nominellt så är det 2volt i de flesta fall. 2volt motsvarar +8dBv vilket är 10dB under full utstyrning för en CD-skiva. Olika tillverkare brukar numera sällan ange känsligheten på linjeingångarna som man gjorde förr. Jag har tyvärr aldrig försökt mäta utspänningen från en CD-spelare och därför så vet jag inte om 2volt gäller en fullt utstyrd CD. Ett kassettdäck brukar normalt lämna 0,5-0,775volt när kassetten är utstyrd till "0" på skalan. För min egen del vill jag att en normalnivå ska vara minst 0,775volt eller allra helst 1,55volt. Förförstärkare ska helst kunna lämna 10volt/200ohm last vilket är 4dB högre än fullutstyrning för en CD-skiva.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000