HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips, på hur klä högtalarlåda med tyg?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mickel-mackel Posted - 2010/12/15 : 17:46:26
Tjaba.

TBTH (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81296) ska få ett fint svart tyg på sina fula plywwod-lådor.

Frontbaffeln måste vara losstagbar, främst för att komma åt basen till det tappade hornet, men även åtkomst till
elektronik och en ev helmholz-kammare bakom frontbaffeln är önskärt.

Ungefär så här kommer det se ut när baffeln har lättats från lådan (forumets onödigaste bild antagligen )


Vad finns det för tips över hur jag ska få på tyget, och anordna något att hålla fast baffeln med,
någorlunda skaller och luftätt ?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2010/12/16 : 16:47:58
quote:
(Jag tycker egentligen dom ser lite märkliga ut på ovansidan av TABAQ'arna också ...)
Min hustru håller med

Jag ville kunna laborera med dämpningen och med de lilla hål som blir i baffeln efter en 3-tummare kändes det som praktisk om än inte så snygg lösning. Jag prövade att kl locket också med det blev inte bra när jag vek in tyget på undersidan. Svårt att få tätt med många veck tyg på varandra.

Jag använda spraylim också. Om jag ska göra om det tror jag på att lägga på något lim på baksidan av tyget som dels inte blöder igenom och som håller ihop fibrerna så att det inte fransar sig om man vill skära i det vid en kant på lådan eller så. Kanske kunde man då helt enkelt tillämpa samma princip som vid vanlig fanering om tyget inte riskerade att fransa. Undrar om kontaktlim kan vara ett alternativ?

/mvhff
Gubben i Kalmar Posted - 2010/12/16 : 11:39:25
quote:
.....en massa kupolmuttar på framsidan av
frontbaffeln kanske skulle se lite märkligt ut.



Dragstänger......kupolmuttrana på baksidan.........kanske.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/15 : 20:43:08
Ja FForsman lät ju stora kupolmuttar vara synliga ovanpå locket.

Jag skulle helst vara lite mer diskret, särskilt som en massa kupolmuttar på framsidan av
frontbaffeln kanske skulle se lite märkligt ut.

(Jag tycker egentligen dom ser lite märkliga ut på ovansidan av TABAQ'arna också ...)
Gubben i Kalmar Posted - 2010/12/15 : 19:54:25

FForsman var ju på "kejset". Och gjorde ett snyggt jobb
som "HiFi tapetserare".

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=3&TOPIC_ID=74930#946451

EDIT
Stavfel
Mickel-mackel Posted - 2010/12/15 : 19:25:42
Jag har givetvis några tankar på hur jag kan göra.

Så här tänker jag.
Limma tyget med spraylim (spraykontaktlim):


Limma en bit på baffeln, vika runt kanterna och låta högtalarlementet trycka ner tyget i utfräsningen för elementet.

Limma en lång och smal bit, med mitten mitt på ovansidan av högtalaren, "skarva ihop" mitt på undersidan.
Vika in och limma/häfta bakom kanten mot baffeln.
Måla baksidan svart och limma/häfta tyget endast en cm in på baksidan (då den antagligen kommer stå mot vägg).

Men sen då, hur sätter jag ihop den tygklädda baffeln med resten av lådan (losstagbart) utan att det ser knäppt ut?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000