T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2010/12/05 : 16:15:13 I NA-klubbhuset har vi länge pratat om att göra ett gemensamt projekt som gått under arbetsnamnet "Plankstek" Taken var att alla som är intresserade, skulle kunna snickra ihop ett enkelt rör-försteg med minimala resurser. Att börja från den absolut enklast tänkbara konstruktion, lära varandra lite om rör-konstruktion för att sedan kunna bygga vidare till lite häftigare konstruktioner.
Jag har förstått att det finns många som vill prova på, så därför tänkte jag att vi lyfter upp detta projekt till hela HF så fler kan deltaga. Syftet är alltså inte att bygga värdens snyggaste och bästa förstärkare, utan att visa hur skoj det kan vara med själva byggandet, att själva resan är minst lika rolig som målet.
Förhoppningen är att åtminstone några personer skall fastna i DIY, och se tjusningen att själv kunna styra olika konstruktionsparametrar till ett lyckat resultat.
Först några viktiga ord: Jag frånsäger mig allt ansvar för säkerhet, skador eller annat som enskilda personer utsätter sig, eller sin omgivning av. Var och en måste ta ställning till om han/hon är kunnig och försiktig nog att bygga en egen förststärkare. Det handlar om höga spänning, ofta på flera hundra volt, vilket kan vara direkt dödligt om det hanteras felaktigt. Ett hemmabygge av denna typen kommer att sakna såväl S, CE och annat elsäkerhetsgodkännande, varför var och en måste själv ansvara för vid inkopplandet mot sin anläggning/eluttag. Var och en måste själv sätta sig in i ansvarsfrågan beträffande skador på människor, djur och egendom. Och själv sätta sig in i de direktiv och bestämmelser som gäller, samt vilka följder brott mot dessa kan medföra
Är man osäker, och känner ett obehag inför höga spänningar, sin egen el-kunskap eller riskerna, så kan man ändå följa och deltaga i tråden. Jag kommer att bygga min Indy 500, och löpande lägga upp bilder, där jag försöker förklara och beskriva hur jag tänker (nåja ). Denna Indy är alltså tänkt som en gemensam försöksruska
Vidare vill jag ha sagt: Detta är inte min tråd! Det är vår tråd Med det vill jag ha sagt att jag kommer inte köra en utbildning rakt igenom. Jag tänkte visa hur man kan konstruera ett enkelt försteg med rör. Men för att detta skall bli bra så måste alla deltaga, fråga och diskutera.
Vad är upplägget: HF har många duktiga DIY-byggare. Detta är inte tråden där de skall visa upp mer eller mindre fantastiska byggen. Tråden vänder sig i första hand till de som är nyfikna och vill prova på. Däremot är det viktigt att de erfarna rör-byggarna på HF kommer med, och förklarar för de mindre erfarna. Dock vill jag vädja till er. Kom ihåg att detta är en tråd för att få de mindre erfarna att lära sig grunderna. Det handlar inte om att bygga en superförstärkare! Problemet med förstärkarbyggen är att det ofta finns en ganska hög tröskel beträffande verktyg, delar och komponenter. Om man sedan inte ror sitt bygge i hamn, eller helt enkelt tappar intresset, skall insattsen inte varit större än att man kan slänga alltihopa i soptunnan och gå vidare. Jag har satt upp nivån 500 Kr som ett tak för att bygga ett fullt fungerande rör-försteg, vilket är bakrunden till namnet på tråden "Indy500" Kanske får vi se några Indy400 eller kanske Indy200 byggen också? Fixar man det på 100-lappen? Ja det kan få bli utmaningen.
Hur fixar vi då detta? Ett rörförsteg för några hundralappar. Det låter ju inte klokt?
Jo, om alla som vill deltaga tar ett besök på närmsta loppis så brukar be finnas en uppsjö av gamla rör-radios för allt mellan 50 till 200 Kronor. Är de dyrare än så, så leta vidare. Ingen köper dessa i dag, så prutmånen är i princip hur stor som helst. Har man ingen loppis i kvarteret, så finns även en drös på Blocket. Men då spräcker vi ju kanske budjeten pga frakten..
Det jag tänkt åta mig är att bygga ett rör-försteg kopplat i något som kallas CC-koppling (Common cathode) Det betyder att Katoden på röret är gemensam för ingång och utgång på kopplingen. Därefter hoppas jag att ni andra vill fortsätta att bygga på era Indy-steg och prova lite andra kopplingar för att förstå hur förstärkarens egenskaper förändras.
Jag hoppas vi blir några stycken som vill vara med på detta, och för att alla skall ha chansen att aktivt delta så föreslår jag att detta blir en lååååångsam tråd, så alla hinner med, med sina byggen
Låter det intressant ? Hääng på! /Lars
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Stajo |
Posted - 2012/09/24 : 11:21:54 Hej Henrik,
Koppla in hela kretsen och rita upp den. Mät DC på olika ställen i kretsen som t ex första C i filtret, andra C i filtret, efter anodmotstånden, på katoderna och på glöden så skall vi se var vi har hamnat.
Glöden kommer nog hamna helt ok när resten av lasten är på.
Staffan |
reVintage |
Posted - 2012/09/23 : 16:59:15 Avvakta till dess att det börjar dra anodström. 6,45V är dock inom ramen för vad röret tål. Vill man vara petig kan man lägga ett motstånd på 0,15ohm i serie. |
henrickpettersson |
Posted - 2012/09/23 : 16:37:14 Jag har kopplat in glöden för både EZ80 och ECC85 och konstaterar att glödspänningen ligger lite för högt, 6,45V.
Ett effektmotstånd skulle då kopplas in på glöden, men vart sätter man det och vilket värde skall man ta, hur tänker man?
Eller skall man vänta tills dess att man lött ihop hela kretsen och sedan mäta glödspänningen. |
pix |
Posted - 2012/09/20 : 07:24:18 Skoj med fler Indys Maddog Mäter du DC på utgången helt olastad? Vanligt är att man lastar ner utgången med en ca 100K-1M Ohm resistor
Om du fortfarande har DC på utgången så finns risk att utgångskondingen läcker DC.
Jag skulle annars säga att RIFA PHE (polypropylen) är ett utmärkt val av utgångskonding /Pix
|
Stajo |
Posted - 2012/09/20 : 07:23:28 Får börja med första "Help Desk-frågan" Har du stoppat i kontakten, som i detta fallet blir: Är du säker på att kondingarna sitter i serie med signalen? |
Maddog |
Posted - 2012/09/19 : 23:16:50 Resan har börjat. Har fått ihop en nätdel som ger 290v efter en EZ80 och en 50uF kondensator. ECC82 med 47k last ger ca 6mA, två röda dioder lyser vacker och mäter 3,8v över dessa. MEN jag får DC efter utgångskondensatorerna. De är Rifa PHE 450 630v 470nF. är de olämpliga? Var börjar jag att felsöka? |
pix |
Posted - 2012/09/18 : 09:09:32 quote: Tja, Henrik skall ju bara lära sig koppla en enkel anodföljare med saker från en skrotad radio. Bra med något halvrackigt första gången, då märker man kanske förbättringar och lär sig lyssna när man går på bättre prylar.
Detta var exakt min tanke med Indy
Att få "ljud" är första steget. Har man bara nått dit, så kan man säkert sedan klara av att förbättra konstruktionen sedan. Just resan, med förbättringar, och kunna förändra/förbättra sin apparat, är kanske viktigare än det slutliga resultatet.
/Pix |
henrickpettersson |
Posted - 2012/09/15 : 18:09:34 "Varför lägga energi på ECC85. Röret är hopplöst olinjärt."
Tanken var att lära sig och att se om det går att få ljud ut ur det utan att det surrar, brummar eller sprakar (om det inte beror på kvaliteten på komponenterna förstås). Funkar det kan så kan man börja bygga något som faktiskt är användbart.
Hopplöst olinjärt, jo jag märkte det när jag satt och måttade med linjalen |
Stajo |
Posted - 2012/09/15 : 17:53:34 Tja, Henrik skall ju bara lära sig koppla en enkel anodföljare med saker från en skrotad radio. Bra med något halvrackigt första gången, då märker man kanske förbättringar och lär sig lyssna när man går på bättre prylar. |
reVintage |
Posted - 2012/09/15 : 17:46:11 Varför lägga energi på ECC85. Röret är hopplöst olinjärt. |
Stajo |
Posted - 2012/09/15 : 14:54:37 quote: Andra frågan är vilken +HT spänning man använder när man räknar ut dessa ytterlighetslägen, är det den spänning man får ut på en helt olastad trafo eller när den är lastad, i så fall vilken last.
Lastad, eftersom det är Klass A så drar den samma ström hela tiden. Och anodspänning och B+ är inte samma sak, anodspänning är efter anodmotståndet.
Med ECC88 som Pix använde drar mindre ström så det blir helt andra värden än med ECC85. Jag har för mej att han låg på 30-40 kohms anodmotstånd och betydligt lägre anodspänning, typ 150 volt med ECC88.
mvh Staffan |
henrickpettersson |
Posted - 2012/09/14 : 18:24:24 Ahh, där var jag lite otydlig. Jag försökte titta i databladet för E88CC, samma som pix, se om jag hittade samma värden som pix exempel för att på så sätt övertyga mig om att jag fattat det rätt. Men jag tyckte inte att jag hittade dessa värden.
Värdena jag mätte upp är efter C-R-C.
Jo, jag hittade det exemplet i ECC85:s datablad. |
Stajo |
Posted - 2012/09/14 : 12:25:32 quote: Men när jag tittar i det som jag tror är databladet för detta rör
Vilket datablad tittar du i, ECC88 eller ECC85?
quote: Jag har nämligen gjort ett par nya mätningar på min trafo, som gav:
358V olastad 327V, 35kOhm, 9,3mA 320V, 26kOhm, 12,3mA 310V, 20kOhm, 15,5mA
Är det efter C-R-C eller efter likriktarröret? Gör ett C-R-C och koppla ECC85s båda triodhalvor ungefär enligt nedan.
I databladet har de exemplet B+ 250 V, 1,8 k anodmotstånd ger 230 volt på anoden, ett katodmotstånd på 200 ohm vilket ger en gallerförspänning på -2V samt ca 10 mA per sida.
Testa ett högre värde på anodmotstånden beroende på vilken B+ du har efter C-R-C.
Sen kan du mäta och kanske tom lyssna lite om du får hyfsade mätvärden.
Staffan |
henrickpettersson |
Posted - 2012/09/13 : 19:55:47
quote: Ua=120 och Ia=4mA är en sådan punkt
Det känns som att jag är med på hur du får fram dom två ytterlighetslägen i Anoddiagrammet. Men när jag tittar i det som jag tror är databladet för detta rör så hittar jag inte den arbetspunkten på kurvan 4V, hittar inte dom där 2,2kOhm Anodresistans heller. Då känns det genast som det är något man missar.
Andra frågan är vilken +HT spänning man använder när man räknar ut dessa ytterlighetslägen, är det den spänning man får ut på en helt olastad trafo eller när den är lastad, i så fall vilken last.
Jag har nämligen gjort ett par nya mätningar på min trafo, som gav:
358V olastad 327V, 35kOhm, 9,3mA 320V, 26kOhm, 12,3mA 310V, 20kOhm, 15,5mA
|
reVintage |
Posted - 2012/09/10 : 11:17:18 Servicemanualen till det som sägs vara La Mayros föregångare/inspirationskälla:
http://frank.pocnet.net/instruments/Philips/AG9015/AG9015.pdf
|
Stajo |
Posted - 2012/09/10 : 09:55:46 Intressant Rolf. Du knöt just ihop historian mellan gamla fina radiokonstruktioner och nyare OTL-utveckling åt mej. Tack!
Staffan |
Rolf Zetterberg |
Posted - 2012/09/09 : 23:05:27 Philips lanserade steget på 50-talet och tillverkade också de 800-ohms högtalare som var nödvändiga.
http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Articles/SerBalOut.htm
http://www.rauna.forum24.se/rauna-about97-0-asc-45.html
http://www.tubetvr.com/otl.html |
Stajo |
Posted - 2012/09/09 : 12:02:38 Rolig utgång. Är det nån sorts OTL? |
Rolf Zetterberg |
Posted - 2012/09/09 : 00:22:11 Alla Philips finns det schema till numera,så även B5X84A. http://elektrotanya.com/philips_b5x84a.pdf/download.html Där finns ju allt ni söker,t.ex hur trafon är(var) kopplad med bilder och allt och även svaret till varför det finns EL84 och EL86 i samma radio.
|
Stajo |
Posted - 2012/09/08 : 15:09:20 Det blir helt fel impedans men du kan ju testa med några små, alltid låter det något. Stoppa inte i några stora dyra lågimpediva saker bara. Förförstärkare är inte hörlursförstärkare, det är en helt annan last. Fjöla hellre i det på någon ingång på ett integrerat steg eller dyligt. Men ja, allt är ju på egen risk:-).
Var noga med att du har konding på utgången bara så du inte kör in anodens DC i något. |
henrickpettersson |
Posted - 2012/09/08 : 11:25:51 quote: Du kan ju testa och mäta vad trafon ger där och hur det låter.
Driver de ett par hörlurar i 100 kr klassen från Clas Ohlsson?
Har inget lämpligt slutsteg att testade det med, i så fall kan jag använda prylar som ändå inte används.
Precis som du säger det här är inte finlir, mest för att testa om jag får ihop det och se om det kommer ljud ut ur det. |
Stajo |
Posted - 2012/09/08 : 07:42:01 Testa lite arbetspunkter med ECC85 som anodföljare för båda kanalerna, så som Pix använde ECC88. Det är en dubbeltriod avsedd för småsignalsförstärkning, även om det kanske inte är den mest ansedda i audiokretsar. De andra är variabel mu och slutpentoder så det blir nog knixigare för förförtärkeri. Här är databladet: http://www.r-type.org/pdfs/ecc85.pdf. Lägg märke till den höga arbetsspänningen under Typical characteristics. Jag tror inte du riktigt kommer upp i den med ett hyfsat anodmotstånd och jag har ingen aning om hur röret uppför sig vid lägre anodspänningar.
I databladet har de exemplet B+ 250 V, 1,8 k anodmotstånd ger 230 volt på anoden, ett katodmotstånd på 200 ohm vilket ger en gallerförspänning på -2V samt ca 10 mA per sida. Du kan ju testa och mäta vad trafon ger där och hur det låter.
Detta är ju för att lära sig. Vill du sträva efter fin-ljud kanske du skall hitta andra kondingar och linjärare rör senare.
Lustigt att du hade både EL84 och EL86 i samma radio. EL86 är en variant av EL84 avsedd för lägre spänning och högre ström, annars brukar de användas till samma sak, som slutpentoder. Kanske någon annan som har en idé om varför.
mvh Staffan |
henrickpettersson |
Posted - 2012/09/07 : 23:21:10 Nu vet inte jag om det är lämpligt att köra nätdelen utan last. Men enligt pix räkneexempel skulle jag förstås ha mätt upp det.
Eller simulerat det kanske, fick i all fall inte samma värde som jag mätte upp.
Sedan räknat ut vilken last jag skulle haft för den typiska pre-amp strömmen (15mA?!?) som jag sedan kommer att ta ut. Då får jag fram ~16 kOhmn om man räknar på 240V, som jag inte har i skrotlådan.
Vilket rör jag skall använda?!?
ECC85 kanske, eller EL86, ECC85 om vi skulle gå på Triåd. Jag har suttit och googlat säkert en timme nu men blir inte så mycket klokare på det. |
Stajo |
Posted - 2012/09/07 : 21:09:15 Ja, du drog på dem dryga 10 watt. P=(U*U)/R=10,7 W. Ja vad vet vi då? Att trafons utspänning inte är det samma under last som utan t.ex. Om du inte bygger försteget med EL84or eller liknande så kommer du inte dra dessa 44 mA så då kommer du få lite högre spänning.
Det börjar bli dags att fundera på vilka rör du vill använda. Har du någon idé om det? |
henrickpettersson |
Posted - 2012/09/07 : 20:33:42 Kopplade en last på 5,4 kOhmn (2 st seriekopplade motstånd) mellan plus polen på sista kondensatorn till chassijord, mittutaget är kopplad till chassit.
Då fick jag ut 240 VDC. Motstånden blev varma så det räckte till och blev över. När det började lukta bränd plast ryckte jag ut kontakten illa kvickt. Verkar som dom klarade sig, mäter samma värde som förut. |
|
|