HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Har någon ett bra schema för röret 12E1 ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Tomas J Posted - 2010/12/04 : 20:43:19
Hallå!

Igentligen så är det min far som frågar, han kan inte bli medlem och skriva själv, så vi får ta frågan via mig i stället!

Han har ett antal ca: 6-8 st 12E1 över som han skulle villja bygga något roligt slutsteg med.

Han hade googlat fram något schema, men visste inte om det var bra eller inte, så han bad mig att fråga er om någon visste någon bra konstruktion som redan var beprövad!

Jag misstänker att det kanske beror på schemat, men han undrade också vad för utgångstransformator som skulle passa till ovanstående rör?

Hoppas någon har någon idé!
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2010/12/05 : 20:43:27
Datablad över 12E1:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/025/1/12E1.pdf

Med 6-8 rör till hands kan det vara läge att sikta på en SE-koppling så att det finns några par i reserv. Har inte tid med något omfattande konstruktionsarbete just nu men efter en snabb titt i databladet drog jag i huvudet upp följande skiss:

Triodkopplat 12E1 som slutrör med 2,5kohm på anoden och 470R/220uF på katoden, ca. 320V B+ (Lätt att hitta utgångs- och nättrafos).
Som drivsteg skulle jag välja någon triod med ganska hög förstärkning och en del "drivförmåga" typ EC86, gärna med runt 10mA konstantström som anodlast.


pix Posted - 2010/12/05 : 12:16:45
12E1 är ju lite ovanlig, men om det stämmer som det stod i DIY-tråden att den är snarlik KT66, så finns ju hur mycket som helst att välja mellan.
Själv har jag pysslat väldigt lite med pentoder, men trioder som utgångsrör brukar man säga skall se en last av ca 3-4 gånger "Anodresistansen"
Den finns ofta benämnd som Ra i databladet för röret.

Röret är ju i princip en potetiometer som styrs av insignalen, och Anodresistansen Ra är alltså "potentiometerresistansen" kan man säga

I ett av mina slutsteg har jag 300B som slutrör.
Dess Ra är ca 750 Ohm, vilket betyder att se vill ha en last av ca 3K Ohm

När det kommer till pentoder brukar dessa lastas hårdare.

Vid en last av 1:1 får man optimal effekt overföring, men Trioder orkar inte med denna last, vilket får till följd att distorionen ökar, därför har 3-4 gånger Ra blivit lite av ett målvärde.
Lastar man 2 gånger Ra så ökar effekten, men distorionen ökar.
Lastar man 5 gånger Ra så minskar effekten, men man får då lägre distorsion.

Lasten som slutröret "ser" är primärt, högtalarlasten som impedansomsätts med lindningsförhållandet i kvadrat.
Det betyder att en 8 Ohmshögtalare ansluten till en utgångstrafo med lindningsförhållandet 20:1 (20 primärvarv per 1 sekundärvarv) ger:

8 x 20 x 20 = 3200

Så det som kallas 3200 Ohms last är alltså igentligen en "spegling" av högtalarlasten via lindningsförhållandet 20:1

Kort sagt:
En trafo som är lindad 20:1 där sekundärsidan ansluts till en 8 Ohmshögtalare kommer av röret att uppfattas som en 3200 Ohms last

/Lars
Tomas J Posted - 2010/12/04 : 22:25:31
Hallå!

Visst sitter han på ett par Quad II, men dessa vill han inte modifiera.
Och han nämnde att 12E1 rören drog mera ström än originalrören i quaden gjorde, och var därför tveksam til om quadens orginaltrafos skulle orka med den ökningen.

Han vill bygga något nytt, ett sidosystem att ha till nedervåningen, han har några lådor med rör ifrån något gammalt militärlager och ville bygga med några av dessa.

Jag tycker toppanoder är charmigt på något vis, men visst, 330V är spännande
pix Posted - 2010/12/04 : 21:56:58
Hej Thomas
Jag har inte byggt med 12E1 men enligt denna tråd:
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/19082-12e1-tubes-help.html
så skall de inte vara allt för olika EL34 eller KT66.
Kanske skulle de passa i ett par Quad II monoblock?
Jag har för mig att far din hadde ett par sådanna.
Normalt sitter det 2st KT66 i QII, och en dess trafo lastar 3KOhm.

Se upp för toppanod bara, så ingen får sig en stöt!
330V är inte att leka med

/Lars


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000