HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad bygga - rör?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
bibl Posted - 2010/12/04 : 12:38:49
Jag har köpt mig en bättre begagnad lödstation på tradera och sitter nu och funderar på vad man skulle kunna ta sig för och bygga härnäst. De två senaste åren har man ju fått se många läckra projekt på Uppsala DIY och då kanske speciellt alla läckra rörbyggen. Men vad ska man ge sig på som ett förstagångsprojekt för den som aldrig har testat tidigare?

Jag läste el-teleteknisk linje (gren tele) för 15 år sedan så en viss mängd kunskap finns kvar någonstans i bakhuvudet men... Den är rätt dammig.

Så förslag, vad ska jag ge mig på? När jag surfar på exempelvis http://diyaudioprojects.com/Tubes/tubes.htm eller http://www.analogmetric.com/ finns det ju massor av projekt att bygga men vad är vettigt/rimligt för den som inte pulat ihop något dylikt innan? Vad rekommenderar den samlade menigheten?

Kravspecen är hyggligt enkelt och inte allt för dyrt (allt över 2k går definitivt bort) Låda att ha det hela i tillkommer utöver de nämnda 2k. Färdiga pcb är inget krav men det underlättar ju...
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bardis Posted - 2010/12/05 : 14:19:39
Kanske är smart att böja med att försöka få tag i de dyra komponenterna först som transformatorer drosslar och låda.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/05 : 12:46:43
Jag borde kanske skrivit:
Han har två mindre barn, men snart två barn mindre ...
bibl Posted - 2010/12/05 : 12:42:46
Jo... att det är tvunget att bygga en snofsig huv det är jag helt på det klara med!
Mickel-mackel Posted - 2010/12/05 : 12:30:35
bibl har två små barn, så jag undrar hur bra toppanoder är ...

Fast det är ju inga problem egentligen, man måste ju bara ha en riktig låda som täcker rören ordentligt.
soundbrigade Posted - 2010/12/05 : 12:23:34
Jag kan tillägga att är man inte räddhågsen kan man titta på udda rör som gör bra jobb:
807 är mycket snarlikt 6L6 och kan kanske hittas billigare. Kruxet är toppanoden och den lite udda sockeln men sådana är inget problem att hitta.
UFO-rören 829 resp 832 sägs vara ganska lika 6V6 resp 6L6. Definitivt udda, men billiga och man hittar dem i en del vettiga(?) konstruktioner. De där rören kräver också specialsocklar och anodkontakter men det är inget större problem heller. Rören är dessutom dubbeltetroder - ett rör = en PP-stärkare.
Jag har i en konstruktion använt en dubbeltriod, 5998A, till TVÅ kanaler - hur coolt som helst.

Det finns en grupp rör som kallas Compatronrör. De kom i rörerans sista minut. Rören hade större socklar (fler pinnar) och ofta fler funktioner (trippeltrioder och slikt). Det finns några rör som VAR billiga och fullt användbara som 6T9 och 6T10. Jag hade köpt på mig 13 6T9 men har inte så många kvar idag. Det är en triod-pentod, mycket lik ECL82. Idag i princip omöjlig att hitta.

Sedan har du den sovjetiska rörskatten. Det finns många ryska rör som är direkta ekvivalenter till europeiska och amerikanska. 6P14P är t ex ett EL84 osv. Du hittar också andra främmande rör därborta som 6P1P, vilket är ett "fettsuget" EL84, alltså som en EL90 i novalsockel. Ett av mina favoritrör, GU50, är jämförbart med KT88 men kostar bara en bråkdel.

Med det här ville jag visa på att om man inte är "främlingsfientlig" kan ett udda rörval vara väldigt lyckat och om man är ute i hetluften ger det emellanåt lite bonuspoäng att ha använt komponenter som inte är direkt standard, och detta utan att behöva göra några avkall någonstans.
Bardis Posted - 2010/12/05 : 11:57:22
Jag hade passat på att knipa någon av Ljudbrigadens PP-trafar kanske för EL84 och en lämplig nättrafo.
EL84 är ett bra rör som är lätta att få tag på och bygga med. Blir klart billigast att köpa begagnade prylar.
Håll span på drosslar kondingar och lådor på beg marknaden åxå.
Bardis Posted - 2010/12/05 : 11:50:16
Är man ute efter litteratur på biblioteket är Menno van der Veens bok High end valve amplifiers bok bra. Avhandlar främst Puch Pull förstärkare med toroidtrafar.
Lite mer utökad info finns i Morgan Jones bok Valve ampifiers. Bra att ha som uppslagsbok för där står det mesta.

bibl Posted - 2010/12/05 : 10:56:54
Det tackar jag allra ödmjukast för soundbrigade. Jag kan helt klart tänka mig att hjälpa dig att bli av med oavslutade projekt. Men som sagt eftersom jag inte har en aning om vad/var jag ska börja någonstans får du gärna hjälpa till att peka i en bestämd riktning.

Jag har lagt en beställning på Jean Hiragas bok på från Stockholms stadsbibliotek till att börja med (enklare att återuppliva gamla kunskaper på sitt eget språk än på ett nytt!) Sedan får det väl bli att under december månad sticka in huvudet i diverse loppisar och se om man kan hitta en gamla rörradio att befria från delar om inte annat.
soundbrigade Posted - 2010/12/05 : 09:08:07
För att inte bara stå och peka på min hög kan jag väl få säga något också.

Du kan välja i princip två topologier - PushPull eller SingleEnd. Då väljer du också mellan hög uteffekt eller låg uteffekt. Du kan ju över huvud taget välja att använda mer effektstarka rör eller mindre.
Är du nu nybörjare kan det vara en god idé att välja något som någon annan har byggt (och fått att fungera bra).
Med detta som utgångspunkt kan man plocka ut ett gäng lättillgängliga rör som har gott renommé:
ECL82 (lägre effekt)
EL90/6AQ5
6V6
EL84
EL34
6L6
KT88/6550 (högre effekt)

Det finns en rad mer eller mindra avancerade modeller där kanske ribban bara placerats hög vad avser svårighetsgraden i byggandet.
Diyaudioprojects forumvurmar för en variant av pushpullförstärkare som kallas OddWatt. Det är ne mycket enkel konstruktion och jag har hört flera som tycker att den låter riktigt bra. (Annars har det forumet en förmåga att lyfta fram hundskit som rena audiofilprodukten).
Jag har en skiss på ett enkelt slutsteg med EL84, signerat Lasse Ohlsson, men måste gräva lite.
När alla bygger med EL34, är 6L6 ett lite fräckare alternativ; där har jag en OddWAtt som står och väntar på en hel del handpåläggning.
Jag ska gräva lite i schemasamlingarna och se vad jag kan komma fram till.
markusA Posted - 2010/12/05 : 06:47:13
Måste bara säga +1 på det pix säger.
Ta inte samma resa som jag. *s*
Mitt första rörprojekt är förvisso extremt lärorikt men enda orsaken att det kommer att färdigställas är för att jag är så tjurskallig. (dac med circlotron rörbuffert)
Hade jag börjat i den enkla änden hade jag kunnat färdigställa två eller tre hela byggen på den tid det tagit mig att komma dit jag är idag. (sitter och ritar mönsterkort och planerar layout av lådan.)
bibl Posted - 2010/12/04 : 23:28:53
Jo, jag såg din annons och det var en av de saker som gjorde att jag fick den berömda pinnen ur och la upp den här tråden. Problemet är bara att jag inte har en aning om vad jag ska plocka från ditt dukade smörgåsbord eftersom jag aldrig har pysslat med det här tidigare. Så vad rekommenderar du?
soundbrigade Posted - 2010/12/04 : 23:00:11
Jag säljer bort massa rörpryttlar som trafar och slikt. Har rör också.
Kolla nere på säljavdelningen.
pix Posted - 2010/12/04 : 21:46:02
Bibl,
quote:
Vad rekomenderar du för läsning till att börja med pix?


Jag har inte läst allt av rörliteratur, men helt outstanding enligt min mening är Morgan Jones "Valve amplifiers"
Det har varit min husbibel de senaste åren

Morgan har givit ut två böcker.
Jag har bägge, men det är denna du skall skaffa dig.

http://www.bokus.com/bok/9780750656948/valve-amplifiers/

Sen finns det ju en hel del gammal literatur som man kan ladda ner gratis från nätet. där tycker jag Norman Crowherst skrev trevliga böcker.
Men dessa är väldigt influerade av den typ av konstruktioner som gällde på 50-60-talet.
Dvs push-pull och hur man skulle applicera så mycket feedback (återkoppling) som möjligt.

Alla tekniska böcker är ju sånna att man läser dem sällan från pärm till pärm.
Man måste läsa, förstå och låta det sjunka in en bit.
Sen gå tillbaka, slå upp och kika igen.
Och här är Morgan Jones helt klart det bästa jag läst.
Bra skriven från första början och tar ändå upp en del komplicerade saker genom boken.
För att förstå "valve amplifiers" så bör man ha baskunskaper i elektronik. Men måste veta vad storheter som Spänning, Ström, Resistans osv innebär.

Har man denna, så tycker jag inte man behöver ha några fler rörböcker sedan.

Vill du undvika engelsk text så finns Jean Hiragas "rör-förstärkare"

Men som sagt "Valve amplifiers" är mitt råd
Mvh
/Lars




bibl Posted - 2010/12/04 : 18:03:32
Försteg känns ju som det man borde ge sig på, jag har liksom förstått efter en del läsande att det verkar vara ett bra insteg. Då blir det till att spana efter en gammal rörradio när jag passerar en loppis nästa gång (hustrun lär bli så förtjust när jag släpar hem ett sånt fynd )

Vad rekomenderar du för läsning till att börja med pix?
pix Posted - 2010/12/04 : 14:55:51
Jag skulle nog börja med ett enkelt linjesteg.
Enbart en triod på en träplatta.
Dvs så enkelt det kan bli.

När detta "försteg" fungerar, komplettera med mera "godis" och verkligen försöka förstå vad som händer i olika kopplingar
Testa en CC-koppling (99,9% av alla försteg), en CF-koppling (används som buffert), för att sedan gå vidare på lite häftigare, SRPP, Mu-följare eller pentoder.

I NA-klubstugan har vi pratat om att göra ovanstående experiment tillsammans, och verkligen försöka hänga med med teorin, och lite kurvläsning samtidigt som vi bygger.

Tanken är alltså primärt att förstå hur det funkar, och visa att själva skruvandet är skoj. Tanken är alltså inte inriktat primärt på slutresultatet (även om man kan bygga mycket fina linjesteg med enkla medel)

Tyvärr får jag nog ta på mig skäms-struten för att det inte blivit av ännu. Men snart så
Upplägget var så, att alla som ville hänga med, skaffar en rör-radio på loppis.
Det brukar handla om 50-200 Kr
Då finns (nästan) alla delar som behövs för dessa enkla övningar.
Låt säga att man behöver kanske lika mycket till för ett eller ett par skapliga rör (ECC88 eller 6SN7 eller något i den stilen).

Slutsteg och grammofonsteg är betydligt svårare och kostsammare att ge sig på.

/Lars
Gubben i Kalmar Posted - 2010/12/04 : 14:44:04
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66608&SearchTerms=remus

Jag har lite "material" också pdf-format.

En super länk:
http://litskogamp.weebly.com/foumlrsteg.html

Killen är dessutom hygglig och mycket duktig.
Det är han som skriver under "Lta" på maal:s tråd


EDIT:
En massa i olika omgångar, ursäkta.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/04 : 14:23:15
Denna tråd ska jag bevaka. För lite intressant är det för mig också.

Man funderar ju lite iaf ...


Vad ska man tro om sådana där Velleman-byggsatser m.fl.?
http://www.kjell.com/?item=87673&path=239000000,242500000,247500000
Som ett exempel, men det finns väl fler?


Eller kan detta varar något?
http://edimba.tripod.com/PCL82_PP/PCL82_PP.html
bibl Posted - 2010/12/04 : 14:08:46
Länk?
Gubben i Kalmar Posted - 2010/12/04 : 13:46:37
En "Rasmus" kanske!

EDIT "Remus" ska det ju vara. Rasmus hette våran kanariefågel.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000