HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Invers RIAA -svep ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2010/12/01 : 21:25:33
Någon som vet var man kan hitta ett AF frekvenssvep (sinus) dämpad enl RIAA-kurvan (med stor noggranhet) ?
Tänkte använda CD-spelaren som generator+inv.RIAA
/Lars

8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
reVintage Posted - 2010/12/03 : 19:57:22
Kort delsvar: Det är ett elektroniskt filter.

Om du har LTSpice installerat så blir allt mycket enklare i tråden.
pix Posted - 2010/12/03 : 18:09:58
Hej Lars
Verkar vara en intressant tråd.Jag skall plöjja igenom den i kväll, när familjen glor på TV#180;n

Jag har bara skummat igenom de första posterna så svaren kanske kommer senare, men jag fick omedelbart upp några ?-tecken

4é konstanten har väll sitt ursprung från en mekanisk bandbreddsbegränsning i cuttern? Är de så, som borde ju denna ligga inom ett ganska stort tolerans-fönster?

Om den isf härleds från en mekanisk begränsning i cuttern, så anser nog även jag att den skall betraktas vara av 2á ordningen.
Jag har den byggd som 1á ordningen i mitt "Ongen", vilket kanske borde omprövas.

När det kommer till noggrannheten, så håller jag med. Som mätinstrument betraktat är det svårt att erhålla tillräcklig nogrannhet för en konstruktionsverifiering med dessa enkla grejjer.

Men man får göra så gott man kan med enkla medel

Vad tror du om en inv. RIAA med 5st pottar?
Det är ju trots allt inte så många i antal

/Lars


reVintage Posted - 2010/12/03 : 15:35:17
Den här tråden kan ev. ge ngt matnyttigt:

http://www.intactaudio.com/forum/viewtopic.php?t=803
reVintage Posted - 2010/12/02 : 21:37:18
Lars,

Merparten av alla inspelningar är gjorda med Neumanns cutting head SX-74. Jag har tillgång till Neumanns schemor och har mao kunnat detaljstudera kompenseringen.

quote:
jag inser att 4é tidskonstanten går förlorad


Den går inte förlorad i Hagerman, den är bara felaktigt applicerad.

Om man vill återgå till RIAAs "original" så är det bara ett motstånd som behöver kortslutas. Liten vippomkopplare mao.

En svept RIAA på ex.vis CD vore dock mumma.

pix Posted - 2010/12/02 : 18:11:57
Mats,
Jo, jag tänkte först slänga ihop Hagmans eller något liknande, men så tänkte jag att det skulle vara enklare att bara bränna en fil på en CD, med en efterföljande spänningsdelare på ca 1:500.
Med full utstyrning av skivan så borde det finnas god dynamik-marginal, även vid 20K
Man mäter så sällan detta iaf

Jag har stora mängder resistorer av mycket god precision i mina gömmor, men lik f-b så saknar man alltid just de värden man söker
Det är ju bara två C och 4-5 R per kanal, så skulle man bygga typ Hagmans, så kan man kanske nyttja några pottar, så man kan justera in enheten?

Annars kanske skulle tom en enkel MP-3 spelare kunna funka som en enkel "plug-in" dosa, med lite olika typer av svep, lämpliga att använda i olika sammanhang
Det är vad jag brukar använda i dag som signalkälla vid felsökning, när jag inte orkar plocka fram signalgeneratorn

Lars, jag inser att 4é tidskonstanten går förlorad, men den är ju ändå inte exakt spikad irl, så det duger kanske att mäta de ordinarie konstanterna och nöja sig med att räkna hem den 4é

I mitt RIAA har jag lagt(räknat) denna vid 50K -enl skolboken, men i praktiken kan den ju ligga inom ett väldigt brett område, beroende på gravyrutrustning mm
Det är kanske räcker med att veta att det finns en 3é konstant, snarare än om den ligger exakt på 50K

/Lars


reVintage Posted - 2010/12/02 : 12:35:39
Hej Mats!

Dessvärre är Jungs inverterade RIAA lite out-of-date(1980).

Vill man använda något annat är Jim Hagermans,http://www.hagtech.com/pdf/riaa.pdf, den som är något sånär OK. Den tar hänsyn till Neumanns fjärde tidskonstant men det är aningen feltänk där. Spice-modellen är också felaktig vilket Hagerman höll med om när jag påpekade det.

Kan ev. ta fram ett korrigerat som tar hänsyn till att Neumann använder ett andra ordningens filter vid 50kHz vilket Jim missat.
manw Posted - 2010/12/02 : 10:20:42
http://waltjung.org/PDFs/A_High_Accuracy_Inverse_RIAA_Network.pdf
manw Posted - 2010/12/02 : 10:05:17
Kan du inte bygga ett inversfilter istället o svepa med ett linjärt fekvenssvep?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000