HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Välja nya (stora) elektrolytkondensatorer

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Emanuelus Posted - 2010/11/27 : 09:47:48
Via en osedvanligt hjälpsam forummedlem, har undertecknad givits tillfälle att få min antika (som i tidigt 80-tal) Pioneer SA-8800-förstärkare renoverad/reparerad. Det mesta är klart och jag förbereder mig för årets bästa julklapp , men vad som kvarstår är beställning (och förstås installation) av fyra rejäla elektrolytkondensatorer som sitter i anslutning till nätdelen.

Eftersom min "hjälpande ängel" redan varit hjälpsam nog är det lite upp till mig att på eget bevåg beställa komponenter som passar maskinen i frågas i övriga ganska högkvalitativa uppbyggnad.

Verkar i nuläget som att jag (efter tips på audiokarma.org-forumet) kommer att beställa från antingen digikey.com, eller mouser.com, som båda har svenska (och bra) versioner av sina webbplatser - och tusentals olika "kondingar".

Men.

Som elektronisk analfabet har jag i stort sett endast lyckats snappa upp att jag förmodligen bör leta efter kondensatorer med a) så hög rippelström och b) så låg ESR som möjligt.

Bör jag leta efter kondensatorer med så låg eller så hög impedans som möjligt?

Och bör jag t om snarare låta de snart 30 år gamla kondensatorerna i fråga som idag sitter i maskinen vara kvar, eftersom nya av samma kvalitet är hutlöst dyra?

Jag hoppas att jag postat i rätt forumdel, flytta gärna annars.

(Exempel på funna kondensatorer: http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=495-4225-ND
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=565-2700-ND)
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2010/11/28 : 22:50:31
Tack för förklaringarna!

/mvhff
Emanuelus Posted - 2010/11/28 : 10:05:50
Ingen fara Lars, om inte annat är jag förhoppningsvis något mindre nybörjare efter att ha tragglat mig igenom diskussionen ovan. :)

Verkar efter något mer internationellt efterforskande som att märket ELNA är en god idé - kommer sannolikt att lägga vantarna på 4st sådana med givna specifikationer i dagarna.

Någon som har erfarenhet av märket?
pix Posted - 2010/11/28 : 07:45:00
Emanuels, jag börjar inse att jag börjar hamna lite OT från vad tråden startade om , men ett generellt tips till de intresserade,

Ett bra litet gratis-program att testa lite olika nätdelskonfigurationer heter PSU Designer II (psud2).
Laddas ner här:
http://www.duncanamps.com/software.html

Jag har aldrig provat simulera dubbla railspänningar (+ / -), men det är möjligt det går, om man läser manualen..

Väldigt enkelt program att lära sig annars, där man lätt kan kasta in olika komponenter och se vad som händer med spänning/ström-rippel mm.

/Lars

Bernt Jansson Posted - 2010/11/27 : 23:42:16
Det har ju betydelse vilken klass förstärkaren går i.

I klass A är strömdraget konstant och då är belastningen på nätdelen jämn också. Kan tyckas lättare men frågan är om det är det.

Nätdelen i ett AB-steg ska kunna återhämta sig blixtsnabbt efter ett snabbt strömuttag. Då är det viktigare att trafon är strömstark än att kondingbanken är stor. Ett lärorikt experiment är att koppla olika nätdelar till samma klass AB krets och lyssna på vad som kommer ur den. Hur låter anslag och rytm med olika kondingbankar? Vad blir roligast och mest engagerande att lyssna på?

Det är t.ex enkelt att döda livet i ljudet i ett rörförsteg: Sätt en stor elektrolyt närmast rörkretsens anodspänningsförsörjning.
Byt sedan ut lyten mot en lagom minimal (provas fram) foliekonding och förundras över hur den fula ankungen plötsligt blev en svan.

Tycker jag. Prova gärna!
pix Posted - 2010/11/27 : 22:34:20
FForsman,
Jag pysslar mest med rör, inte kiselkomponenter. Och jag vet inte om rör och transistor -kretsar är helt likvärdiga i detta avseende

Med rörlikriktare
Likrktarrör klarar inte driva allt för kapacitiva laster.
Ofta är de begränsade till ca 100uF eller lägre

Detta är även en intressant läsning om kondensatorers placering i ett C-L filter förändrar filtrets påverkan
http://www.vt52.com/diy/tips/tips_supplies.htm

Med rör & kisellikriktare
En E-lyt laddas under en mycket liten del av 100Hz perioden (likriktad helvåg),
ju högre kapacitans vs. strömdrag, destå mindre del av perioden finns att fylla E-lyten.
Det som begränsar hur fort E-lyten kan fyllas under denna begränsade tid är utgångs impedansen från trafo/brygga samt E-lytens ESR.
Påfyllning av E-lyten sker då som strömspikar med hög stigtid
Detta synns inte som spänningsrippel, men är alltså strömspikar med mycket hög stigtid.
De går att titta på med ett oschlloskop över ett seriemotstånd mellan bryggan och E-lyten om man vill.

En 100Hz strömpuls, med hög stigtid, består av spurioser över hela AF-frekvensbandret, varierande med en lasten (dvs musik)
Denna "påfyllnad" av en överdimensionerad E-lyt kan från transformatorn ses som en väldigt kort upprepad kortslutning, vilket transformatorn inte är dimensionerad att kunna leverera.

Mickel-mackel,
Håller med dig, "snubbers" är bra, RC-länkar är ännu bättre om man får till dimensioneringen av dessa (svart magi ),
Sen finns ju allt från gjutjärnsdioder, schottky, low-recovery, soft-recovery, zero-recovery till damper-rör.
Alla med olika grad av recovery-egenskaper

Jag har använt zero-recovery från CREE (Silicone carbide dioder), och med dessa kan jag inte se detta problem med mitt oschilloskop

/Lars

Edit,
Åtminstånde i rörsammanhang , så skulle jag vilja rekomendera att prova L-filter, dvs en drossel först i filtret.
Därefter vara försiktig med E-lytarna.
Bestäm vilken rippelnivå som är acceptabel och dimensionera filtret efter detta.
More är inte alltid better..









Joda Posted - 2010/11/27 : 22:07:29
När det gäller startströmmen är denna artikel nog intressant.
Jag själv inte hunnit läsa då den är hyfsat ny men det bådar gott.
http://sound.westhost.com/articles/inrush.htm

När det gäller likriktardiod är detta läsvärt.
http://gallery.me.com/nashou.66/100128/Soft-20recovery-20Diode-20POOGE-201/web.jpg
http://gallery.me.com/nashou.66/100128/Soft-20recovery-20Diode-20POOGE-202/web.jpg
Mickel-mackel Posted - 2010/11/27 : 21:42:37
Vad jag tycker är konstigt är att snubber capacitor's inte har fått så stort intåg i DIY-audiofilernas nätdelar.

Om man kollar med ett snabbt oscilloskop vilka transienter det blir när likriktardioden stänger så borde värdet av
dessa små kondensatorer vara uppenbart.
FForsman Posted - 2010/11/27 : 21:15:45
Jag är väl medveten om att jag är nybörjare inom området och därför passar jag också på att fråga för jag förstår nog inte riktigt varför mer uF i glättning kan vara negativt. När jag läser Rod Elliotts artikel i jodas post ser jag egentligen bara startströmmen över likriktarbryggan som potentiellt problem.
quote:
Adding more capacitance will ...

  • Decrease the ripple voltage

  • Increase the average DC voltage very slightly

  • Increase the inrush current (dramatically for larger capacitance values)

  • Barely affect the steady state RMS current

  • Have almost zero effect on the steady state peak current

  • Not cause the transformer to overheat, provided sensible limits are placed on the cap value



Vad för övriga negativa effekter kan mer uF i glättningen orsaka än hög startström över likriktningen?

/mvhff

Joda Posted - 2010/11/27 : 20:38:16
quote:
Det första jag tänker på är stötströmmen som likriktaren utsätts för, större kondingar kan skicka denna till den stora kiselhimlen i skyn.


Du bör nog läsa detta.
http://sound.westhost.com/power-supplies.htm#myth

Och naturligtvis de andra artiklarna också. Mycket intressant och välskrivet.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/11/27 : 17:19:38
Generellt sett bättre, samma värde tar mindre plats, när man renoverar en äldre apparat kan det ställa till lite strul.

Är det 10mm snap-in raster så är allt ok, många äldre kondensatorer i denna storlek har 4 eller 5 ben varav två är + och - anslutningarna, resten bara mekaniskt stöd, då kan det vara svårare att hitta något som passar enkelt.

Kabelanslutna kondingar är oftast monterade med fästbyglar, då kan den mindre diametern på nya kondensatorer ge lite praktiska problem, enklast är att bygga upp diametern på den nya kondingen med några varv silvertejp så att den passar i bygeln.

Ingvar
Rolf-san Posted - 2010/11/27 : 17:09:28
quote:
observera att dagens kondensatorer är ungefär hälften så stora som den tidens vid lika värde.

Är det bättre eller sämre? Eller saknar betydelse?
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/11/27 : 16:40:02
Precis som Bernt och Mickel-mackel säger så är det vettigt att hålla sig ganska nära originalvärden i en sådan förstärkare, resterande nätdelskomponenter är inte dimensionerade för en jätteglättning.

Jag kan hjälpa till med bra kondensatorer från BHC components och Nichicon, long life, low esr, 12-15000u 63V, jag antar att de är kretskortsmonterade på denna förstärkare, kontrollera rastermått på benen om så är fallet, är de kabelanslutna är det ursimpelt, observera att dagens kondensatorer är ungefär hälften så stora som den tidens vid lika värde.

Ingvar
Mickel-mackel Posted - 2010/11/27 : 16:18:28
Håller väl med Bernt.
Lite beroende på hur det har varit tänkt med designen så kan faktiskt större (i alla fall mycket större) värden få negativa konsekvenser.

Det första jag tänker på är stötströmmen som likriktaren utsätts för, större kondingar kan skicka denna till den stora kiselhimlen i skyn.

Sen kan det kanske vara räknat lite på impedanser och sådant, och designen har baserats på det.

Jag tror dock inte värdena är sådär jättekritiska. Bara den normala spridningen på elektrolyter gör ju detta omöjligt.
Jag skulle välja samma eller något högre, typ max det dubbla uF.
Spänningen kan vara högre, men kondensatorn blir samtidigt större.

Ge även akt på temperaturspecen, sitter det 105° där, ska du välja samma.
Bernt Jansson Posted - 2010/11/27 : 14:36:32
Det är inte alls självklart att mer uF = bättre.
Håll dig till liknande värden och satsa på bra kvalitet.

Tycker jag.
FForsman Posted - 2010/11/27 : 14:09:50
Måste dom det? Om de sitter i glättningen i nätdelen tror jag att ju mer uF desto bättre. Men jag kan ha fel.

edit:länken fixad.

/mvhff
Emanuelus Posted - 2010/11/27 : 14:07:31
Tack..! Dessvärre måste kondensatorerna i fråga vara på 1200uF, och 63v - vilka inte tycks finnas att få tag på i Sverige.
jonasz Posted - 2010/11/27 : 14:07:03
Länk till de där 5kr lytarna?
Hittar dem inte...
FForsman Posted - 2010/11/27 : 10:11:52
Elfa har utfärsäljning. - https://www.elfa.se/data1/wwwroot/assets/sale/utg_nov_se_sv.xls

kanske ett par sådana har i nätdelen



100 000 uF - 199 kr https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=6768642

eller

10 000 uF 35 v - 5 kr



https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=6788582 (uppdaterad länk)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000