HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur testa okänd drossel?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Bardis Posted - 2010/11/23 : 14:08:07
Köpte ett gäng filterdrosslar på Tradera med okänt ursprung.
Hur tar man reda på hur många mA en okänd drosseln tål?
Vid för hög ström mättas kärnan och man har bara ett stort dyrt motstånd.
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Imperial Posted - 2010/11/28 : 19:25:41
Eller låta slutrören jobba mer åt AB2 än B hållet så att dom drar lite ström konstant.

/

pix Posted - 2010/11/25 : 18:51:28
Tänkte även nämna,
Det finns även en min-gräns för strömmen genom drosseln för att den skall börja agera som en drossel, och inte som en resistiv koppartråd.
Nu kommer jag inte ihåg formeln, och detta torde kanske vara ovidkommande i rörsteg, som ofta jobbar med konternueligt strömdrag (klass A eller AB).

Vid rena klass B steg, dvs nära noll strömdrag kan en drossel få för låg ström, när insignalen till förstärkaren är noll.
Det får till följd att det tänkta L-C (0,9 x Urms) blir ett R-C filter (1,4 x Urms) när man igentigen skulle vilja ha det omvända.

Det blir på sätt och vis en omvänd regulator-funktion

Jag har för mig att mina 10H/100mA drosslar som jag har i mitt phonosteg (Ongen) har en minström på ca 3-4mA någonting..

Är man rädd för att detta skulle kunna ge ett problem så kan man enkelt shunta ner med en resistor efter drosseln, så strömmen genom drosseln alltid ligger över min-nivån

(ofta vill man ju ändå ha en bleed-resistor över efterkommande E-lyt, så här kan man ju dra nytta av denna )

/Lars

Edit, jag stavar som en kråka
Bardis Posted - 2010/11/25 : 18:38:23
Då har jag lärt mig något i alla fall. Man måste dra lite i tåtarna och handgripligt göra något innan poletten ramlar ner.
Håller på med PCL82 projektet. Skall uppdatera den andra tråden när det hänt lite mer.
pix Posted - 2010/11/25 : 18:16:07
Exakt
/Lars
Bardis Posted - 2010/11/25 : 16:43:35
Lägsta ripplet brukar innebära minimalt gap. Dvs så hög induktans som möjligt vid aktuell ström.
pix Posted - 2010/11/25 : 14:06:57
Bardis,
quote:
JO! Har några drosslar där bygeln av bockad plåt är öppen mot montageytan. Klar risk att ändra spalten beroende på hur hårt man drar fast drosseln.


Se det positivt!
Då kan du ju ställa optimalt luftspalt för din applikation

Lägsta rippel efter drosseln = optimalt gap

/Lars
Bardis Posted - 2010/11/25 : 07:15:12
quote:
Vid montage så kan man ofta ändra spalten som man har papper imellan å det kan skilja upp till 40%.



JO! Har några drosslar där bygeln av bockad plåt är öppen mot montageytan. Klar risk att ändra spalten beroende på hur hårt man drar fast drosseln.
Imperial Posted - 2010/11/24 : 20:17:20
Tjenare!

Problemet med drosslar är att dom är känsliga.
Vid montage så kan man ofta ändra spalten som man har papper imellan å det kan skilja upp till 40%.

Om man "bakar" drosseln så kommer den att hålla värdet men det beräknade värdet å det man har efter vacum impregneringen kan skilja så man bör mäta för att se vad man får.

Ju högre Induktans desto större variation.

Jag har beställt drosslar enl mina önskemål å höga Induktanser har alltid legat i underkant.
Han som lindade drosslarna sa att det går inte att garantera det värdet som jag önskar så jag visste inte vad jag skulle få i dom fallen.

Då skulle jag ha drosslar till Parafeed matning (75-150H) av rör så mitt enda krav om han inte lyckades var att dom skulle vara lika i Induktans å Re parvis.

Ett dyrt sätt å lära sig på

När jag har beställt drosslar runt 10H så har det fungerat bra.

/
Bardis Posted - 2010/11/24 : 18:37:54
Tänkvärt Fuling. Det gamla beprövade är nog det som funkar i de flesta lägen.

Kan man inte utnyttja något mätprogram till datorn att göra mätningen? Fast det blir nog avårt att variera strömmen.
Fuling Posted - 2010/11/24 : 17:36:13
Svårt att tro att swinging choke-regulatorer kan vara nåt för hifi. Man har troligtvis rent helvetiska magnetfält att brottas med samt hög risk för mekaniska oljud från drosseln.
pix Posted - 2010/11/24 : 13:11:15
Poängen är att den skall ha en bred mättnads övergång och att den skall jobba i denna.
Monteras den först i filtret så får den följande funktion
Vid låg mättnad = drosseln har en induktans = L-filter dvs 0,9 x Urms (in)
Vid Hög mättnad = drosseln tappar sin L och blir bara resistiv = C filter dvs 1,4 x Urms (in)

Det betyder att spänningen efter första L-C kommer att regleras (relativt) konstant oavsett last.

Jag vet ingen som provat detta i praktiken, men det är en konstruktionsfiness från den gamla goda tiden.

Antagligen är en aktiv regulator (rör eller grus) betydligt bättre

/Lars
Bardis Posted - 2010/11/24 : 10:22:44
Om man använder en swinging choke kan inte utspänningen variera om man har L etller C ingång?
Eller får man sätta drosseln senare i filterkedjan?
pix Posted - 2010/11/24 : 09:38:14
Bardis,
En "swinging choke"
Som du ser är luftgapet lite förskjutet i mitten


Luftgapet görs med ett papper som ligger i kläm mellan de två kärnhalvorna.
På denna ligger lite tjockare papper i gapet vid de mittersta lamellerna

/Lars
Bardis Posted - 2010/11/24 : 05:32:45
Drosslarna är tänkta att användas som filterdrosslar i högspänningsnätdelar till tex rörförsteg. Kan tänka mig de tål runt 50mA. Märkta från 1H till 14,4H. Två av drosslarna är märkta 3,6mH resp. 117mH så de kan tänkas användas till glöden.
Imperial Posted - 2010/11/23 : 21:44:51
Tjenare!

Vad ska du andvända drosslarna till å vilken ström har du tänkt å dra igenom dom

Det första är att kolla vilken tråd diameter du har å sedan kärnans storlek.
Därifrån kan man jämföra med andra drosslar å SE utg trafos för att få en hum om dom kommer att funka.
Prova med en drossel å motsånd å mät direkt på nätdelen hur bra drosseln fungerar i resp koppling.

Pix metod är bra men den tar tid.
Å har du alla värden så kan du lägga in det i ett beräknings program.

Om man är osäker så är det mycket enklare att köra med motstånd.

/
pix Posted - 2010/11/23 : 20:16:25
Bardis skrev,
quote:
En del trafar går att dela på så det är möjligt att justera gapet om man vill offra lite induktans.


Eller så gör du ett lite snett luftgap, så har du en sk. "swinging choke"
Dvs en filterdrossel som medvetet används i "mättnadsregionen" och där filtret vandrar mellan ett L- och ett C-filter
Dvs "Dåtidens" regulator

Mvh
/Lars

Ps, om du skall prova med mättade drosslar (swinging choke) så placera dem långt från övrig elektronik
När kärnan mättas strålar magnetfältet kraftigt runt den
Bardis Posted - 2010/11/23 : 19:54:48
Detta verkar genomförbart. Verkar som man får jämföra trådtjocklek, storlek på kärnan och resistans för att få en uppfattning var "puckeln" kan tänkas ligga. Så man inte missar puckeln och inte överlastar trafon.

En del trafar går att dela på så det är möjligt att justera gapet om man vill offra lite induktans.
pix Posted - 2010/11/23 : 19:36:00
Ett annat sätt är detta,
Koppla som en vanlig nätdel
Traf, brygga, drossel (den okända), kondensator, variabel last

Börja sedan med lasten noll och mät strömmen + spänningen över lasten. Stega strömmen genom den variabla lasten och läs av spänningen över lasten

Genom att föra in värdena i Excell och göra en graf av dem så ser du den "puckel" som bildas när filtret (L + C) går från ett L-filter till ett C-filter, dvs kärnans mättnad

Detta kan vara lämpligt om det är nätfilerdrosslar det handlar om

Kurvan kan se ut så här:


Som synes fungerar detta L-C filter till 14,3mA, därefter som ett C-filter, dvs rak fallande linje

Om man inte har en variabel last som klarar effekten, så borde väll även det omvända fungera.
Dvs en fast last, med en variabel inspänning (vridtrafo)

Mvh
/Lars

Ps, granska tråden innan detta prov och bilda dig en uppfattning om tjockleken. Sätt därefter ett tak hur hög ström du kan tänka dig dra genom tråden.
Skulle man missa "puckeln" är det lätt gjort att man bränner av tråden.
Jag tror en vanlig koppartråd (i en lindning) klarar ca 3 Amperé/mm2

Joda Posted - 2010/11/23 : 15:18:23
Bara och testa. Börja med lämplig AC signal och 0mA DC ström.
Mät THD för den ström som flyter genom drosseln.
Stega sedan upp till vad du max kan tänka dig som dist.

Simpel katodföljare med lämpligt motstånd för både mätning och last borde funka.
Man bör ju kunna få någon kurva på det iaf och veta när den går in i väggen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000