HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Linesource-bygge, hjälp mig tänka!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Johansson Posted - 2010/11/19 : 20:56:34
Hej hej, det var ett bra tag sen jag skrev något här senast. Gasturbinbyggen och trångboddhet har gjort att hifiintresset legat på hyllan några år nu, men inom en inte allt för avlägsen framtid blir det kåk och lyssningsrum.

Jag har ett par JM Labs Micro Utopia BE ståendes, drivs av ett par hembyggda Pass Labs Aleph 60 och en Quad CDP. Jag veeeet att precis allt jag kan tänkas bygga själv kommer låta sämre än utopiorna men jag har länge varit sjukt sugen på att bygga ett par linesource-högtalare med bredbandselement samt ett par hornsubbar.

Fördelen med denna sorts högtalare är att jag inte behöver räkna ut delningsfilter och matcha olika högtalarelement mot varandra, jag är inte speciellt hemma på den elektroniska biten och har heller ingen tid att grotta ner mig i det eftersom andra intressen tar upp den mesta fritiden.

Vad tror ni om dessa element, Peerless 3"are? Min ogenomtänkta tanke är att jag ska använda ett par av Ikeas Benno cdställ som "lådor" och köra 10st tretummare i varje med öppen baffel, någon form av filter för att skära bort det nedersta registret lär väl behövas men där ska ett par subbar möta upp.





http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=369

Kommer mina Aleph 60 orka med 20st av dessa eller måste jag bygga två till så jag har 120W per kanal?

Med Vähnlighaste Hehlsningar //Anders Johansson
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Johansson Posted - 2010/11/20 : 06:28:30
man tackar och bockar!
FForsman Posted - 2010/11/19 : 23:10:38
Här är tre exempel på liknande byggen. jag tror inte att någon av dem är öppen baffel utan slutna lådor allihop dock. Av vad jag förstått diskuteras kamfiltereffekter som ett resultat av separationen mellan elementen och att man generellt vill ha så kort avstånd som möjligt och så lite ickeradierande yta mellen elementen som möjligt. Hur viktigt det i praktiken är vet jag inte. De tre nedanstående exemplen använder ju inte någon diskant alls medan andra säger att det är nödvändigt att dela mot de högre registren.

länk

länk

länk

två bra andra länkar:

Jim Griffin white paper

dmitrynizh.com

edit:
quote:
Kommer mina Aleph 60 orka med 20st av dessa eller måste jag bygga två till så jag har 120W per kanal?

Fler element ger högre känslighet och kopplat på lämpligt sätt ska impedansen gå att hålla inom lämpliga gränser. Jag tror att de kan blir mer lättdrivna än flera andra konstruktioner.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000