HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beräkna ungefärligt konutslag i ett system

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2010/11/19 : 11:24:09
Räknar lite för hand på olika 10" alternativ (för reflexändamål, och undrar om det finns något sätt att räkna ut vilket konutslag som behövs för att uppnå systemmålen (bassystem)? Vill ju inte hamna utanför Xmax.

(Nämn gärna om det är envägs, eller tvåvägsutslag som menas)
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Buggsson Posted - 2010/11/19 : 23:34:59
Har prövat Hornresp. och det var inget för mig, är för trög för att fatta. Skall försöka med annat.

Vad gäller länken så tror jag att den beräkningen är väl förenklad.

På sid 280 kan man läsa hur Small tänkte sig att man skall beräkna detta, inte riktigt samma sak (tror jag):

http://diyaudioprojects.com/Technical/Papers/Direct-Radiator-Loudspeaker-System-Analysis.pdf
PetterPersson Posted - 2010/11/19 : 19:33:26
Använd hornresp
FForsman Posted - 2010/11/19 : 19:18:45
Kan den här länken var till hjälp?

/mvhff

http://www.baudline.com/erik/bass/xmaxer.html
Buggsson Posted - 2010/11/19 : 15:10:31
Av en slump så läser jag just nu Smalls inledande artikel som först publicerades 1971 innan han började beskriva slutna och reflexsystem. Där är det nogsammt beskrivet hur man går tillväga, och det är inget man gör manuellt i en handvändning, om man är lika skicklig i matematik och akustik som vad jag är

Det får helt enkelt vänta ett tag till, tills det blir datorsimuleringsdags så slipper jag räkna själv.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000