HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Undringar om kamoflerade baslådor.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kmj Posted - 2010/11/05 : 07:35:18
Jo, jag köpte ett par sonab oa5 MKII för någon vecka sedan och efter att noterat frånvaron av alla fördelar Carlssonfans har skrivit funderade jag skarpt på att göra hifivärlden och miljön en tjänst och omvandla dem till värmepellets.

Innan detta öde drabbade den bestämde jag mig för att ge dem en chans till och bytte ut 30 rörwatt mot ca 100 transistorwatt istället. Detta gav vissa fördelar men brorsan beskrev ljudet ganska exakt när han frågade om jag tröttnat på hifi och investerat i en klockradio istället.

Skam den som ger sig. Jag kopplade ut hemmabion och kopplade subben till 2-kanalsförsteget. Det har dubbla utgångar, fy fasen vilken bra idé kineserna hade när de satte dit dem på försteget!
Nu började det likna nått men eftersom subben står i bakre hörnet, från stereon sett, så blev det fortfarande fel.

Nu borde jag givit upp helt och flyttat dem till sovrummet igen men det är här den där hifibegränsade faktorn, också känd som kvinlig fägring, sätter in.
"NEEEJ! Du tar inte bort dina nya fina högtalare!"
"Men det låter ju inte bra alls"
"De är snygga, du måste kompromissa"

Här hade jag den perfekta lösningen för att bli av med dem och jag plockade fram de tunga argumenten.

"De kan sparas men då behövs det baslådor"
"Inga problem, bara det blir snyggt" blev det överraskande svaret.

Så, baslådor ska byggas!

Ok, jag kanske ska komma till poängen nångång. När jag funderade på hur jag skulle lösa problemet med diskret sub, placering så det inte blir konstigt och såklart pris så kom jag på att jag har ju allt annat i tvbänken så varför inte subben? Jag har sett boogieman på partsexpress så jag vet att det går att rita subbar som är fysiskt låga, har elementen riktade nedåt och det går att komma billig undan så tanken är denna:

Köpa ett gäng tangband W6-1139SI och leta upp en eller två passande subbasförstärkare. Sedan byta benen på bänken mot en sockel och utnyttja utrymmet till en eller två subbasar. Utrymmet jag har att leka med är 170x50x10cm där 10cm är aningen flexibelt.

Normalt sett kör jag enligt principen "nån annan har redan gjort det bättre än dig så lika bra att planka" men nu går inte det och resultatet är ju det att jag inte har en susning om vart jag ska börja.

Idén var att göra två identiska, placera dem jämte varandra och ha den andra till hemmabion. Så, vad tror ni om tanken att ha EN sub till mina OA5 och placera den mitt emellan dem under bänken?

Vad ska jag kolla efter? Portad, sluten eller sån där veckad sak?

Vad behöver jag för att reda ut det? Nätbaserad kortfattad teori och freeware simuleringsprogram?

Tacksam för peka-med-hela-handen-tips. Om ni tänker att ni talar med en idiot som inte kan ens grundläggande teori om fasgångar osv så är ni "spot on".
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kmj Posted - 2010/11/09 : 06:47:23
Japp, det är säkert det bästa men då är det ytterligare två lådor gentemot en inbyggnads och jag vill ha färre, inte fler.
Det är ju löjligt att efter att ha köpt i USA, betalat frakt över halva världen, lagt till Svensk moms, tull och expiditionsavgift så är det FORTFARANDE mkt billigare än att köpa i Sverige.

Jag har hittat ett på Fynda men de vet inte om brantheten är 12 eller 24db.
Zei Posted - 2010/11/08 : 22:29:03
Mitt förslag är fortfarande

Externt filter typ Behringer och en stärkare,, det borde funka bra :)
Kmj Posted - 2010/11/08 : 19:55:17
så, jag har beställt element och kollat upp byggmaterial. kanske ska jag ändra formen på lådan lite, göra den mindre djup och istället bredda den. om volymen är oförändrad och portarna likaså så ska det inte ha nån större inverkan.

problemet är nu bara subbasförstärkaren. jag behöver minst 300 riktiga Watt och 24db. i sverige och europa hittar jag bara med 12db under 2000:- så det blir att skicka från usa istället.

har nån tips på svenska eller europeiska leverantörer med steg som uppfyller kraven så mottages de gärna.
Kmj Posted - 2010/11/05 : 09:26:52
Eller, finns det förstärkare med två ingångar och som kan koppla om automatiskt när de får en signal? Det hade ju löst allt.

Ah!
Recievern har ju en lågnivåutgång, den kan man ju koppla in i högra ingången på subbasförstärkaren.

Försteget till 2-kanalaren kan man koppla in till vänstra på subbasförstärkaren med en sån där Y-split.

Så länge jag bara kör en anläggning i taget så blir det ju riktigt och om jag råkar köra båda så blir det ju bara dubbla basinformationen och lite grötigt ljud
Kmj Posted - 2010/11/05 : 08:13:36
bibl.
Nja, bara elementet är alldeles för dyrt, speciellt som jag ska ha två.
Designen är helt fel med, hade det bara vart den låga delen så hade det vart bra, men inte själva delen där elementet sitter.
bibl Posted - 2010/11/05 : 08:00:57
Hideaway suben? http://www.coolcat.dk/bjoern/HideAway_SEAS.pdf

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000