HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Val av mellanregisterhögtalare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
tornil Posted - 2010/11/03 : 17:38:33
Hej!
Behöver er hjälp med att hitta ett lämpligt mellanregisterelement4" eller 5" för hornbygge. Jag fick mycket svåra "vintage" abstinenser så mina gamla ritningar över K-25 hornet åkte fram igen. Med ritningarna finns även en ritning på ett mellanregisterghorn som ska matcha och laddas med ett 4" element. Tyvärr är det inte lika lätt att hitta element med hög känslighet som på 70-talet. Jag är även dålig på att tolka om småsignalparametrarna passar för horn. Tacksam för förslag

Med Vänlig Hälsning
Torbjörn
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2010/11/08 : 13:10:14
http://profesional.beyma.com/pdf/605NdE.pdf. EBP=469. JBL 2169H har liknanade prestanda, men går inte att få tag på.
Fuling Posted - 2010/11/03 : 22:15:34
Om det ska delas vid 350Hz (eller lägre) går nog kompressionsdrivers bort, kvar står konelement av den lite dyrare kvalisorten. Ett lite exotiskt alternativ kan vara att titta på kompressionsdrivers för talanläggningar, där kan man hitta en del sorter som går långt ner i frekvens. Å andra sidan går de inte särskilt högt upp, men en diskant måste nog till oavsett.

Bruce Edgar har skrivit en artikel om hur man bygger mellanregisterhorn med konelement, tror den finns på volvotreter.com.
tornil Posted - 2010/11/03 : 21:55:23
Hej!
Tack för alla svar. Jag har sneglat på P-Audios mellanregister element och tycker att de är intressanta. Vad jag kommer ihåg sen 1978 då vi byggde K-25 var att både bas- och mellanregisterelementen skulle vara jäkligt styvt upphängda, mycket viktigt. På den tiden fanns rekommendationer. Bas från Isophon ( 30/37A ) Coral 12 L1 eller RCF. Mellanregister och diskant var MR25 ( vet ej fabrikat ) samt Corals H70. Men tyvärr har Coral gått i graven. Bashornen ska helst inte delas över 350Hz och de bör ligga på runt 107 dB, så frågan är vad som matchar idag. 18 sound har intressanta grejer med så högt dB att mellanregisterhornet kanske är onödigt. Mellanregisterhornet enligt ritning har måtten, djup 400 mm, höjd 190 mm och bredd 700 mm. Hur tolkar man elementens frekvenskurvor för bästa resultat eller vad är viktigast att titta på. Vilket är bäst, driver med horn eller horndiskant? Baselementen är Eminence Kappa Pro 12.
Torbjörn
Fuling Posted - 2010/11/03 : 21:53:44
Förresten, vilket frekvensområde pratar vi om här? "Mellanregister" kan betyda en massa saker.
PetterPersson Posted - 2010/11/03 : 21:35:09
Jo, tyvärr. Da nästan shit passar som tur är kalas i horn också
Fuling Posted - 2010/11/03 : 20:53:55
Da shit har jag för mig kostar närmare 4 lakan styck på hifikit...
PetterPersson Posted - 2010/11/03 : 20:09:54
Varför begränsa sig till 4"?

Da shit:

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=264


Da nästan shit:

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=244
Fuling Posted - 2010/11/03 : 18:57:23
Ljudia säljer ett P.Audioelement med beteckningen 520-nånting som jag tror kan göra sig i midhorn.
Sundström Posted - 2010/11/03 : 18:34:39
Fostex har 4" från 700 till 1700 kronor på hifikit.se
Runt 90 db/spl, qts runt 0,30-o,38.

Vet inget mer om dem, har inte byggt med dem. (Men de kan säkert bli trevliga i mitt sovrum....som inte har något just nu. Hoppas du får till något som inspirerar mej.)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000