HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjare ska bygga högtalare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Strophlex Posted - 2010/11/03 : 14:23:46
Hej

Jag står i begrepp att bygga mina första högtalare och funderar igenom bygget steg för steg. Det ser ut att bli ett par av Troels PMS Några detaljer som jag inte funnit svar på är:

1) Vad väljer man för skruv / monteringsstrategi för att montera elementen? Bör ytan mellan kabinettet och elementen tätas?
2) Vill man göra kabinettet öppningsbart? Hur gör man det tätt men hållbart i så fall?

Tack på förhand för alla svar!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Strophlex Posted - 2011/03/23 : 07:09:30
Nu är högtalarna klara! Rekommenderar detta projekt till den som är erfaren eller är beredd att lägga en hel del tid och tålamod på sitt bygge. Resultatet är väldigt bra. Jag tycker de låter grymt. Troels har lagt upp en sida med bilder på dem: http://www.troelsgravesen.dk/PMS_Johan.htm
Strophlex Posted - 2011/03/02 : 08:09:10
Från Troels Gravesen, http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm

Based on numerous mails, it appears a lot people think bitumen pads will "dampen sound waves", i.e. absorb sound. Bitumen pads are actually excellent in terms of reflecting sound, thus do not absorb sound at all.
Bitumen pads adds weight to the cabinet panels and reduce vibration - and that's a different story.
Strophlex Posted - 2011/03/01 : 10:08:58
@Larsen: Har sett bilden och utgått mycket ifrån den när jag dämpat.
@Magils: Det finns till och med tre diskanter att välja på plus PMS-EXCEL, CA22RNX, MCA15RCY och 27TFFC. Jag kör med 27TFFC, mycket för att det var de som ingick i kittet från Jantzen audio.

Nu är högtalarna ihoplimmade och nästan helt spacklade och putsade. De ska få pusta ut i vardagsrummet i ett par veckor igen innan det blir dags för målning och finnish!
Bernt Jansson Posted - 2011/02/21 : 21:46:59
Bitumen är en oljeprodukt och har inte alls hög densitet. Däremot dämpar det ju rätt bra.
Magils Posted - 2011/02/21 : 21:06:19
Kul med ett PMS-bygge, bredbafflat är läckert! Vilken diskant kör du med, har för mig det finns två varianter!
Larsen Posted - 2011/02/21 : 20:34:40
Troels visar en bild, tror det är bland de som byggt PMS, där det syns vart i lådan dämpmaterialet ska placeras. Viktigt är att basreflexrören kan "andas" i lådan.
Strophlex Posted - 2011/02/14 : 09:15:53
Det har tagit tid, men nu är högtalarna uppställda i vardagsrummet med fasttvingad frontbaffel. Har experimenterat med olika dämpning och kommit fram till ett bra resultat. De låter fantastiskt bra. Ledsen att det inte blivit några bilder än. Ska se till att fota lite så att det kan komma upp något i efterhand i alla fall!
Gubben i Kalmar Posted - 2010/12/10 : 08:03:55
quote:
Eller har bitumenen flera egenskaper som man vill åt?

Andra egenskaper har den absolut.

Densiteten => hög.
Materialets inre dämpning => det är svårt att få bitumen att "rnga".

Tobbe_L och Bernt m.fl. har "spets-kompetens" i ämnet "Diy-högtalare".
Dom kan säkert utveckla detta mer på djupet.
Strophlex Posted - 2010/12/10 : 07:39:04
Bra fråga. Jag har byggt i 19 mm MDF och stagat med ett ordentligt skelett i samma material, det borde bli rätt rejält. Men det verkar som andra byggare av samma högtalare brukar köra bitumen. Kanske för att alla andra gjort det...
Tomas J Posted - 2010/12/09 : 21:49:36
Kul att läsa igenom den här tråden.

En fundering i all välmening, är det inte bättre att bygga i lite tjockare material ifrån början i stället för att slänga in en massa bitumen som tar platts i efterhand?

Eller har bitumenen flera egenskaper som man vill åt?
Strophlex Posted - 2010/12/09 : 15:47:29
Jag har hittat dem. Han har inte skrivit hur dämpningen ska vara i detalj. Kanske ska fråga honom, men klä in hela skulle jag tro är ganska vettigt. Sätter du dem även på insidan av baffelskivan?
Tobbe_L Posted - 2010/12/09 : 15:30:53
Har inte Troels beskrivit vart man ska ha bitumenplattorna?

Bitumen finns också på Biltema om du nu inte redan har hittat den

Jag brukar mer eller mindre klä in hela insidan med bitumen, men det är ju jag det......
Strophlex Posted - 2010/12/09 : 14:08:13
WOW! Tack Tobbe, jag det inte sett den och det där är ju precis vad jag ska ha! Ska man köra bitumen ärven bakom denna dämpning? Det lär ju vibrera även där.
Tobbe_L Posted - 2010/12/09 : 13:51:26
Bitumen används för att dämpa vibrationer i själva lådan.

Tror det är bättre om du använder denna skumplast.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Dampmaterial-till-hogtalare-5-st1/

Strophlex Posted - 2010/12/09 : 13:40:22
Bygget har kommit en bra bit, men jag har under en tid väntat på komponenter. De ska nu vara på ingående så det är dags att fortsaätta. Troels rekommenderar "egg crate foam" bakom elementen, men det verkar inte helt lätt att få tag på. Tror ni att http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljuddampare/Ljuddampningsplatta1/ skulle funka istället? Jag antar att poängen med denna dämpning är att döda stående vågor. Bitumen pads är det mycket snack om också. Vad är syftet med det?
markusA Posted - 2010/11/16 : 09:25:22
Äsch, vadå nybörjarhögtalare? Allt är relativt. Så länge man arbetar utefter sina egna förutsättningar och tänker till ordentligt så kommer det att lösa sig. :)
Strophlex Posted - 2010/11/16 : 07:29:03
Låt oss säga ambitiösa "nybörjare-DIY-hötalare"... Det har gått fint hittills. Till saken hör att jag har tillgång till en källare med mycket utrymme och många verktyg.
Gubben i Kalmar Posted - 2010/11/15 : 20:02:32
quote:
Att jag valt PMS.........

Men det är väl inga "nybörjare-DIY-hötalare"!

Eller är det bara jag som bar "tummen mitt i handen".
bibl Posted - 2010/11/15 : 14:23:31
Byt annars namn på tråden, lägg bilderna i den och be en admin flytta tråden till DIY bildreportage så får du allt som skrivits samlat i en tråd istället för uppdelat på flera.
Strophlex Posted - 2010/11/15 : 13:13:29
Oj, här har det hänt saker! Att jag valt PMS är för att många verkar gilla dem och de kostar lagom mycket att bygga och verkar lagom krångliga. Inte för lätt och inte för svårt. Nu har jag börjat bygga så utrymme för val av modell är nu borta. Är det någon som har erfarenhet av dem? Jag ska nog lägga upp en tråd med bilder. Länkar härifrån i så fall!
Wheels Posted - 2010/11/05 : 10:59:24
Jag provade TABAQ med TB3 men köpte sen TB4 och det är stor skillnad framför allt i basen.
Tobbe_L Posted - 2010/11/05 : 07:09:04
Jag tycker att fyran rullar av lite trevligare. Borde ge en trevligare bas om man räknar inte lite rumsstöd.

Fyran har också ett bättre x-max.
FForsman Posted - 2010/11/04 : 22:30:22
quote:
Ajdå, där avkrävs jag att registrera mig ...

-Oops, sorry.

Tack för hjälpen Gubben, jag har fixat länken också.

/mvhff
markusA Posted - 2010/11/04 : 22:21:10
Bara att köra igång. :)
Gubben i Kalmar Posted - 2010/11/04 : 21:29:07

Men det finns väl en volymratt att vrida medurs, RockenRoll
läge 11, som Charle Norman sa.

Annars verkar 3:an ta sig ordentlig ner i basen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000