HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Design och elementförslag till subwoofer bygge

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Foppa13 Posted - 2010/10/26 : 23:34:26
Har länge tänkt komplettera min hemmabio med en subwoofer, nu är det dags att göra slag i saken. Subwoofern ska drivas av ett inbyggt subwoofer slutsteg som heter Magnat Alpha 38A som jag fått av en arbetskompis, lådan skall byggas i 19mm MDF. Den skall användas främst till film men även lite musik då och då, med tanke på slutsteget ska det vara en subwoofer. Storleken på subben får gärna vara liten och smidig men inser begränsningen i ljudtryck, men som riktmärke max 50liter. Rummet den ska stå i är ca 25-30kvm stort.

Element jag har kollat på är Peerless SLS-263 i en klassisk sluten låda på 42 liter. Eller Tangband W8-740P i en snygg låda med slitsport typ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40179 eller denna http://www.lennartlabs.se/projects/speakers/la_ulbox/index.htm

Men man nämner nästan alltid dessa mindre subwoofers i par, går det att köra dom som en ensam subwoofer eller är det för klent? Vad finns det för intressanta sub byggen ute där, tar gärna emot byggförslag inkl element och ritning eller tips i övrigt inför bygget.

Utrustning i övrigt:
Förstärkare: Yamaha RXV-740RDS
Fronthögtalare: Wharfedale Emerald Em 95
Bakhögtalare: Inga just nu men snart 3 st slutna Muppar

///Foppa
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Foppa13 Posted - 2010/10/30 : 10:57:36
Nej jag insåg att det kravet skulle bli svårt att uppnå med din konstruktion och med andra också, men att hänga den utanpå eller ha det i en separat låda är inget problem. Om man väljer din låda på 41 liter och lägger till lådan för steget så får man ju i alla fall en låda i bra format. Fördelen med ditt TH är att den är smal (6.5 tums element) och djup, så den passar perfekt bredvid en normal tv bänk. Spelar det nån roll hur man vänder lådan (element upp, ner, inåt, utåt)?

///Foppa
martinsson Posted - 2010/10/30 : 09:01:43
quote:
En subwoofer vill jag ha för att kunna använda mitt befintliga slutsteg för inbyggnad och få en smidig sub i en enda enhet.


Om kravet är att kunna bygga in slutsteget i lådan så går tyvärr min konstruktion bort, den har inte en kubikcentimeter luft över någonstans internt, så den ända utvägen i det fallet är att ha förstärkaren påhängd/påbyggd på lådan och då gäller inte mina 41 liters totalvolym längre.

Den enda lösningen annars är att ha förstärkaren separat, och då uppfylls inte dina krav.
Foppa13 Posted - 2010/10/29 : 23:19:03
Tack allihopa för ert engagemang i tråden, gör ett försök nedan att tillföra åsikter och fakta för att komma närmare en lösning.

Subbar verkar vara ett ämne som många vill diskutera, samtidigt så förstår jag att det finns många olika skolor för att återge bastonerna. I slutänden är det jag som lyssnare som avgör vad som låter bra, med hänsyn till dom kraven som finns på konstruktionen.

I det här fallet så är storleken (max 50 liter) satt för att den på ett bra sätt skall smälta in i ett normalt vardagsrum. En subwoofer vill jag ha för att kunna använda mitt befintliga slutsteg för inbyggnad och få en smidig sub i en enda enhet.

Har slutsteget framför mig nu och det finns tyvärr inga specar på det, delningen är ställbar mellan 50-150Hz sen finns dom vanliga in och utgångarna. Är det möjligt att konstruera en sub som passar för ändamålet med tanke på dom kraven som ställs. Självklart så förväntar jag mig ingen avgrundsbas, däremot så förväntar jag mig att subben ska lyfta min anläggning och totalt sett förstärka upplevelsen.

Som det ser ut nu så väljer jag mellan Martinssons lilla TH och LennArts lilla låda med slitsport och TB W8-740P i. Material har jag hemma till båda så det är egentligen bara elementet som skall inhandlas...

///Foppa
Circlomanen Posted - 2010/10/29 : 19:18:10
Jorå. Min TBTH går djupare med en mäktig och mycket fysisk djupbas, men den låter inte alls lika bra. Inte samma attack och klipp. För ren hemmabio så är den bättre, men skall man blanda in musik i leken så är Martinssons mycket bättre.

Mickel-mackel Posted - 2010/10/29 : 16:11:43
Jo man kan nog gärna skära bort allt under 70-80 Hz från Wharfedalarna som sen förmodligen bara låter bättre i kvarvarande frekvensregister då konen inte behöver med långa och kraftiga utslag längre.
Ja, man behöver ju inte begränsa sig 80 Hz heller, men sista oktaven är säkert den tyngsta att spela.

Men nog kan jag tycka att man borde försöka få en sub som tar neråt 25Hz eller så, för att verkligen lyfta ljudet rejält.
Jag menar det är ju trots allt behäftat med en investering i tid och pengar, så det bör ju gärna bli lite mer resultat än "jaha !!".


Men lådan kanske inte klarar sig på 50 liter ...
Men om EM 95's känslighet inte är större än 87dB så behöver väl inte ett TH ha mer än 90dB, vilket väl öppnar för intressanta 6,5" och 8" konstruktioner. T.ex. ditt lilla Tangband TH Circlo, går väl djupt och är litet?
Circlomanen Posted - 2010/10/29 : 14:53:10
Jodå. Martinssons små har mycket att erbjuda ett par Wharfedale Emerald Em 95 i basen. De ger en helt annan energi och taktil känsla än ett par vanliga golvisar med nån 6,5 eller 8 tummare i.

För ren hemmabio så vill man väl ned en bit till kanske, men djupet är inte allt. Den taktila kvaliten med tappade horn är perfekt till hemmabio. En Peerless XXLS 12a i en basreflexlåda med 500 watt till gör inte ett bättre jobb, även om den kan gå en halv oktav djupare.

Jag vill minnas att subban inte skulle vara på mer än ca 50 liter, å det tar väl bort riktig jordbävning och domedagsbas.
Mickel-mackel Posted - 2010/10/29 : 13:26:55
Det är ju klart, i första posten står det Wharfedale Emerald Em 95 så lite kan jag ju ta reda på :
Så här skriver Wharfedale:
35Hz - 27 kHz
87 dB/W

http://hcr2lorme.free.fr/fiches/wharfedale_emerald_brochure.pdf

Men en Martinson TH-sub som ligger på 35-100Hz känns väl inte sådär lysande?
Mickel-mackel Posted - 2010/10/29 : 13:20:17
Men det finns ju väldigt många parametrar vi inte fått veta något om.

Hur pass baskapabelt är det nuvarande systemet. Hur långt ner i Hz går det och hur många dB i SPL kan det spotta ur sig? Vilken känslighet har systemet som subben ska samsas med?

Sen när vi börjar snacka tappade horn så får vi (och framförallt Foppa13) inte glömma kravet på brant delning, dvs i praktiken ett externt delningsfilter och därmed troligtvis en förstärkare till.

Fast nu kanske ditt inbyggda subwooferslutsteg har möjlighet till en egen ingång.
Men i vilket fall leder spåret tappat horn förmodligen till fler kostnader. Men en bra ljudupplevelse också ...

Ett ganska mäktigt TH med 10" bas finns ju här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78063
103 dB/W och i princip fullt ös ner till 20Hz.
Mickel-mackel Posted - 2010/10/29 : 12:20:50
Men Foppa13 har tänkt den hembio.

Då inbillar jag mig att det är trevligt med ännu djupare återgivning. Att man vill höra/känna ordentligt när ljudeffekterna i Volcano, Indepence day och andra maffiga ljudeffektsfilmer (är dom här maffiga förövrigt? )
Circlomanen Posted - 2010/10/29 : 11:51:48
Jag rekomenderar Martinssons små söta subbar. En st kan nog spela helt ok i ett "vanligt" vardagsrum, men för hemmabio skulle jag rekomendera 2 st. Det är viktigt med en bra förstärkare att driva dem med.
De ger ganska djup bas. Spelar man infekterad svamp så saknar jag ingen djupbas, även om jag vet att de djupaste avgrunds-tonerna är ganska avrullade. Det är en ganska jobbig upplevelse att höra allt för djup bas i samma nivå som den vanliga basen. Man mår lätt illa och kan bli yr.
martinsson Posted - 2010/10/29 : 08:42:07
Det kanske är lite att ta i, min högst personliga åsikt alltså, att konstruera för alla typer av förekomster, vidare bör man inte bortse från behovsbilden, är jag en storkonsument av orgelmusik med innehåll av infraljud så bygger jag givetvis därefter, men lyssnar jag på mer "vanlig musik" så ser det kanske lite anorlunda ut.

Sub, subwoofer, baslåda, etc. det är inte orelevant att man använder rätt teminologi, vi är nog lite oaktsamma i det avseendet, och det är viktigt att man är klar över vad man är ute efter.

Vi har väl alla lite olika tycken när det kommer till vilken karaktär på ljud man eftersträvar, och som det är med det mesta så finns även här lite av "det ena eller det andra" val att göra, det är svårt att få allt i ett paket.

Mitt lilla TH som det tittas på här är ingen förmedlare av ovan nämnda orgel musik, då är det tyst som i graven, det börjar hända lite först runt 30Hz, och sedan händer det ytterligare lite mer vid 40Hz, ungefär så.

Det är en högst medioker 6,5", det är en låda på 41 liter, prioriteringarna var att få till en liten bas som kan stötta upp mindre stativare eller ett satelitsystem under ca 150Hz, that's it.

Den fixar det mesta i musikväg i basområdet, den gör det förvånansvärt bra med tanke på sin ringa storlek, och den är kapabel till mer ljudtryck än jag trodde med tanke på bestyckningen.

MEN ! den är givetvis begränsad enligt ovanstående, att föreställa sig något annat leder till en besvikelse, så är det bara, fysiken är ständigt gällande.
Rolf-san Posted - 2010/10/28 : 18:50:55
quote:
"Subwoofer".

Frågan är hur det definieras, i min värld så går en sådan ner till 20 Hz och helst lägre.


I min värld går den ner till 16Hz, största orgelpipan. Inledningen av Also sprach Zarathustra är väl typexemplet om jag inte minns helt galet.
Bernt Jansson Posted - 2010/10/28 : 15:49:21
Ja, den ser ju trevlig ut. Verkar gå ner till 25-30 någonstans.
Foppa13 Posted - 2010/10/28 : 15:06:36
Vad är det korrekta uttrycket för en låda som tar hand om dom lägsta frekvenserna i hemmabion eller musikanläggningen subwoofer, sub eller baslåda. Kan inte uttrycka mig i termer som lågbas eller hur lågt i frekvens, är nybörjare på detta så jag får lita på det folk säger omkring mig eller i forumet.

Subben ska komplettera min hemmabio med basljud för främst film men också lite musik då och då. Den ska vara hyggligt liten i storlek och kunna passas in i ett vardagsrum, WAF värdet får gärna vara medel eller högt.

Tycker förslaget med Martinssons lilla tappade horn är väldigt intressant och den verkar passa min beskrivning bra. Har lite 12mm mdf liggande så en sån ska kunna gå att slängas ihop, denna som jag nämnde i min första post tycker jag också verkar passa för ändamålet. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40179

Men kom gärna med fler kommentarer eller förslag, är fortfarande öppen för förslag.

///Foppa
Bernt Jansson Posted - 2010/10/28 : 11:23:02
"Subwoofer".

Frågan är hur det definieras, i min värld så går en sådan ner till 20 Hz och helst lägre.
Ska man ha distorsionsfri lågbas och tillräckligt headroom så blir det STORT.
Vad vill du ha, tryck? Lågbas? Hur lågt i frekvens ska den gå?
Zei Posted - 2010/10/27 : 23:29:57
Japp, den är det
En fantastisk liten låda..

Vad gäller ljudtryck så vet jag inte riktigt vad du jämför med.. men för "normalt" bruk klara den jäkligt mycket med tanke på pris/element och lådstorleken..

Priset på elementen är såpass att det är värt att testa helt klart.

Andra som har hört dessa kan säkert berätta mer.

/JZ
Foppa13 Posted - 2010/10/27 : 22:40:04
Zei: Är det denna du syftar på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78803 den ser helt klart intressant ut. Omdömena om basen var ju verkligen positiva också om man läser tråden från erat TH Shootout. Min tanke var att endast köra med en bas då slutsteget är tänkt att driva en bas och monteras i den lådan. Tror du att det går att få ett ok tryck med en av dessa tappade horn, storleken på den passar bra in med tanke på mina krav.

///Foppa
more10 Posted - 2010/10/27 : 15:34:54
quote:
Måste faktiskt erkänna att jag inte heller har så mycket information angående slutsteget


Då får du hålla dig till 8 ohms element. Det borde förstärkaren klara. Sen gör det inte så mycket om förstärkaren levererar mer effekt än elementen är specade för.
more10 Posted - 2010/10/27 : 15:33:18
Varför inte komma till DIY-mässan i Uppsala 13:e. Det skulle vara ett kompakt tappat horn där. Tyvärr skulle inte martinsson komma med sina.
Zei Posted - 2010/10/27 : 14:36:11
Jag hade kollat på martinsson små tappade skapelser.. biggest bang for the buck.. Och du får 2 för den budgeten du har..
Foppa13 Posted - 2010/10/27 : 14:14:41
Måste faktiskt erkänna att jag inte heller har så mycket information angående slutsteget, har letat på nätet men inte hittat mycket mer än några inlägg i tyska forum. Men steget måste vara plockat från en subwoofer med namnet Alpha 38A, har hittat lite info om Alpha 30 men vet ej om det steget är likadant. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2011

Budgeten för elementet har jag satt till max 1000kr, då detta är litegrann av ett budgetbygge...

///Foppa
more10 Posted - 2010/10/27 : 12:48:35
Förstärkarens spec begränsar vilken impedans som kan användas. Jag hittar ingen info om Magnat Alpha 38A. Magnats hemsida: http://www2.magnat.de/index.php?id=2990
more10 Posted - 2010/10/27 : 12:38:06
Helt rätt forum. Om du ska bygga basreflex i liten låda så bör du fundera på att koppla 2 st element isobariskt. Om du sätter konerna mot varandra så minskar du massan mellan konerna och eventuella olinjariteter i upphängningen tar ut varandra.

Med en isobarisk koppling får du i princip en högtalare med dubbelt så stark motor som med ett element, och med detta halverad volym på lådan. Om budgeten inte är en begränsning så kan du till och med gå på Peerless XXLS 12". Jag har WinISD elementdefinition om du skulle vilja simulera.
Foppa13 Posted - 2010/10/27 : 10:41:32
Tack för svar more10

Anledningen till att jag vill ha en liten lättplacerad sub har inget att göra med att rummet är litet det finns gott om utrymme både på golv och i höjd. Men detta är i vardagsrummet så i detta fall får det estetiska styra, gärna i kombination med hygglig bas för film och musik.

Har kollat i DIY tråden och det finns många fina byggen men dom flesta är byggda enligt principen maximalt tryck i obegränsat utrymme. Kanske är i fel forum med dom kraven jag har, men förhoppningen är att det finns bra byggen som passar min beskrivning.

///Foppa

more10 Posted - 2010/10/27 : 10:07:15
Om det är golvytan som är begränsande, men inte höjden, skulle kanske en tappad pipa vara ett alternativ? Det finns en massa trevliga små projekt på forumet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000