HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Svagt AC brum

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Bubbel Posted - 2010/10/25 : 12:40:25
Jag blev nyligen klar med en liten EL84 SE förstärkare det finns ett litet problem som stör mig och det är att ett av förstärkarrören brummar. Det förekommer när volymen är helt nedskruvad och försvinner när jag ökar volymen för att sedan återkomma när det passerar ett visst läge.

Jag har flyttat runt på rör och kablar men det blir inte bättre än vad jag har det nu, jag har även konsulterat Lenn Art's jordartikel men det hjälper inte.

Är det någon som har några förslag på vad jag kan göra, jag har tömt ut alla egna varianter på en lösning av problemet.

Tyvärr finns inga bilder.

anders
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gastone Posted - 2010/10/30 : 12:32:47
Hittar du källan till problemet så verkar denna SE ett trevligt projekt för en annan, om jag nu inte kör vidare med mina GU50 i SE.
Bardis Posted - 2010/10/26 : 19:23:25
Ett stort motstånd mellan poten och gridstoppern till jord är bra för att skydda röret om poten skulle glappa.
Bardis Posted - 2010/10/26 : 17:00:40
Likrikta glöden?
Bubbel Posted - 2010/10/26 : 11:42:51
Jag var lite oklar i min fråga i första inlägget ser jag det brum som jag talat om kommer från glöden och är ett rent 50Hz brum det fortsätter så med enbart glöden inkopplad.

Jag lutar åt det hållet att det kan vara så att det är röret som är problemet.

Här är schemat men det som skiljer är att jag har en trafo från Frag Jan zuerst --- Ask Jan First som heter TRA200



Jag tar och tittar på era förslag och ser om det kan hjälpa ni får gärna under tiden komma med fler förslag.

anders

Bardis Posted - 2010/10/25 : 16:44:54
Är det autobias med poten som jordreferens? Kanske ett separat motstånd från gallret till jord för att säkra jordreferensen?

Har du bytt sida på rören?
mr. Triatic Posted - 2010/10/25 : 13:16:32
du har inga möjligheter att ta en bild då?
finns schemat nånstans på nätet så man kan se uppenbara fel på det?
Att brummet följer poten talar för att spänningsdelaren som poten bildar påverkar antingen en jordloop eller röret i sig, det första jag hade kollat är om det sitter en gridstopper på rörsockeln, 100 ohm eller så direkt på galleranslutningen, har du nån ingångskondensator? vad är det för rör?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000