HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nytt baseri hemma

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2010/10/25 : 10:31:27
Då är det dags att byta ut högtalarna hemma och då vill jag även passa på att förfina bassektionen.

De tappade horn jag har nu är optimerade för att lira på bra mellan 30-100hz ca. Jag kan tycka att de storknar lite på hög volym, dvs inte hänger med. Har redan förpassat ett av elementen till de sälla jaktmarkerna.

Det jag spånar på nu är ett mer kompakt horn, ala Martinsson, med en st 15" PA-bas i för hörnplacering. Nu vill jag ner och lukta på 20hz strecket och behöver inte komma högre upp än ca 40-50hz.

Sitter och sneglar lite på Precision Devices olika 15" element som ligger vettigt i pris. Duger de? De lite mer namnkunniga tillverkarna ska ha så oerhört mycket betalt tycker jag...

Prio:

SPL
20hz
Storlek (så smått det går... De jag har idag är 225cm höga, 47 djupa och 30 breda så gärna mindre än det)
Lättbyggt

Någon som känner sig sugen på ett förslag? Jag och hornresp är bättre vänner nu, men jag känner mig alltför osäker för att lita på den förmågan jag har.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2010/10/28 : 08:00:01
Hehe, helt ok!

Kollade runt lite och det skiljer inte mycket i pengar mellan elementen. Får se vad jag kan skrapa ihop så kanske det blir ett skönt höstbygge!
DahlbergAudio Posted - 2010/10/27 : 17:25:24
Prisskillnaden på elementen är ändå så pass liten att det inte
skall spela någon igentlig roll. Du kommer förmodligen aldrig att bygga
några andra subbar så det är för resten av livet du bygger

Klart att du får kopiera, skall du bygga och sälja får du ta det
med patentinnehavaren
Bernt Jansson Posted - 2010/10/27 : 08:55:34
Lyckad konstruktion! Det tror jag absolut. Mina är ju som du kanske sett snarlika i
måtten fast byggt i en enda lång bänk dvs inte veckade alls.
Det svåra är, precis som herr Dahlberg säger, att ställa in det riktigt. Sen hävdar jag
att de ska drivas med ett kraftigt rörsteg, men det är ju fritt att experimentera med.
OcA Posted - 2010/10/27 : 08:10:13
Härligt att det fortfarande lirar, det tyder på en lyckad konstruktion!

15tbx kostar ju lite mer, men å andra sidan, ska man göra nåt ska man göra det ordentligt...

Jag ska fundera och räkna växelkassan så får vi se, men jag hoppas det är ok att kopiera konstruketionen i så fall?
DahlbergAudio Posted - 2010/10/26 : 18:47:53
Igentligen så mixtrar jag inte så mycket med hornen längre, det
behövs inte Inställningar av nivå och delningar är mycket
viktiga (precis som vanligt alltså). Tidigare har inga subbar
blivit kvar hos mig men dom här stannar
I vanlig hemmiljö så går dom här konstruktionerna i princip på
tomgång. Ser man att konerna rör sig så är det högt på riktigt

Har ingen riktig koll på den nya 12LX60'n men om jag skulle bygga
igen så skulle jag nog titta närmare på B&C 15tbx100.
Den simulerar mycket snyggt i ett horn med precis samma tvärsnitt
som det jag har, behöver igentligen bara ändra höjdmåttet så att elementet ryms.

OcA Posted - 2010/10/26 : 08:41:49
Dahlberg -> Ditt TH verkar mycket intressant! Formatet är helt rätt och inte alltför krångligt att bygga.

Antar att den "nya" 12LX60 funkar lika bra som den gamla?

Några visdomar som kommit i eftertankens och efterklokhetens bleka ljus angående ditt horn?
DahlbergAudio Posted - 2010/10/25 : 18:45:03
Det mesta i trådens början angående simuleringar är felaktigt,
måste ju lära sig programmet också

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75301
Bernt Jansson Posted - 2010/10/25 : 12:34:22
Beyma 12LX60 gör jobbet hos mig iaf. Dahlberg har nästan samma lösning fast han kollade på XLS först men hamnade på Beyma 12LX60 han också.
OcA Posted - 2010/10/25 : 12:15:53
Du/ni har inte klurat ut en fungerande hornlösning för XLS/XXLS elementen från Peerless? Där finns det ju slaglängd och effekttålighet så det räcker en bra bit...

Kollar upp lite gamla trådar också!
PetterPersson Posted - 2010/10/25 : 11:23:48
Du behöver mycket slaglängd för så låga frekvenser. Slaglängden kommer begränsa långt innan effekttåligheten. Kolla på Bulldozerhornet för 2x12" jag ritade förut. Sök på Teknik&DIY-avdelningen

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000