HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Parkeringsfynd ett par Martin Persson MP2

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
bibl Posted - 2010/10/12 : 23:57:13
På väg över parkeringen på jobbet hittade jag imorse ett par Martin Persson MP2 stående invid en lastbrygga. Fastighetsskötaren råkade stå strax bredvid och lasta in i sin bil och enligt honom hade de stått några dagar varför jag givetvis förbarmade mig över dom.

Hemma

Ok, helt rena var dom inte.

Invändigt däremot såg de helt ok ut, någon som känner igen elementen? Ingen uppgift om tillverkare så vitt jag kan se.

Filtret satt dolt på ena väggen bakom en massa mysigt stickig gullfiber.

Två kondingar i filtret. Den stora på 32uF 50V bipolär.

Den lilla på 4,7uF 50V bipolär.

Samt en spole och ett motstånd. Är det någon ide att byta ut kondingarna tro? Måste säga att insidan var ren och snygg, förutom en del märken i träet så och lite allmänt smuts så ser de ganska välbehållna ut för att vara gjorda i början av 70-talet. De är märka med 4ohm i botten. Jag tänkte ta och provspela dom imorgon så får jag se om elementen är hela.
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bibl Posted - 2010/11/18 : 22:00:49
Sure, nämn bara var och så....
h00hbt Posted - 2010/11/18 : 20:29:22
De där högtalarna är mina! jag råkade tappa dem någonstans när jag var ute och gick. Jag skulle vara tacksam om du lämnade tillbaka dem mot en liten hittelön.......
bibl Posted - 2010/11/18 : 19:41:03
Noope, ikväll är det bara jag och kidsen som är hemma dessutom så lär det bli en tidig kväll jag är på det hela taget grymt trött...
Mickel-mackel Posted - 2010/11/18 : 19:30:45
Aha, men jag är hemma hela kvällen.
bibl Posted - 2010/11/18 : 18:47:37
Jag har ju liksom inte lyft luren och kilat över och lånat upp du vet vems lödstation än så för närvarande ligger kondingarna i min lilla elektroniklåda.
Mickel-mackel Posted - 2010/11/18 : 17:24:23
Låter dom bra nu?
bibl Posted - 2010/11/17 : 22:44:06
Nya kondingar inköpta på Hifikit idag, nu blir det till att byta och se om det gör någon skillnad.
Gastone Posted - 2010/10/15 : 19:08:36
Jag har aldrig lyssnat på ett par Martin Persson, men varför skulle de inte duga...

Grattis!
bibl Posted - 2010/10/15 : 07:00:36
Jo, det hade nog regnat en del på dom men det verkade inte vara något fel på elementen. De lät som sagt rent och snyggt men basfattigt vid provspelning. Jag har inte gjort batteritestet på dom än men har tänkt göra det för att se så att baselementet verkligen rör på sig.
manw Posted - 2010/10/14 : 22:18:40
Ser ut som det har "regnat in i dem", hade elementen klarat sig?
mace Posted - 2010/10/14 : 15:12:06
Grattis

M
Mickel-mackel Posted - 2010/10/13 : 22:50:44
Jag har nog en kapacitansmätare på min multimeter.

Just nu hittar jag inte multimetern, men vilket år som helst så ...
Rolf Zetterberg Posted - 2010/10/13 : 16:27:24
Alla element är av Peerless extra prima fabrikat.
bibl Posted - 2010/10/13 : 12:12:37
Började med att mäta upp dom och båda mätte exakt 4ohm. Kopplade in dom och jodå det låter om båda två helt ok rent och snyggt dock ingen som helst bas att tala om. Baselementen verkar röra sig så jag antar att det innebär att kondingarna har torkat och ändrat på filtrets brytvärden eller?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000