HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Halvledarlikriktare i ST70

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
krellmaster Posted - 2010/10/12 : 21:09:09
Har ställt denna fråga på annat forum så jag tänkte bara kolla här oxå.

Har haft lite problem med min gamle Dynaco ST 70 ett tag. Bl.a har ett par slutrör och likriktarröret (GZ34) pajat. Nu har jag köpt nya rör å en diodbrygga i rörsockel som kan ersätta likriktarröret. Frågan är då. Hur mår dom andra rören i längden när dom får full anodspänning innan dom har hunnit få rätt arbetstemperatur? Det kanske inte spelar nån roll. Nåra hundra timmars hållbarhet hit eller dit. Åsikter......
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
krellmaster Posted - 2010/10/14 : 10:35:30

Har hittat en lösning efter att ha läst igenom beskrivningen av kondingkortet från SDS Audio Labs. Det är förberett för halvledarlikrikning:-). Bara att skaffa nåra fler komponenter å löda dit å plocka ut B+ från att annat ställe. Ska testas när tid medges. Så länge kör jag väl på med GZ34. Hoppas bara det inte är nåra fler fel än att det var ett gäng helt slutkörda rör.
Imperial Posted - 2010/10/13 : 16:53:56
Tjenare!

Precis som föregående talare så ändras arbetspunkterna på hela steget då grus likriktaren ger högre spänning.

Det är ingen fara att ha full B+ på rören innan dom hunnit upp i temp.
Det är däremot mycket viktigt att Galler spänningen å den kretsen funkar å är inställd som den ska för om bias spänningen är fel så kommer rören att slitas ut snabbare.

Dynaco stegen är tacksamma moddnings objekt då man kan byta hela kortet å göra dom flesta kopplingarna där.

Jag vet inte hur dom har gjort å vad dom har för spänningar.
Men kolla så att du inte överbelastar rör och nättrafo.
Orgilnal trafon om det är den du har är dessutom gjord för 220V.
Du kommer redan där att få högre spänning än det var tänkt från början.

/
reVintage Posted - 2010/10/13 : 11:18:34
Arbetspunkten är ju vald för optimal funktion så varför grus? För att få allt att fungera måste du justera arbetspunkterna både i driver och slutrör.

Slutrören kommer då att ha övergången mellan Klass-A och Klass-B längre ner.

Har testat, för kanske 20 år sedan, och det var ingen bra lösning ljudmässigt oavsett driversteg.

Bosse Hs mod( mkt enkel) var det som lät bäst.

Testa själv och bedöm, det är ju en enkel operation. Gå inte över 25-30W tomgångseffekt.
krellmaster Posted - 2010/10/13 : 09:56:24
Tackar för input. Kanske ska tillägga att stärkarn köptes färdigmoddad med SDS Audio Labs "ST70 Power Supply Capacitor Board" så orginallyten sitter där bara för syns skull. Dom nya lytarna har märkspänningen 400V. Jag köpte stärkarn våren 2004 å jag vet inte när moddningen gjordes men förmodligen nåt eller nåra år innan så dom ä la hyfsat fräscha.

Köpte ett GZ34 oxå så jag MÅSTE inte köra med halvledarbryggan men jag har läst att den senare skulle ge bättre transientsvar å bas.
lennartj Posted - 2010/10/13 : 01:56:31
Vad har du för lytar?
Nya och fräscha?
Hur hög spänning ska de tåla?
Vad mäter du upp för spänning vid tillslag?
Se länk på det andra forumet vid behov.
Bernt Jansson Posted - 2010/10/12 : 23:46:14
Spänningen blir högre också med grusdioder så det är inte bara det att spänningen kommer genast, rören går hårdare också.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000