T O P I C R E V I E W |
my_name_is_nobody |
Posted - 2010/10/09 : 14:05:10 Måste fråga en sak. Jag håller på att renovera mina ESS AMT. Och dom har varit lite sega i starten när man spelar music sen efter timma så blommar dom. Och det är gammla Kondensatorer i dom. Så jag ska byta dom. Och värden på dom 4 st är
75V 33uf 50v 33uf 2st 100v 10uf
alla har +-10%
Fråga ett är: Voltvärdet antar jag att man inte ska gå under värderna på dom nya nya? Men kan man gå över? har lite svårt och hitta 75V 33uf?
Fråga två är: Ska man lyxa till det med att köpa Jensen kondesatorer? antar då isåfall att man tar Jensen med 10uf? Blir det några skillnader?
mvh |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
bibl |
Posted - 2010/10/13 : 06:13:46 Byt bara inte ut spolarna. Det kan vara frestande att göra även det men risken är att konstruktören har räknat med det extra motstånd som spolen utgör. Om du då byter ut den mot en lågohmig variant är risken att du helt ändrar på filtrets påverkan på ljudet, med påföljande ovälkomna konsekvenser. |
soundbrigade |
Posted - 2010/10/09 : 14:39:26 Det kan ju vara så att konstruktören räknat med diverse parasitfenomen i komponenter när han räknat fram delningsfilteret vilket skulle innebära att byte till "bättre" komponenter leder till helt andra filterkaraktäristik. Alternativet är att byta till kondingar av samma typ. För att nå rätt värden får du vackert parallellkoppla. 75uF är t ex 33+22+10+10 ... |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/09 : 14:15:54 Högre spänningstålighet gör inget.
Börja med vanliga brukspolyproppar istället. Om du i framtiden vill byta så kan du ju alltid prova men det är inget jag personligen skulle börja lägga pengar på förrän högtalaren är ordentligt uppmätt och exakt rätt värde på kondingen är fastställt. |