HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 renovera Audion Sterling

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mr. Triatic Posted - 2010/10/05 : 16:46:13
Jag håller på att renovera en "överkörd" Audion Sterling mk1..

Någon som vet värdet på ingångspoten?
och värdet på de olika elektrolyterna i nätdelen?
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Erik Andersson Posted - 2010/10/20 : 19:50:47
Skruvskallarana är ju inte kromade Jag skämtar bara,snyggt jobb verkligen
bearwik Posted - 2010/10/20 : 16:47:22
Åh vad snyggt! Jag blir lite avundsjuk på de som har både möjligheter och kunskaperna...
mr. Triatic Posted - 2010/10/20 : 15:16:32
nu så är den i det närmaste i toppskick, jag har bara inte bytat volympoten än, igår svarvade jag en ny aluminiumratt, glasblästrade den, planfsräste framsidan och satte en liten "dimple" med en 4mm fräs, det blev rätt bra

Erik Andersson Posted - 2010/10/07 : 20:10:42
Nu när jag närmare tänker efter använde vi aldrig KT88 utan ett nytt kinesiskt rör KT90 vilket skulle vara en upphottad KT 88. Tyvärr så visade det sig att det röret hade misserabel kvalitet och ersattes med en annan KT 90 från EI. Vi gjorde även försök med kinesiska 6550, men de var om möjligt ännu sämre. I dag finns det ryska och tjekiska 6550 och KT 88 med bra kvalitet men de fanns ej vid denna tid.
Erik Andersson Posted - 2010/10/07 : 19:45:38
Svar på frågor

1: Potten var på 50 Kohm, 100Kohm är inte bra då börjar Millercapen verka.

2: Jag får tyvärr erkänna att jag glömt. Det är så länge sedan

3: Att pinna om rörhållaren kan vara knepigt då kretskort användes, behöver du 5687 kontakta mig.















mr. Triatic Posted - 2010/10/07 : 18:43:38
Du är så välkommen på ditt bananskal.

5k6 är ju en inte så lite hög primärimpedans men med hög spänning och rör som pallar det varför inte, 3k5 har jag i en annan SE-stärkare med 6336 och det kanske inte är så optimalt det heller men den låter rätt trevligt

Du hade rätt med kondingen det var bara "topplocket" som bubblat upp lite.

Nu återstår bara trenne frågor:
Vad är det för originalpot, 50k? 100k? (av någon märklig anledning är det en 25k som är ditlödd..)

Är det samma transformatorer i KT88-versionen? -samma katodmotstånd?

Några tankar/erfarenheter om man nu skulle få för sig att pinna om 5687:ans sockel till ECC99?
(jag har många ECC99 men inga 5687:or)
Erik Andersson Posted - 2010/10/07 : 16:05:27
Är det tillåtet att hoppa in här på ett bananskal? Transformatorns impedans är 5,6 kohm till 8 ohm. Det är inte helt idealiskt för triodkoppling, men det funkar. Elektrolyterna är det troligen helt onödigt att byta, då det endast är kapselplasten som "buktar" sig, kondensatorerna däremot brukar hara helt OK även om det ser lite misstänkt ut.

Här ser vi ett exempel på när sk mirakelprofessorer varit inne och moddat sönder förstärkarna. Jag minns ett fall i Norrland där en "god vän" till en nöjd Silver-Night ägare, monterade in ett likriktarrör och ändrade på en hel del. Detta medför att inte endast förstärkaren blir klart försämrad utan andrahandsvärdet dalar till en klase bananer! Det är dock frågan om en förstärkare som då kostade 36.000:- Att hanskas på detta sätt med kostsamma apparater som då förlorar sitt värde är ofölåtligt, dessutom kan elsäkerheten ifrågasättas efter en dylik modifiering.

mr. Triatic Posted - 2010/10/06 : 20:42:38
Nu så lirar den som den skall, det låter mycket bra faktiskt...

Jag pluggade i ett CCa och två National EL34:or tillsammans med ett 5687.

Anodspänningen ligger på ca. 430V och bias på 57mA triodstrappat så då är frågan vilken impedans transformatorerna håller..
mr. Triatic Posted - 2010/10/06 : 16:41:27
Jag skall nog tillägga att innan jag kunde lyfta på locket fick jag ta fram en liten fil och göra en skåra i två av skruvarna för att kunna lossa dem, det såg ut som om någon borrat bort stjärnan och låtit de rosta lite för att försvåra öppnandet
Samtliga skruvar är nu bytta.

Volympoten lär inte vara original (sitter det en ALPS blue original?) då den ser för taskig ut och är av mycket enkel sort..

Kromkåpan var i fint skick som tur var, nära på repfritt i övrigt, volymratten saknades och några motstånd/kondingar mådde dåligt så de fick bytas men någon av nätdelskondingarna hade svällt så den måste bytas när jag luskat ut värdet, jag får lyfta på nån annan och mäta den.

Ett hemmaritat schema som verkar stämma väl överens hittade jag här:
http://komkris2000.webs.com/theaudionsterlingel34.htm

Frågan är vilket värde som katodmotståndet på "stereo plus mark1" med KT88 har? -jag är sugen på att byta ut EL34:orna om OPT:n är samma mellan stärkarna.
soundbrigade Posted - 2010/10/06 : 16:25:30
quote:
Hade varit en bättre skröna om den faktiskt blivit ÖVERKÖRD. He he.
... då hade den kunnat återställas menar du??



(Var kommer alla "fixare" ifrån med tre stortår på varje tumme????)
Micke Y Posted - 2010/10/06 : 14:18:10
Det påminner mig om när jag besökte ett pappersbruk och fick se resterna av vårt utvecklingsverktyg överkört av en truck med hjulmönstret inpräntat i metallen . Tunga saker det där.

Micke
emil Posted - 2010/10/06 : 13:21:36
Det kan kanske vara en bra idé att kontakta Erik han borde ha koll på vad det ska vara för värden.
Bardis Posted - 2010/10/06 : 07:31:34
Hoppas du visste vad du köpte och fick den billigt.

Hade varit en bättre skröna om den faktiskt blivit ÖVERKÖRD. He he.
mr. Triatic Posted - 2010/10/05 : 21:18:00
"Överkörd" som i att den är våldtagen av en hemmapulare med motorsåg och brytspett..
Jag lägger inte upp några bilder med hänsyn till Erik, jag vill inte ge han hjärnblödning, det var nästan det jag fick när jag lyfte på locket...
Bardis Posted - 2010/10/05 : 18:02:01
Utveckla gärna "överkörd"

Erik Andersson finns ju här på forumet sicka ett PM vet jag.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000