T O P I C R E V I E W |
Hornta |
Posted - 2010/09/24 : 18:14:36 Håller på att bygga ihop ett par stativhögtalare just nu, se min hemsidan för bilder (http://wordpress.mikaelhornqvist.se/?page_id=1000), och undrar hur viktigt det är med att ha tunga högtalare? Eftersom högtalarna är i byggplyfa, som inte väger mycket, kommer de färdiga högtalarna inte heller väga så mycket. Men har tänkt bygga ett par stativ till högtalarna när dem är färdiga. Det är egentligen nu som jag funderar hur jag ska lägga upp det hela som: Ska jag bygga ett par tunga och stabila högtalarstativ och skruva fast högtalarna i eller ska jag låta högtalarna vila på stativen med något vibrations isolerande emellan?
Hur brukar ni lösa kopplingen mellan stativ och högtalare som?
|
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Hornta |
Posted - 2010/09/25 : 09:44:25 JWO: Hittade nå liknande på Clas Ohlsson när jag var där i förrgår. Har för mig att det var halva priset... Tackar för tipset ändå!
Mickel-Mackel: Nja faktiskt inte, plyfan är ganska porös och på vissa ställen är det sprickor i plyfan som måste tätas till. Blir kanske silikon istället för spackel pga med lätt använt.
marens: flödet kommer nog inte bli något problem. kommer använda mig av en mdf 16mm som kommer fasas runt elementet och gott om utrymme runt dem. Så det har jag tänkt på :) Skulle man kunna använda sig av Souncare superspikes? Annars finns det sådana små hifi-kuddar att köpa i flertalet butiker. Kommer att lacka in och utsidan, då tycker jag att det ska bli tätt. Lådorna har byggts för att minimera ståendevågor, så det bör inte vara några problem ;)
|
marens |
Posted - 2010/09/25 : 00:40:02 Exempel på vad jag menar med flöde: När man använder tjock baffel så blir det lätt ett hinder för flödet bakom elementet, på gränsen till en extra kavitet bakom membranet. En tunnare baffel ökar flödet, eller om hålet i en inre baffel är större tex.
Plywood har hög inre dämpning så det lär inte bli något problem.
Under högtalarna är det mer lämpligt med ett material som är mera fjädrande än dämpande. Kan tänka mig att gummimattor har hög inre dämpning, men är därför ganska styva och kopplar ytorna till varandra. Bättre att använda någon form av viktanpassade fötter istället.
Måla lådan invändigt är en bra idé men det kan vara svårt att veta att det blir tätt av det, det är lättare att måla lådan utanpå så ser man om man missat något.
Med geometri menar jag att man bör undvika former som förstärker stående vågor. Typ klotformade eller kubiska lådor, eller avlånga lådor med snålt med dämpmaterial. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/09/24 : 23:38:16 quote: Tätning av lådan kommer jag försöka göra genom att spackla och lacka insidan lådan.
Känns väl alldeles överarbetat, eller ...? |
JWO |
Posted - 2010/09/24 : 23:36:42 Novibra är kalas;
http://www.svalander.se/shoppen/novibra.htm |
Hornta |
Posted - 2010/09/24 : 23:20:57 Tätning av lådan kommer jag försöka göra genom att spackla och lacka insidan lådan. Geometrin är samma på båda. Dämpning kommer laboreras med, har massa olika material att använda mig av. luftflödet följer dämpningen ganska mycket skall jag gissa. Kommer sätta reflexporten likt detta projekt (som jag kopierat en del): http://www.frequence.dk/sider/pca-m6ir.htm
Alltså rekommenderar du att köra dämpmatta mellan och stabila stativ för att minska fortplantning. |
marens |
Posted - 2010/09/24 : 22:43:55 Vikten är oviktig. Det är andra parametrar du bör titta på, tex inre dämpning i materialet, geometri, täthet på lådan, stagning, luftflöde osv. Rörliga massan hos membranet jämfört med lådan är snarare svårt att inte få en tillräcklig kvot på.
Mina senaste monitorhögtalare byggde jag i 12mm MDF. Du kan vara helt lugn anser jag.
Bästa möjliga koppling till stativet är en mjuk fjädrande koppling då det medför att vibrationer inte fortplantar sig ner i stativ/golv. |