HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörsteg

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Green77 Posted - 2010/09/04 : 12:25:12
Hej.

Har disskuterat lite på dyiaudio om detta schema. Har efter mycket råd ändrat schemat till detta.

Är det någon som ser nåt uppenbart fel på det?



Är TriodeDicks Bill som jag byggt men den låter lite "stelt" med orginalvärde på motstånd. Orginal körde jag 5,2 mA genom 6SN7 och 6,5mA genom ECC99.. Lite klent, tror det blir bättre med dessa värden..Eller?


Tack / Daniel
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2010/09/29 : 08:17:12
Man brukar inte vilja lasta röret hårdare än nödvändigt, så jag skulle välja 4 Ohms tappen.
Jag kan men en switch slå om mitt steg mellan 8 och 16 Ohm, medan jag lyssnar, och med mina 12 Ohms högtalare så låter 8 Ohms tappen betydligt behagligare.

Det du säger om "skräpet" på sinustonen låter ju inte så bra.
Frågan är om det är övertonsdist eller mättekniskt.
Prova flytta runt mätkablage och kolla så du har god kontakt med prob + jord.

/Lars
Green77 Posted - 2010/09/28 : 20:04:15
Tar upp den här tråden igen.. finns inget stopp pa allt jag behöver hjälp med :)
Har två frågor:
1. Ska man köra 6 ohm's högtalare på 4 eller 8 ohm lindningen på utgångsjärnet? Enligt orginalschemat skulle man haft 5,6K:8 men jag har 6,6K:6.. Villken är bäst att välja?

2. Gjorde lite mätningar med oscilliskopet i helgen. Körde in sinusvåg på lite olika frekvenser. Det som kom ut såg fint ut. Men om man förstorade upp bilden såg man att det fanns massa störningar, som massa små triangelvågor i den "stora" sinusvågen (vet inte om min förklaring är något vidare. Men förstärkaren är tyst från högtalarna när det inte spelas något så det kanske inte gör nåt?

Tack //Daniel
Green77 Posted - 2010/09/21 : 19:21:21
Har lödit in LED i stärkaren nu, i serie med en 1N4007 då jag inte fick rätt LED.. :)
Men tycker nog att det låter bättre nu. Har satt tillbaks de motstånd TriodDick hade i orginalschemat.
Och kör nu 2,45 V i katod 6SN7 med diod+LED, triod och utan NFB (NFB fungerar inte med LED bias? )

Tror jag ger mig här.. Kanske :) Känns som ett gift att man bara vill testa mer o göra "ljudet lite bättre" (hehe)

//Daniel
Lord Posted - 2010/09/20 : 10:38:45
quote:
Som du säger ger det skillnad i ljudkvalitet, eller ska vi säga ljudkaraktär. Tycke och smak, teori mot praktik ?


Visst är det så, men en annan sak som är viktigt att ta i beaktning är dem totala disten, man kan väl inte kvitta 2:a mot 3:e eller tvärt om om den totala ökar..?
reVintage Posted - 2010/09/20 : 09:49:56
Hej Lord!

quote:
En sak som jag ser i schemat är att fasdelaren har identiska anodmotstånd, teoretisk så skall indångstrioden(den över Ecc99:an) ha ett något lägre anodmotstånd än den andra.


Betänk också att skillnaden med 1% motstånd gör att lika motstånd har samma obalans som de i originalschemat. Trimpot kan råda bot på detta.

En aningen snedställd ger teoretiskt högre 2:a tonsdist och lägre 3:e ton. CCS ännu mer 3:e ton. Hade för länge sedan BoH:s drivsteg till MkIII(med stora stabbade nätagg.) att driva mina stackade Quadar(OS), Time köpte dem sedemera, med samma mostånd på båda halvorna. Frågade Bo varför han ej använde CCS men han hade konstaterat att det lät sämre. Kanske maskerade 2:a tonen de udda.

Som du säger ger det skillnad i ljudkvalitet, eller ska vi säga ljudkaraktär. Tycke och smak, teori mot praktik?


Lord Posted - 2010/09/17 : 15:02:38
En sak som jag ser i schemat är att fasdelaren har identiska anodmotstånd, teoretisk så skall indångstrioden(den över Ecc99:an) ha ett något lägre anodmotstånd än den andra.
Så här utan att har räknat på de så tror jag att ett motständ på 180kohm parallell med de båda som sitter där nu skall ge ett lagomt värde.
Min erfarenhet säger att även små skillnader i drivsignal till PP slutsteg ger stor skillad i ljudkvalitet. Alldra helst så skall det trimmas in med oscilloskop.
Green77 Posted - 2010/09/17 : 14:07:47
Har haft rör till dessa högtalare förut (el34). Den förstärkaren spelade inte så djupt som den här, så det kan ju ha med saken att göra att ljudet blir lite "grötigt" när man vrider på.. Har små golvhögtalare som inte hanterar basen speciellt bra :)

Har beställt dioder med 2V framspänning så det blir att testa på måndag.

Tack // Daniel
reVintage Posted - 2010/09/17 : 10:10:58
Jo, 1N4148 skulle troligtvis fungera alldeles. Har också sett att någon lovordat Schottky.
pix Posted - 2010/09/17 : 09:52:00
quote:
blå 3V och nån röd 1,7 V

Framspänningsfallet är ju ett "knä" i I/U-diagrammet. Och det man teoretiskt vill ha, är en så rak och brant lutning som möjligt, över detta "knä".
I detta aveende är "röd standard LED" den "bästa" bland olika färger.
Jag sätter "" kring "bästa" då denna olinjäriter brukar ge en viss "SET-dist" vilket ofta uppfattas som välljudande.
Men man kan ju även använda en sträng av vanliga dioder
/Lars
reVintage Posted - 2010/09/17 : 07:59:34
Din beskrivning av ljudet stämmer enligt min mening inte med bra/sämre rörförstärkare jag hört.

Är det möjligen så att rör och dina högtalare inte kan samsas?

Green77 Posted - 2010/09/17 : 07:24:31
Hej.

Har bytt till triod nu. Tyckte ljudet blev bättre och mina lättdrivna högtalare behöver inte mer effekt.
Det fanns så det räckte ändå :)Så det bytet är för att stanna..Tack för tipset.

Hade såklart inga LED som passade..massa blå 3V och nån röd 1,7 V. Men det ska beställas och prova.
Sålänge blir det resistor/kondensator som gäller.

Men är fortfarande inte säker på att det låter bättre nu med 6 mA genom 6SN7 och 11 mA genom ECC99..
I orginalschemat går ju rören beytdligt snålare (6SN7: 5,2mA / ECC99: 6,5 mA).

Tycker att det låter nästan "solid-state" på låg effekt men drar man på lite så blir det burkigt och låter väldigt
"grötigt"..
Frågan är om inte TriodDicks orginalschema är bäst ändå..

//Daniel
reVintage Posted - 2010/09/15 : 23:22:11
Det kommer att lira oavsett om det dioden är 2,1 eller 2,4V.
pix Posted - 2010/09/15 : 21:40:46
quote:
Vad bestämmer strömmen?

Primärt är det röret som bestämmer tomgångsströmmen utifrån vilken katod bias du applicerar (2,4V i LED-fallet)
Får du inte den tomgångsström du tänkt dig så går det ju även att använda 2st NiCD batterier.
Tomgångsströmen kommer att "fylla på" batterierna så de aldrig töms, utan kommer att ligga på ca 1.35V per cell, dvs 2,7V Bias.

/Lars
Green77 Posted - 2010/09/15 : 21:20:04
just det, rätt framspänning är ju bra.. tror att de jag har hemma är på 2,4 V.. hmm, måste kolla imorgon.
Hur fungerar detta? Vad bestämmer strömmen? Den LED jag har hemma är på 20mA normal.. Men jag kör bara 6 mA genom röret.
Blir det anodresistorn som bestämmer strömen?

Gud, vad frågor jag hittar på idag... :)

Tack för all hjälp!! //Daniel
reVintage Posted - 2010/09/15 : 21:08:15
Du behöver inget extra motstånd allt sköter sig själv. Iofs kan man ev. komplettera med ett litet motstånd för fintrimning av Ug men det känns som överkurs.

Tänk på att röda finns i både 1,7V och den för dig aktuella 2,1V.
Green77 Posted - 2010/09/15 : 20:18:47
Aha, just det. Har byggt en HFTA med CCS (tror jag :) ) som har LED där. Ska testas inom en snar framtid.. imorgon alltså.
Behövs bara lysdioden där? Inget motstånd för att begränsa strömen? Eller blir det röret som gör det kanske...

Tack //Daniel
reVintage Posted - 2010/09/15 : 18:18:13
100hm är nog det "normala". Jag skulle skippa motstånd och kondensator och ist. köra en helt vanlig röd lysdiod. De brukar ligga på 2,1-2,2V.
Green77 Posted - 2010/09/15 : 12:54:48
Ok, tackar!
Ska testa imorgon och bygga om till triod.
Vad brukar vara normalt att ha för motstånd där? 470 ohm? Ska det vara ett framräknat värde eller är det inte så kritiskt?
Och så en fråga till :) Den kondningen som sitter vid katoden på 6SN7 röret, är den kritisk eller duger vad som för värde mellan 10uF och 500uF från Elfa för 1:-?

Tack
//Daniel
reVintage Posted - 2010/09/15 : 11:02:45
Normalt brukar det vara en lite mindre. Eftersom du har 1k så tycker jag att du ska testa med dem.

Med 60mA bör du få ut ca 10W Klass A och ca 30W AB. 70mA ger något högre värde i Klass-A, ca 13W.
Green77 Posted - 2010/09/15 : 09:07:27
Tänkte jag skulle försöka köra utan NFB och 50 W behöver jag inte. Så jag ska helt klart testa triod istället. Ska enligt TriodeDick som rita schemat från början ge 25W.

Skickar med ett schema här, hoppas det är rätt som jag gjort det. Är 1K som var till UL förut ok att köra med i triod?
Och jag tänker köra på samma sätt på båda anodmotstånden sidorna på ECC99.



//Daniel
reVintage Posted - 2010/09/15 : 08:28:35
Bardis, jag håller med. Även utan CCS verkar arrangemanget lite onödigt. Med 1% motstånd blir i värsta fall 27//27k 13,6K och 6,8k+6,8k 13,5k. Mao överlappar de varandra.

Har iofs inte läst manualen så det kanske anbefalls uppmätning och matchning av motstånden. Trimma i så fall för lägsta uddatonsdistortion.

CCS sänker bara 2:a tonsdistortionen, så frågan är om det är något att satsa på?

Bardis Posted - 2010/09/14 : 22:26:27
Fasdelaren ser lite skum ut med olika anodmotstånd. Om man gör som Fuling skriver och använder CCS kan likadana anodmotstånd användas. Tror jag såg det på Bills bror eller monoblocken.
reVintage Posted - 2010/09/14 : 21:32:36
Om det fortfarande körs med UL och utan NFB så är det inte förvånande att ljudet inte är på topp.

Triodkopplat är det enda som funkar utan motkoppling. Både utimpedans och distortion blir för hög med UL/tetrod.

Om jag nu inte missuppfattat det hela: Testa Triod!





Green77 Posted - 2010/09/14 : 20:18:36
Tar upp en gammal tråd igen.

Har nu bytt alla komponenter och provspelat. Kör lite lägre spänning in till 6SN7 röret så där drar jag 6 mA igen nu. ECC99 drar jag 11 mA igen och spänningarna mellan rören ligger rätt (119 v efter anodresistorn 6SN7 och 125 V vid katoden ECC99).
Vet inte riktigt vad jag tycker.. Lite burkigt kanske man kan förklara ljudet som..fast ändå inte :) Diskanten finns där men känns som nåt inte är riktigt rätt :)
Har testat med o utan konding vid katod 6SN7. Kanalseperationen var betydligt bättre när den satt där, basen blev lite rappare också.

Har inte testat det hela med en NFB.. Kanske ska göra det trots allt?


//Daniel
Fuling Posted - 2010/09/05 : 20:24:14
Behövs ingen extra matningsspänning för att lägga till en CCS i fasdelaren, det räcker med att knycka några mA från t.ex. 350-voltaren som matar ingångsröret. Kommer inte på nån sida med bra läsning i ämnet men den som googlar finner.

Ang. katodåterkopplingen på ingångsröret så är jag inte så säker på att det blir bra utan den. I ett av mina byggen använder jag två 6SN7-sektioner efter varandra för att komma upp i ganska stora signalnivåer (slutrören är kopplade som katodföljare) och där har jag fått välja mellan pest eller kolera: Med katodavkoppling i båda stegen blir förstärkningen så hög att hela rasket självsvänger, utan katodåterkoppling i första steget minskar förstärkningen så att självsvängningen upphör men i och med att utgångsimpedansen ökar minskar bandbredden (en hel del) pga nästa stegs ingångskapacitans.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000