HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Horn resp frågor från en n0ob?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
markusA Posted - 2010/08/26 : 09:49:25
Jag satt och lekte lite med hornrep häromdagen.
Försökte få det att fungera för FLH men jag fick minst sagt skumma resultat?

Det är ju en sluten låda med en väldigt liten hornsnutt.
När kan man lita på Hornresp och inte?
Hur gör man för att få till ett frontladdat horn?
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
markusA Posted - 2010/08/28 : 00:35:21
Tackar tackar, nu har jag en idé om var jag ska börja iaf. :)

Fuling> Helt korrekt iakttagelse, jag tyckte att resultatet blev så skumt och det var därför jag startade tråden.

asto> Mmm, det kan nog stämma.
PetterPersson Posted - 2010/08/27 : 21:47:54
Använd tre lika långa längder.
Vecka hornet två gånger, alltså så det bildas tre längder i hornet, precis som Asto gjort. Det ger perdikterbara resonanser i hornet.
Läs Astos tråd om hans frontladdade horn och om dämpningen.
Använd exp i alla tre segment.
Approximera detta med koniska segment när du bygger.
Oftast får L23 högst avstämningsfrekvens, L12 lite lägre och L34 lägst.
Använd bakkammarvolymen på ett kreativt sätt så att du får ett "snyggt" utseende på knäet då hornet börjar rulla av nedåt i frekvens.
Använd element med lätt kon.
Låt kompressionen bli hög om elementet kräver det.
Munarean blir ofta 1500-3000 cm2, dvs något större än för TH för att tonkurvan ska bli snygg.
Låt tonkurvan falla sådär lagom, sträva inte efter att den ska vara snörrak. Det går bara med fullstora horn.
En jämnt fallande tonkurva kompenseras med golvavståndet och roomgain då hornet är byggt.
asto Posted - 2010/08/27 : 06:27:23
En TL skulle säkert fungera bra till ditt SS element...
Fuling Posted - 2010/08/26 : 23:58:45
Ett generellt tips kan nog vara att kika runt här och på andra forum och titta på simuleringar som folk har gjort, helst förstås där det också byggts och mätts utifrån simuleringarna. På det viset tror jag man kan bilda sig en uppfattning om vad som är rimligt när det gäller Hornresp.

En snabb titt på din simulering här ovan ger mig en bild av en sluten låda med någon sorts fasad fläns en bra bit utanför elementets ytterkant snarare än ett frontladdat horn med sluten bakkammare.
markusA Posted - 2010/08/26 : 23:02:48
Jag leker med en idé som kan kräva en delning lite högre upp än vad som är populärt för TH.
Kanske nån stans runt 300Hz?
Visst funderar jag även på om man kan lösa det med ett tappat horn?
asto Posted - 2010/08/26 : 22:56:43
Att simulera frontladdat.... hur kommer det sig i dessa TH tider?
markusA Posted - 2010/08/26 : 22:42:10
Det kan mycket väl vara så och jag skulle gärna lära mig mer om horn och hur man väljer element.
91 dB verkningsgrad i precis rätt frekvesområde med så liten låda är bra att ha som back up om jag inte hittar något bättre.
asto Posted - 2010/08/26 : 22:14:52
Precis, så denna lilla hornsnutt verkar som ett horn kring 500Hz. Jag gissar att du vill ha hornets förstärkning djupare än så...

Jag tror desvärre att ditt element inte är så optimalt för horn konstruktioner, utan den passar kanske bäst i slutna lådor

Liknande din första kurva får man med bra Pa element i rätt utformat horn, med den skillnaden att spl ligger kring 110db
markusA Posted - 2010/08/26 : 22:08:54
asto>Väldigt liten skillnad, man tappar typ 3 dB vid 500Hz.
asto Posted - 2010/08/26 : 21:59:05
Hur stor blir skillnaden i frekvenskurvan om du minskar L12 till 0,1?

Edit: Ett horn neråt 40Hz bör ju bli iallafall kring 3-3,5 meter långt beroende på utformning.
markusA Posted - 2010/08/26 : 20:35:49
Det var precis det jag gjorde och resultatet blev minst sagt förbryllande?
Om du tittar på det jag matat in så är det i det närmaste en sluten låda med ett mycket litet horn och det ger en så perfekt kurva?
Kan jag verkligen förvänta mig att det blir så snyggt om jag bygger den lådan? Det vore ju lite som att snubbla över den heliga gral när man är ute och köper kvällstidningen.
PetterPersson Posted - 2010/08/26 : 18:19:41
Du kan alltid lita på hornresp, däremot måste du veta vad du har matat in för parametrar.

Hur maan gör för att få till ett frontladdat horn...ja, labba runt och ändra längder och areor och volymer hos front och bakkammare tills det ser bra ut. Tillslut lär du dig hur det hänger ihop.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000