T O P I C R E V I E W |
Eriksson |
Posted - 2010/08/13 : 18:04:19 Till alla självbggare vill jag härmed ge en rekomendatation vad gäller materialet i era byggen. Många bygger nog enbart i Mdf-board. Men sanningen om detta material är att Mdf, har en egenresaonans omkring 400 hz. Något som deffinitivt kan ge hörbara resonanser. Att å andra sidan enbart bygga i spån, är inte bra det heller, därför att spånplattor torkar ut med tiden, och därnmed mister sina dämpande egenskaper. Det absolut bästa är en kombinatation av materiealen. Man gör helt enkelt grundlådan i spån, sen klär man grundlådan med Mdf-board. På så vis får spånet ta emot de värsta resonanatteckerna som sedan mynar ut försvagade i Mdf;en. På det här sättet säkerställer man att inte materialet i högtalarhöljet kommer att ställa till med några problem. Om man dessutom använder tex Kontaktlim mellan lagren, har man gått en bit till. Kontaktlim bildar nämligen en gummiliknande massa, som också dämpar ut resonaser. Vanligt snickarlim, dämpar inte ett dugg, för det blir nästan som en plasthinna när det torkar.
Eriksson. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Buggsson |
Posted - 2010/08/15 : 05:08:52 Circlomannen, varför krysslimma om man ändå använder plywood, den är ju "kryssfanérad" till sin konstruktion? Och formbart kan det bli ändå, då det finns t.ex. 2mm 3-ply (tror det var så här???) björkplyfa som är böjbar 180 grader. Vårt närmaste grannland i öst, de kan de. Det blir nog inte lika formbart som kryssat vid närmare eftertanke, men lättare att arbeta med om det låter sig användas.
Det där med mått och egenresonanser, är det måhända så, att det som inte har ett specificerat mått inte kan ha en specificerad egenresonansfrekvens är det som åsyftas, om inte så blir jag än mer rådvill?
Ett annat laminat som skall vara mkt styvt i förhållande till sin vikt är när man använder s.k. "honeycomb" material mellan två skivor, som i sin tur kan vara relativt tunna då det blir styvt ändå.
För att återgå till frågeställningen i tråden, så har jag ännu ej byggt något utan är fortfarande på planeringsstadiet mer eller mindre. Det skall dock bli en trevägs-, tvålådehistoria där ialla fall baslådan kommer att byggas i rejält stagad 1" och 2x1" björkplywood. Toppdelen med mid och diskant blir antagligen/kanske i MDF om jag inte får björkplywood över, på grund av dess högre densitet jämfört med björk. Stagen däremot kommer att bli av plywood i bägge burkarna, om de blir av björk eller k-plywood blir en budgetfråga. |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/14 : 22:17:02 Jag tror på kallbakning som man bygger bra starka skrov till segelbåtar med. Krysslimma fanér eller tunna smala ribbor plywood med rikligt förtjockad lamineringsepoxi mellan. Limfogarna skall helst vara ca 1 mm eller så.
Det ger två saker. Superstarkt och styvt kabinett och näst intill fri formgivning. Med 25 mm tjockt epoxilaminerad ekfanér så är det extremt styvt, tungt och dött. Jag har klämt på krysslimmad ek nyligen och det var styvt, tungt och starkt som stål. Jag kunde inte böja den trots att biten bara va 20 mm tjock, 45 mm bred och 400 (ca) lång.
Det är varken gratis eller snabbt, men det kan säkert bli väldigt snyggt.
http://www.sixrivermarine.com/Cold%20molding%20QA.htm
|
RuneStone |
Posted - 2010/08/14 : 20:23:47 En lustig aspekt är att en resonant låda ibland kan låta bättre, den kan ge precis rätt färgning till elementet, men det kan också vara förödande.. |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/08/14 : 17:30:44 Jag tycker inte att Du skall se det så, din input och dina åsikter/tips är intressanta och välkomna.
Trä är ett bekymmersamt kapitel då det är levande material och kvaliteerna är ljusår (eller åtminstone långt) ifrån varandra beroende på ursprung och tillverkare.
Det jag skriver är inte att betrakta som sanning eller fakta utan mina åsikter och möjligen erfarenheter efter 35 år.
Det är nog så att det finns fantastiska högtalare byggda i mediokra material och med element som man rynkar på näsan åt precis som det finns sådana tillverkade av de absolut finaste material och med element som halva svenska bnp där slutresultatet ändå blir något ganska trist.
Således, tänk inte om, tänk vidare!
Ingvar |
Eriksson |
Posted - 2010/08/14 : 17:13:38 Jaha, då hade jag alltså fel på samtliga punkter. Det här var nya infallsvinklar för mig. Jag böjer mig naturligtvis för era kunskaper i detta, det är jag som får tänka om.
Ha en trevlig dag.
Eriksson. |
Fuling |
Posted - 2010/08/14 : 12:52:20 quote: Sköna vikter
Vetemjöl, ananas och absinth. Tog väl det som stod närmast i skafferiet kan tänkas... Ser dock lite klent ut för att få någon press på limfogen, förmodligen lastade jag på mer kulinariteter efter att ha tagit bilden.
quote: Seriös stagning
Det lönar sig.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/08/14 : 06:51:22 Seriös stagning skulle jag vilja säga. |
asto |
Posted - 2010/08/14 : 06:02:08 Sköna vikter fuling |
Fuling |
Posted - 2010/08/13 : 23:31:17 Håller med RuneStone här, resonemanget att ett material skulle ha en viss resonans utan att specificera form och storlek kan inte ha någon bärighet i verkligheten. Jag har byggt ett antal lådor i MDF med innerväggar och ramverk som kopplar till alla ytterväggar och jag har aldrig haft problem med resonanta lådor. Bygger man på det sättet så tror jag i och för sig att man kan få bra resultat med de flesta normala material, jag gissar att det är först när man bygger lådor med stora ostagade ytor som man börjar märka skillnader.
Exempel på ett par ganska blygsamma lådor som jag byggde till mina Fostex 6"-are:
|
RuneStone |
Posted - 2010/08/13 : 22:53:20 Som tidigare diskuterats på forumet så kan något som inte har ett bestämt mått inte ha någon egenresonans vilket innebär att mdf inte kan ha en resonans på 400Hz, det där är något som nåt smartskal kommit fram till då dom förmodligen mätt resonansen i en hel skiva. Bygger man i mdf och stagar ordentligt, då menar jag inte nåt liten pinne mellan väggarna utan ungefär som bla, B&W med ett skelett av mdf invändigt då kommer man inte att få märkbara resonanser. Mdf är ett alldeles strålande material att bygga lådor med, det är stumt, tätt, relativt dött och väldigt lättarbetat.
Idén med dämplim är inget jag skulle rekommendera då det innebär i princip att den inre skivan och limmet tar upp resonanserna vilket borde innebära att limmet mattas ut och tillslut tappar sin vidhäftningsförmåga..
Idén med olika material är nog inte alls så dum. Ingvars variant låter riktigt genomtänkt och bra. Det är samma teknik som många tillverkare använder i sina koner på baselementen.. Man tar det bästa från 2(i Ingvars fall 3) världar. |
Joda |
Posted - 2010/08/13 : 21:51:56 OSB och ply. MDF är av ondo och bör undvikas.
Har sagt vad jag tycker om dämplim och håller med Ingvar. Tror mer på hållfasthet än dämpat. CLD (constraind layer damping) har sina användningsområden men är inte säker på att jag vill ha det i en högtalarlåda. Upp till var och en förstås.
Köpte byggply som utav någon anledning var kvistfri på ena sidan. Kom från Kina. Såg fin ut men är inte lika fast som furuplyn. Men 1/3 av priset så varför inte. Får se hur det går, är ganska korta ostagade ytor så det bör gå bra ändå. |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/08/13 : 21:25:10 Dämplim: http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm#DG A2 |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/08/13 : 20:55:30 I vårt klimat, åtminstone Götaland och Svealand, torkar inte trä ut under en högtalares livslängd. De exempel med spånskiva som nämns är embalageskiva, inte avsedd att bygga något alls annat en transportförpackningar av, det finns dock en hel del högtalare, sådana som säljs på storkmarknadsparkeringar och liknande, tillverkade i sådan, ungefär samma konsistens som kexchoklad.
Mdf är ett ganska mediokert material för högtalarlådor men lättbearbetat, riktig spånskiva, HDPB, är mycket bra men svårt att hitta då de traditionella presslimmerna inte är tillåtna längre, det finns dock moderna miljöriktiga varianter.
Björkplywood i möbelkvalitet är kanske det bästa lättilgängliga materialet, ekplywood kanske ännu bättre men svårt att få tag i och det förstör alla verktyg omedelbart.
Att laminera olika material är det allra bästa, tvärtemot populär teori så skall detta göras med stummast möjliga förband, dvs vanligt vitlim (om vi pratar om cellulosabaserade material) då detta suger in fullständigt i träytorna och ger en fog starkare än träet i sig. Elastiska fogar i ett laminat förstör hela iden med kompositmaterial.
Mycket bra resultat får man med helt skilda materialtyper, i våra studiomonitorer har vi 18mm björkplywood, laminerat med 13mm gips och 13m tretex, limfogarna av härdande lim (epoxy eller pu fungerar utmärkt)
Ingvar |
Eriksson |
Posted - 2010/08/13 : 20:54:30 Ryssen, tyvärr har jag ingen erfarenhet av ditt msaterial.
Eriksson. |
Eriksson |
Posted - 2010/08/13 : 20:46:50 Ja, Jeppsson. Egentligen vet jag inte det, men jag tror att Mdf-board är mera tids resistent. Det har ju framförallt en helt annan täthet i sin uppbyggnad än vad spån har. Även om en del påstår att materialet läcker, kansle gör det det. Men det kanske inte är det som är det mest intresanta här, utan kombinationen av materialen, som om de blandas säkerställer en vibrationsfri låda.
Eriksson. |
PG Jeppsson |
Posted - 2010/08/13 : 20:23:34 Hur ändrar sig resonansen i lådan när träet har torkat? |
Ryssen |
Posted - 2010/08/13 : 20:05:49 Hur är det med björkplywood då?Torkar det ut? |
Eriksson |
Posted - 2010/08/13 : 19:54:33 Ok, Stig. |
PG Jeppsson |
Posted - 2010/08/13 : 19:54:12 Håller förseglat trä formen för alltid? |
fixarstig |
Posted - 2010/08/13 : 19:44:59 Förseglar man både in och utsida slipper man tänka på uttorkning |
Eriksson |
Posted - 2010/08/13 : 19:12:01 Jo, spånskivor torkar förmodligen ut ändå, men Mdf,en fungerar i så fall som en barigär.
Eriksson. |
PG Jeppsson |
Posted - 2010/08/13 : 19:11:35 Jag tror på att använda olika material i konstruktionerna, dvs både MDF och spån, och limmet där i mellan har säkert också sin betydelse. |
Eriksson |
Posted - 2010/08/13 : 19:06:42 Naturligtvis vill man helst använda det man redan råkar ha hemma. Men´det gäller ändå att ha kontoll över det här. Ibland inser man att det kanske hade blivit bättre med något som dämpat bättre. Det finns inget värre än i sig själv ett par väljudande högtalare, som efter en stunds lyssning, kan konstateras att det hade varit bättre med något mer dämpande material i höljet. Då får man göra om allt från början. Det är med andra ord ingen idé att vara dumsnål, när det gäller högtalare. Det är tvärtom bättre att vara mer på den säkra sidan. Det kostar så lite "mer".
Eriksson. |
PG Jeppsson |
Posted - 2010/08/13 : 19:05:15 Torkar inte spånplattan ut om den limmas med kontaktlim mot MDF?
Har byggt ett par dipoler med MDF, som prototyp, i slutversionen blir det nog spån. |
Hornta |
Posted - 2010/08/13 : 18:44:09 Har planerat att köra byggplyfa 16mm + 16 mm mdf på kommande projekt. Antagligen är byggplyfan inte lika bra som spånskiva men eftersom jag har en hel hög med skivor över så kommer dem att användas till invändiga delen av högtalarna.
Känns som det blir dyrt att köpa kontaktlim för en hel högtalare! Finns någon typ av dämplim också som går att beställa i 5L lådor... |