T O P I C R E V I E W |
Green77 |
Posted - 2010/07/29 : 18:31:25 Hej.
Snabb och säkerligen dum fråga
Funderar på att bygga ett rörsteg med separat låda för strömen. Tänkte dra kablar och använda xlr kontakter (likt jax föreslog med HFTA). Förstärkaren jag funderar på är 2 st monoblock (PP KT88) fast sitter i samma låda. Det finns således 2 st nätagg också. Kan man sätta ihop alla jordpunkter (som en stjärnpunkt) i strömlådan och bara dra upp en jord till förstärkaren?
Har ritat en liten bild som kanske förklarar bättre vad jag menar :)
[URL=http://img210.imageshack.us/i/koppling.jpg/][/URL]
http://img210.imageshack.us/img210/6038/koppling.jpg
Mvh. Daniel
|
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bardis |
Posted - 2010/08/01 : 14:57:27 Borde inte jordarna följa respektive spänning för att senare förenas i förstärkarlådan? Uppdelningen mellan 455V och 370V bör ske i förstärkarlådan så får man kondingarna så nära röret som möjligt. |
Imperial |
Posted - 2010/08/01 : 14:16:12 Tjenare!
Risken för att få brum är stor när du har 2 signal mono block men bara en nätdel då du jordar allt i nätdelen.
Separat nätdel till stereoslutsteg eller 2 helt separata nätdelar till seprata monoblock är att föredra.
/ |
Bardis |
Posted - 2010/07/30 : 00:10:01 För att inte av misstag blanda samman XLR för signalkablar och strömförsörjning är det säkrare att använda 4 eller 5-poliga kontakter till strömförsörjningen. |
Bardis |
Posted - 2010/07/30 : 00:07:26 För att inte av misstag blanda samman XLR för signalkablar och strömförsörjning är det säkrare att använda 4 eller 5-poliga kontakter till strömförsörjningen. |
Fuling |
Posted - 2010/07/29 : 20:29:40 Nog ska väl det funka, annars kan du ta en 5-polig XLR till glöd + skyddsjord. |
Green77 |
Posted - 2010/07/29 : 19:39:54 Japp, 3 pin XLR blir det. Anledningen till att jag vill koppla ihop jorden som bilden visar är att jag vill ha en pinne ledig till skyddsjord. Det blir rätt att koppla ihop alla jord i nätagget och bara dra upp en jord till förstärkaren? Kan det bli problem med jordslingor tro?
Alltså ut från nätagg: XLR 1: pin 1: B+ pin 2: B++ pin 3: Jord
XLR 2: pin 1: B+ pin 2: B++ pin 3: Skyddsjord
XLR 3: Pin 1 till 4: Glöd 2* 6,3V AC
Mvh. Daniel
|
Tomas J |
Posted - 2010/07/29 : 19:32:47 jag vet inte vad gränserna går för respektive kontakter, men är du osäker på om xlr klarar biffen så kan du ju kika på speak-on, jag kör det själv på ett av mina steg, inte så hög spänning som du ska ha, men däremot rätt hög ström, det fungerar kanon för mig. |
Fuling |
Posted - 2010/07/29 : 18:55:32 Jag hade nog valt att använda en 3-polig XLR till varje kanal, med närmare 500V ut ur kranen känns det vettigt att ha så få pinnar (och alltså så långt avstånd mellan dem) som möjligt. Risken är nog att du ändå kommer att köra långt över vad som är "tillåtet" för XLR, men den samvetsfrågan är nog upp till var och en inom DIY-svängen
Jorden behöver du nog inte koppla samman alls, signaljorden är nog ändå gemensam för båda kanalerna via signalkälla och/eller försteg. |