HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Renovering CD-Spelare Technics SL-PS700

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Foppa13 Posted - 2010/07/07 : 21:57:15
Plockade upp en Technics SL-PS700 idag på den lokala återvinningen, tyckte jag gjorde ett fynd då den var i bra skick jag betalade 150kr. Gillar verkligen tyngden och kvalitetskänslan i den, ljudet har jag inte bildat nån uppfattning om än. Men den ska enligt information på nätet vara en av Technics bättre modeller och ska tydligen låta helt OK.

Till det tråkiga, det kommer tyvärr ett sprakande ljud ur högtalarna, både från den analoga och digitala utgången. Jag har kollat alla kopplingar och dom är ok, så oljudet kommer alltså från cd-spelaren. Jag har inte tagit isär den än, tänkte höra här på forumet först om någon vet var man ska börja felsökningen. Finns det några vanliga felkällor till oljudet? Tacksam för all hjälp och vägledning.

///Foppa
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Foppa13 Posted - 2010/07/25 : 12:03:33
Tack för all input och tips jag kommer att beställa kondensatorer för utbyte under nästa vecka. Jag återkommer i tråden med resultat när bytet är utfört.

///Foppa
Lovan Posted - 2010/07/23 : 12:01:20
Det enda du behöver tänka på är att benavståndet är rätt och att dom får fysiskt plats.

thzar: Det verkar vara en frontend för SAP så dom har inte bara bytt hemsida utan förmodligen hela ekonomisystemet.
Thzar Posted - 2010/07/22 : 18:20:23
Köp från Electrokit.se annars. 29kr frakt.
Foppa13 Posted - 2010/07/22 : 17:39:19
Enligt Elfas sida så ska frakten vara 35kr om det skickas med brev 0-1kg varuvärde mindre än 500kr och att det inte tar för stor plats. Om jag lägger en kondensator i korgen och går till varukorgen och ändrar fraktsätt till brev så är frakten 75kr, har för mig att det är med PF (40kr) så betalar man direkt så borde frakten bli 35kr.

Jag hoppas det är så annars är ju frakten hutlös för några små komponenter, jag beställer ersättare till alla 5 kondensatorerna så kan jag byta alla om det krävs.

///Foppa
Thzar Posted - 2010/07/22 : 16:52:09
Elfa med brevporto?
Jag får 95kr i brevporto för en diod.

Eller är ni andra VIP kunder med xtra förmåner? ;)
Elfas hemsida tar död på datorn min. Synd att alla ska "uppgradera" sina sidor till det sämre.

Lika bra och köpa så du kan ersätta alla. Trevligt om du kan få den och spela som en ny.
Foppa13 Posted - 2010/07/22 : 16:33:48
Okej här kommer ett förtydligande vilken komponent som är vilken på kretskortet, det är den höga som heter C44 som jag misstänker är boven. Men jag tror jag köper alla 5 som är markerade på bilden nedan, för att vara på säkra sidan.

Värdena på C21(H: 25mm D: 15mm), C22 och C44(H: 20mm D: 10mm) är samma men storleken är helt olika, är det nått man behöver ta hänsyn till när man köper nya kondensatorer?

Tack för alla svar, perfekt med brevporto på elfa det borde inte bli så dyrt för dessa 5 kondningar.

///Foppa
Lovan Posted - 2010/07/22 : 15:13:27
Elfa har brevporto.

Det räcker förhoppningsvis med att byta C44(1000µF/25V varianten, den långa i rutan på bilden tror jag) dock kan du ju köpa för att byta dom andra två utifall det skulle vara så att det är dom som bråkar. Dom ser ut att vara en del av spänningsregulatorer så det är inte omöjligt att dom också skulle kunna skapa sånna problem dock mindre troligt.
Thzar Posted - 2010/07/22 : 01:17:28
Du kan testat och göra en omlödning av de utpekade komponenterna.
Det kan röra sig om en enkel "kalllödning"

Går bra med helt vanliga billiga kondensatorer.
ELFA har inte världens billigaste frakt så kostnaden rusar lätt iväg, om du inte kan hämta dem på plats eller hittar en återförsäljare som nöjer sig med vanligt brevporto.

Är inte de två stora höger om den röda markeringen på bilden, kondensatorerna efter likriktaren?

Edit: stavning etc, inte lätt och skriva på laptop.

sopwith Posted - 2010/07/22 : 00:34:29
Jag hade tippat C44 eller C21, de sitter och stabiliserar direkt på likriktarbryggan, är en av de kass får du kanske det fenomen du har.
Om du frågar mig så hade jag inte bytt några mera än de trasiga kondingar bara för sakens skull..
Foppa13 Posted - 2010/07/21 : 23:51:29
Okej nu har jag gått lös med kylsprayen på kondningarna och jag började i nätdelen som sopwith föreslog. Jag har inte gått över alla men på 3st så märktes stora förändringar i ljudet allt från att skrapet försvann till att det blev värre. Se bilden nedan vilka jag har ringat in som problem, är det värt att gå över allihop eller är det troliga att problemet endast finns i det området.

Så här sitter dom på kretskortet.

Är det värt att byta ut alla kondensatorer eller finns det några till som kan vara värda att byta när man ändå håller på?

Är det nån som har tips på lämpliga utbytes kondensatorer från ELFA, värdena ska vara 470µF och 1000µF 25V.

///Foppa
Foppa13 Posted - 2010/07/19 : 19:40:20
Tack för ett förklarande svar sopwith, ska inhandla kylspray och börja felsöka i veckan. Vad jag kan se så är ingen kondning svullen men jag ska kolla lite noggrannare innan jag går lös med sprayen. Jag börjar felsöka i nätdelen få se om jag har tur och hittar nån felaktig kondning, jag återkommer med resultat eller om jag har mer frågor.

///Foppa
sopwith Posted - 2010/07/14 : 09:41:24
Kondingarna kan vara kalla eller i drift, spelar ingen roll, kylsprayen "chockar" komponenten till -55 grader och förändrar egenskaperna, OM det är en kass lyt som är problemet så kommer sprakandet att upphöra eller minska/öka när du hittar rätt komponent, jag har även varit med om att tantalkondensatorer är kass, samt IC problem, du kan i bästa fall (lite tur) ta dessa med kylspray (Kylspray och Night Panel är mänsklighetens bästa vänner ), själv skulle jag direkt misstänka nätdelen framför ljuddelen, prova lytar som sitter brevid spänningsregulatorer.
En lyt kan läcka på både över och undersidan, studera dom först, man ser att dom har "bullat sig" eller att dom har läckt ur sig lite gojsmojs.
Foppa13 Posted - 2010/07/14 : 00:55:12
Härligt nu är vi nått på spåren, tog av locket precis och kollade hur många kondensatorer av elektrolyt typ som fanns. Det var ju en hel del så kanske tipset med kylsprayen och byta ut trasiga är en bra början. När man använder kylsprayen ska kondensatorerna vara varma eller kalla, vad är det som gör att kylsprayen avslöjar ev. läckande kondning?

Här en bild på kretskortet antar ett det är alla kondensatorer (blå, svarta) som behöver gås igenom för att se ev. trasiga.

Tack sladdbarn och sopwith så länge ska försöka felsöka lite i veckan återkommer med resultat sen...

///Foppa
sladdbarn Posted - 2010/07/13 : 17:42:29
Har du orken skulle jag byta alla (elektrolyt)kondningar, dom blir gamla snabbt
och även om dom inte är helt kass kan dom påverka ljudet negativt.
sopwith Posted - 2010/07/13 : 17:24:04
köp kylspray, spraya en efter en av elektrolytkondensatorerna (låt det går 10 sek mellan varje lyt), när du hittar den lyt som läcker så byter du den, sen är spraket väck.
sladdbarn Posted - 2010/07/13 : 15:08:57
Byt alla (elektrolyt)kondensatorer!
Foppa13 Posted - 2010/07/13 : 12:17:57
Ok nu har jag äntligen fått tag en adapter till headphone uttaget, tyvärr så kommer samma sprakande från det uttaget som från dom andra. Kan det vara nått annat än dålig kontakt som kan skapa störningarna, kan det vara nått med avläsningen (lasern)?

Hittade i alla fall servicemanual till den efter ganska mycket letande, kan komma väl till pass bara jag kan räkna ut vad som är fel. Om nån vill ha servicemanualen eller instruktions boken till den så har jag dom som pdf, skicka pm i så fall med mail adress.

Annars hittade jag den och mycket annat godis på denna sida http://elektrotanya.com/

Är det nån som har nått tips på hur jag går vidare, skrapet (störningarna) finns från alla uttag analoga, digitala och headphone...

///Foppa
Foppa13 Posted - 2010/07/09 : 22:56:15
Mcz: Det kanske är lika bra att gå över alla lödpunkter för att ta bort ev. glapp. Låter lite vågat med värmepistol över hela kortet men smidigt och snabbt om man gör det rätt antar jag. Kan man med säkerhet säga att ev. glapp sitter i ljudkretsen eller kan det komma från vilken del som helst?

Thzar: Det finns headphone uttag men jag har ej kunnat testa detta för jag har ingen adapter till lurarna, ska fixa en sån och testa det. Vilka slutsatser kan man dra om skrapet ej finns från det uttaget? Vad skiljer den signal vägen från analoga och digitala uttaget.

Tack för tipsen, ska testa lite sen återkommer jag med resultat.

///Foppa

Thzar Posted - 2010/07/09 : 19:04:41
Ser ut att finnas ett headphone uttaget, testat det?
Mcz Posted - 2010/07/09 : 16:42:36
En klassiker om det är glapp är att gå över alla lödpunkter med en lödpenna eller ifall det är ytmonterat så köra med en varmluftpistol på lägsta blåsstyrka (annars blåser komponenterna iväg) och temperatur nog så att lödningarna smälter.

MVH Martin
Foppa13 Posted - 2010/07/09 : 16:08:00
Okej tog isär spelaren igår för att kolla lite allmänt på skicket och ifall det mot förmodan skulle gå att se nån dålig lödning eller så. Mot förmodan så var allt rent och snyggt invändigt, kollade visuellt alla korten men hittade inga konstigheter.

Satte ihop den igen och satte den på lite långtidsspelning för att se om skrapet och oljudet försvann efter lite spelning. Efter en timmes spelning började skrapet avta och nästan försvinna, men det finns fortfarande kvar i bakgrunden knappt hörbart i vissa partier av musiken men mer hörbart i andra.

Kan det vara en lödning nånstans i signal banan som är dålig? Hur mäter man sig fram till en dålig kontakt när den inte går att se med ögat?

Skulle vart bra med en servicemanual till spelaren, har letat men inte hittat. Är det nån som har den digitalt eller vet var den går att finna vore det kalas.

Alla förslag på felsökning eller tips tas gärna emot, gillar verkligen känslan i spelaren och vill gärna att lever upp igen...

///Foppa

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000