HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY-amatör bygger Basar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
opethic Posted - 2010/07/01 : 09:31:39
Okej, efter massor av spånande, frågande och velande så har jag äntligen bestämt mig.
Det blir ett par vanliga basreflexlådor bestyckade med Cerwin Vega ATW-12 inköpta från USA via ebay,
nya skum/gummikanter har limmats dit och det hela tar fart på riktigt på sidan 10.

_________________________________________________________________________________________________________________________
Som den DIY-wannabe och novis jag är så undrar jag:

Vilka egenskaper är lämpliga att titta efter på ett baselement (12-15") om man vill bygga en sluten låda?

Oftast så står det ju något i stil med "Passar utmärkt i en BR-låda på ca. 110-130 lit" finns det något enkelt sätt att uppskatta om elementet passar i SL och vilken storlek lådan ska ha (i förhållande till rek. storlek för BR)?

EDIT: 15" blir onödigt dyrt, kanske man får mer för pengarna med 10-12"?

EDIT #2: Jag provar med 8" först då jag hade sådan låg och "skräpade".

EDIT #3: Rock-subben får vänta, jag gör om tråden till en lite mer allmänbetonad DIY-högtalatråd.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2012/03/31 : 12:21:17
Killen som sålde elementen stoppade dem i en plastpåse som han lade i en kartong och sedan fyllde han hela rasket med byggskum.
Bra tanke, men tyvärr så sprack plastpåsen och skum letade sig in.
Mycket rengöring blev det...

Vete sjutton om jag ska ge mig in på MLTL, det jag har låter såå bra.
grosvenor Posted - 2012/03/31 : 12:14:11
Verkligt bra förpackat. Något liknande i förpackningsväg har jag aldrig sett. Ser ut som formsprutat skum speciellt gjort för den kartongen (?)
opethic Posted - 2012/03/28 : 14:10:38
OK, ett seriemotstånd är även "ett måste" för att något slutsteg ska klara av att driva basarna.
I dagsläget kör jag med 2ohm (total last 5,15ohm)
Circlomanen Posted - 2012/03/28 : 11:50:43
Om du vill ha mer och bättre bas än nöden kräver så kan du alltid BIBa de där tolvorna.




BIB är så lätta att bygga i teorin, med bara 6 st "ynka små gulliga" bitar plywood per låda.


Skämtet på sidan så är seriemotståndet för att höja Qvärdet (resonansbenägenheten) hos dina element. De är väldigt magnetstarka, med ett lågt Q-värde. Pipan blir så väldans smal om man simmar utan seriemotstånd. Du kan alltid bygga dem enligt måtten givna, och sedan testa utan seriemotstånd. Jag tror det kommer låta bra ändå, trots den lite vågigare responsen.

Mvh Johannes.
sladdbarn Posted - 2012/03/28 : 11:36:54
quote:
Jag tror att sladdis har utgått från en sim han hade (med Beymaelement) och ändrat på allt utom namnet - för värdena verkar stämma.



Korrekt, lathet av mig.

quote:
Varför detta seriemotstånd?



Prova att ändra värdet RG i hornresp ska du få se

opethic Posted - 2012/03/27 : 22:45:02
Jag har inte hornresp där jag sitter nu, jag ska simma lite imorgon (nu tror jag att jag fattar hur en MLTL ska se ut)
quote:
Fast MLTL som är simmad där är väl en Beyma 12", inte det element opethic har?
Jag tror att sladdis har utgått från en sim han hade (med Beymaelement) och ändrat på allt utom namnet - för värdena verkar stämma.
quote:
Angående seriemotståndet hade jag provat mig fram om vad som fungerar bäst,
börja utan och prova med 1,2 och slutligen 3 ohm till exempel.
Varför detta seriemotstånd?
Mickel-mackel Posted - 2012/03/27 : 20:50:35
Fast MLTL som är simmad där är väl en Beyma 12", inte det element opethic har?
sladdbarn Posted - 2012/03/27 : 18:42:01
Måtten på lådan är inte supernoga, om det blir enklare att plussa på eller dra bort
någon enstaka cm är det okej. Jag tror på aeroport istället för slitsport.
Men det är antagligen inget kritiskt.
Porten mår troligen bra av att mynna ut ca 10 cm från botten,
simmarna i mathcad brukar gilla de. Inte heller de är kritiskt, "finlir".
Du kan även finlira med längden på porten, det blir enklare med ett plaströr
än en slitsport....

Lådan kan göras tjockare och kortare eller smalare och längre om behov finns.
Även hur djupt den ska gräva kan justeras, längre ner = större låda, högre upp = mindre.

Angående seriemotståndet hade jag provat mig fram om vad som fungerar bäst,
börja utan och prova med 1,2 och slutligen 3 ohm till exempel.

Dämpningen har jag dålig koll på, prova dig fram. Liten mängd på rätt ställe
är en bra förutsättning för dynamik.

Ska bli kul att höra vad du tycker om mltl
Circlomanen Posted - 2012/03/27 : 14:28:27
quote:
Lite frågor såhär rakt upponer:
57cm, är det till centrum av elementet?
Porten, har inte längd o diameter någon betydelse alls?
I så fall skulle väl en enkel slits fungera lika bra, eller?




57 cm är från undersidan av topp-plattan insida låda till elementets centrum.

Porten skall vara på 100 cm2 tvärsnittsyta = 12 cm diameter på ett rör.
Den skall vara 15 cm lång.

Slits fungerar bra, om du behåller de där 100 cm2 tvärsnittsyta och 15 cm lång. Om du kör med slits så kanske du skall korta av den en cm, dvs till 14 cm lång istället. Slitsar har mera friktion för luften än ett runt rör.


quote:
Blir jag inte nöjd så bygger mr. Circloman ett par BR-lådor till mig - OK?


Det är OK om du med basrfxxxxxxx menar en volym bakom elementet och en valfri form av port till!

Mvh Johannes.
opethic Posted - 2012/03/27 : 14:06:07
quote:
Opethic! Om du kan bygga basrfläääääuhhkk (förlåt, det kom upp nått) så kan du bygga MLTL. En avlång br-låda med elementet på ett visst ställe och porten på ett annat ställe.
Orkar du ta steget upp ur br-träsket så kommer du tacka oss. Inte vill du att trummor skall låta mjukt och luddigt heller. Till hårdrock vill man ha lite mer kick, attack och definition för att få fram det där guds-förgätna drivet och energin. br (bara-resonans) är inte vägen att gå.
Åkej då, jag ska titta lite mer på det här med MLTL.
Men jag har slut på skräpmaterial till testlådor.
Blir jag inte nöjd så bygger mr. Circloman ett par BR-lådor till mig - OK?

quote:
125,4 cm hög, 34,3 cm bred och 31,1 cm djup låda. Elementet exakt 57 cm ned från insidan av toppen på lådan. Porten så nära botten som möjligt.
Inga mellanväggar, ingen komplicerad dämpning, bara ett rör som port.
Lite frågor såhär rakt upponer:
57cm, är det till centrum av elementet?
Porten, har inte längd o diameter någon betydelse alls?
I så fall skulle väl en enkel slits fungera lika bra, eller?
Circlomanen Posted - 2012/03/27 : 05:17:36
quote:
MLTL är ju på sätt och vis en basreflex också.



Skall vi gå utanför du och jag en stund??



Visst ser det likt basreflex ut, men kvartsvågsresonans, hur mass-laddad den än är, är alltid kvartsvågsresonans.



Opethic! Om du kan bygga basrfläääääuhhkk (förlåt, det kom upp nått) så kan du bygga MLTL. En avlång br-låda med elementet på ett visst ställe och porten på ett annat ställe.
Orkar du ta steget upp ur br-träsket så kommer du tacka oss. Inte vill du att trummor skall låta mjukt och luddigt heller. Till hårdrock vill man ha lite mer kick, attack och definition för att få fram det där guds-förgätna drivet och energin. br (bara-resonans) är inte vägen att gå.

Måste säga att sladdbarns MLTL ser fruktansvärt trevlig ut! Jag bidde sugen på ett par sådana.

Sladdbarnets MLTL skulle kunna byggas som en (22 mm spånplatta) 125,4 cm hög, 34,3 cm bred och 31,1 cm djup låda. Elementet exakt 57 cm ned från insidan av toppen på lådan. Porten så nära botten som möjligt.
Inga mellanväggar, ingen komplicerad dämpning, bara ett rör som port.

Inte svårare att bygga än en br.

Mvh Johannes.
opethic Posted - 2012/03/26 : 23:43:47
OK, det får bli Plywood el. spån då.

En annan sak jag undrar är var sjutton man köper islagsmuttrar och skruvar?
M6, skruvarna ska vara svarta o minst 20mm långa, gärna insex el. torx.
Mickel-mackel Posted - 2012/03/24 : 14:00:47
Jag tror, obs tror, att det visst kan fungera bra med en basreflex till din musik.
Både basreflex likväl som MLTL kan konstrueras bra och lyckat men även bli misslyckat.

MLTL är ju på sätt och vis en basreflex också.



Bäst i kombination med prisvärdhet skulle jag säga spånskiva.
Men det blir tunga och aningens sköra lådor, dvs inget som PA-folket skulle acceptera.
Bäst, men relativt dyrt, plywood av fin kvalitet.
opethic Posted - 2012/03/24 : 12:43:25
Tack för förslaget sladdis, men av flera orsaker så tror jag att jag avstår från MLTL och kör vidare på den inslagna vägen.
Jag begriper inte hur en MLTL ska se ut eller hur den ska beräknas.
Den BR jag byggt duger gott, två st mer seriöst byggda sådana lådor kommer nog att duga.
Tar man sedan med mina grunda kunskaper i beräkningarna så är nog BR redan på gränsen för vad jag klarar av.

En fråga:
Byggmaterial?
MDF, Spån, eller Plywood - vilket är bäst och vilket är mest prisvärt?
sladdbarn Posted - 2012/03/16 : 12:28:42
Hastigt MLTL förslag

F3 på 35Hz (90-95db känslighet pga roomgain vid 20Hz), 100 liter invändigt, 2,5ohms seriemotstånd

120db med 50watt inmatade







opethic Posted - 2012/03/15 : 20:54:44
quote:
Tror basreflex och hårdrock är en mindre lyckad kombination.
Well, det finns säkert ett antal principer som är bättre än BR.
Men med den lilla kunskap jag besitter så var valmöjligheterna begränsade, tex. vill jag inte använda delay och då går Tappade horn tydligen bort (som ju var min ursprungliga plan)
quote:
Kunde du inte byggt en mltl?
Njae, här stöter mitt kunnande på patrull tyvärr.
Om någon vänlig själ vill konstruera på ett par sådana lådor så kanske jag provar, själv har jag gett upp.
sladdbarn Posted - 2012/03/15 : 13:37:56
Tror basreflex och hårdrock är en mindre lyckad kombination.
Kunde du inte byggt en mltl?
opethic Posted - 2012/03/15 : 13:17:37
Tack för tipsen M-m.

Placering kan inte ändras, det är uteslutet.
Men portar, dämpmaterial, delningsfrekvens och gain är kandidater till laboreringar.
Testlådan är varken särskilt tät eller stum, det gör säkert sitt...

Sedan så måste jag lyssna på fler plattor, den Burning Spear som lät bumlig ("Man In The Hills" Mango) är förmodligen inte så bra inspelad eller mastrad.
Många Reggaeplattor har en bas som ligger klart överdrivet högt i mixen.
Mitt system ska anpassas till Rock & Metal, annnan musik får låta som det gör helt enkelt (inom vissa gränser)
Mickel-mackel Posted - 2012/03/15 : 12:57:05
Om det är något i lådorna som stör och jäklas med en del musikmaterial men inte annat har du troligast ett problem med en peak i tonkurvan, eller en rumsexciterad peak eller en dominant frekvens från basreflexporten.
Det kan möjligen vara en dip också, men mindre troligt.

Prova att labba lite med porten, med musikmaterial som inte riktigt vill sig.
Dämpa i den med lite hopknölade yllestrumpor. Minska arean med att ta upp en del plats med andra fasta föremål, osv.

Du kan också prova att stuffa in mer eller mindre dämpmaterial i lådan.

Och ang rumsnoder kan du prova att flytta lådan lite hit och dit (låga frekvenser = lång våglängd = prova även flytta relativt långa avstånd.)
Eller prova i ett annat rum

Jobba med just det musikmaterial du inte är helt nöjd med.
Blir det bättre, kolla med den andra musiken sen.
Mickel-mackel Posted - 2012/03/15 : 12:51:07
Jag tänkte mest på att du inte får till det riktigt, att det varierar kraftigt beroende på musikmaterial.

Det är kanske lönlöst att försöka lösa detta innan du fått ett komplett system.

Men jag förstår dig samtidigt. Det är nu med en testlåda du vill bestämma dig för om du valt rätt storlek och portning.
opethic Posted - 2012/03/15 : 12:42:55
quote:
Du måste nog besinna dig lite och bygga bägge lådorna först.
Självklart, men jag kan inte låta bli att spåna på nästa steg... och nästa... och nästa...

Mickel-mackel Posted - 2012/03/15 : 12:39:35
Du måste nog besinna dig lite och bygga bägge lådorna först.
mayday Posted - 2012/03/15 : 12:09:55
DCX2496 använder jag, bara till basarna. Topparna delas passivt. Försteg1 -> steg1-> toppar, Försteg1 -> DCX -> steg2 -> basar.
opethic Posted - 2012/03/15 : 12:05:11
Eftersom Biltema-filtret är billigt mög så kluras det lite på ersättare till detta i framtiden.

DBX? (Bra men dyrt?)
Passivt filter? (Billigare, men kräver volympot på slutsteget - Kan det bli bra?)
mayday Posted - 2012/03/15 : 10:59:29
Fick själv laborera lite med den aktiva delningen av mina basar. Det som passade t ex metallicas svarta blev extremt mkt bas på Björk's platta Post.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000