T O P I C R E V I E W |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2010/06/22 : 15:02:23 Hej.
Jag har en bilbas liggandes och tänkte göra ett th till kontoret. Skall stå i ett hörn. Har gjort en simulering och en ritning och skulle vilja få lite kommentarer innan jag sätter igång. Jag har dubbelvikt pipan efter volvotreters idé. Måtten blir ju inte helt precisa men är detta ändå ett bra sätt?
S4 gjorde jag så stor för att magneten skulle få plats annars hade det väl varit enklare att haft en rak pipa. Kanske ändå behöver fräsa in elementeten bit. Kan just öppningen vara större, typ kvadratisk 32x32 cm för att enkelt kunna få dit elementet?
Elementet är ett Infinity Kappa Perfect 12
http://manuals.harman.com/INF/CAR/Boxes%20and%20Parameters/PERFECT12.pdf
|
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2010/06/24 : 20:46:55 Ok, jag ger mig. ;) Öppningen hamnar nedåt.
Fick inte till en sim med L34 negativt. Men spelar det egentligen någon roll i verkligheten om jag skulle bygga med porten i elementet axiella riktning? 32x32 cm stor? Vilken påverkan gör det om porten pekar lateralt nedåtmot golvet om den står på 17 cm höga ben kontra spelar horisontellt utåt i rummet?(Golvlisten är 17, jag kommer nog att skruva fast låddan i väggen och skippa benen. Kanske hittar en tapet som matchar väggarna.;))
Vad gäller parametrarna, lådmått, har jag simmat en del och själv kommer jag inte fram till bättre. Men om någom vill testa, kanske med S5, vore det intressant.
|
sladdbarn |
Posted - 2010/06/23 : 18:10:01 Ser ut som att du kommer få dela väldigt lågt? Jag vet inte själv så det är bara en fråga inget annat kan tilläggas. |
PetterPersson |
Posted - 2010/06/23 : 16:38:17 quote: Så som du satt öppningshålet blir L34 på din simulering -2 cm enlig mina erfarenheter. Hade mynningen varit till höger hade din input stämt överensmed din ritning.
Nu har du L34 på minus halva elementdiametern. Föra att simuleringen ska stämma med det byggda hornet ska öppningen peka rakt åt höger i din ritning, inte nedåt.
Alltså, när du stället hornet upp ska öppningen vara mot golvet. Annars måste du simulera med ett annat (negativt) L34. |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2010/06/23 : 15:50:05 Jag la ner det där med att vika dubbelt. Tanken var att det skulle vara "litet" och stå framme vid högtalarna men ack vad jag bedrog mig. Så jag gör det stående i hörnet bakom mig i stället. Kvadratiskt och fint. Hoppas att det inte hörs för mycket att det står just där. Testade med en "normal" öppning S4 men märkte att om jag lät S3 vara och öppnade S4 till 1024 cm2, dvs 32x32 cm så blev knölen vid de lägre frekvenserna mindre markant. Plus, att jag får bra åtkomst till att grejja med elementet... Den extra skivan vid elementinfästningen är tänkt som en förstärkning då jag fräser ner elementet en bit i mellanskivan. Vete tusan om jag kanske skulle göra en snedvägg ovanpå efter någons rekommendation. Undra om det inte var martinsson som rådde Bernt. Är det nå't för denna pipan?
Om jag inte använder aktiv eq (jag har en liggande men ju färre grejjer desto bättre), hur kan jag dämpa toppen överst i kurvan?
Skulle det göra en relevant skillnad att labba med en utvigning, S5, till? Skall försöka labba med det lite.
|
Joda |
Posted - 2010/06/23 : 14:57:04 Jag brukar sätta elementet i början och slutet. Vissa element kan gilla att sitta en liten bit från mynningen, speciellt vis låg avstämning.
Man kan ofta få en liten topp vid undre avstämning om man minskar S1 och ökar S5. Så man minskar S3 för att kompensera. Man kan också göra tvärt om då man har för liten resonans vid undre avstämning men har lite svårt att rekommendera detta.
Vissa riktigt bråkiga element kan man ibland tämja med att göra mitten smalare än början och slutet har jag sätt. |
martinsson |
Posted - 2010/06/23 : 06:52:40 quote: Du lägger till det sista segmentet L45 för att placera elementet.
Ahhh.. sorry... man sätter elementet ungefär mitt i L23 alltså, och lägger därefter till en utveckling L45 och S5 ?
glömm mitt tidigare inlägg, jag begrep inte.
|
Mathias på Öckerö |
Posted - 2010/06/22 : 23:35:29 Tackar alldra ödmukast för tipsen! Kommer tillbaka i morron med en del ändringar. |
scorpion |
Posted - 2010/06/22 : 23:05:41 Undrar var ni ser någon topp vid undre avstämningen ?
Däremot har Petter helt rätt i att ditt element nästan helt blockerar mynningen fysiskt. Gå mot större mynningsöppning så du får plats med elementet. Det blir då automatiskt större utvidgning om du behåller samma längd.
Du kan säkert fortfarande följa 'volvotreter' och dubbelvika hornet men det blir större. Ser du på filmer på kontoret annnars kan du väl flytta upp gränsfrekvensen en aning.
'volvotreters' Excel-ark är så pass lätt att följa och vid givet avstånd kunna räkna ut tvärsnittsytan med och denna måste du ju ändå räkna ut på ett antal ställen för att överhuvudtaget få hornet rätt. Så varför inte göra allt rätt.
P.S. Fast jag undrar om inte ett så långt horn ändå blir snyggare enkelvikt. Då kan du också enklare expandera honet extra mot mynningen om detta har positiv effekt.
/Erling |
PetterPersson |
Posted - 2010/06/22 : 22:22:07 Helt rätt Joda |
Joda |
Posted - 2010/06/22 : 21:54:48 L23 och L34 stämmer. Du lägger till det sista segmentet L45 för att placera elementet. Blir då en utvidgningsändring i mitten av hornet. Bra för att minska toppen som annars blir vid undre avstämning. |
martinsson |
Posted - 2010/06/22 : 20:15:14 quote: Sätt L23 och L34 ungefär lika långa.
Du menar L12 och L34, annars blir det nog en en bra skum låda :) |
PetterPersson |
Posted - 2010/06/22 : 17:18:13 Lägg in ett L45 också för att kunna påverka hornuvidgningen bättre. Minska S1, S2 och S3 så att tonkurvan rullar av mjukare Sätt L23 och L34 ungefär lika långa. Så som du satt öppningshålet blir L34 på din simulering -2 cm enlig mina erfarenheter. Hade mynningen varit till höger hade din input stämt överensmed din ritning. |
martinsson |
Posted - 2010/06/22 : 16:53:24 Snyggt, vad händer om du minskar S1/S2 till ca 250, det borde påverka första dippen. |