HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag kikar på FE168EƩ. Fler element, Beyma.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2010/06/17 : 10:52:03
Det verkar vara ett riktigt fint element, men jag måste fråga runt lite om nån har erfarenhet av det? Jag funderar på att ha det som mellan/diskant ovanför ett par tappade horn. Helst i nån dipol eller stort frontladdat horn, men har inte klurat så mycket på det än.
BIB eller MLTL kan oxå vara intressant.

Vad tycker ni om det?

Mvh Johannes.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2010/06/18 : 15:28:45
Ingvar verkar kunna sina element. Han är en mycket sympatisk och hjälpsam kille.

Troligtvis en bra råd mao. Jag är sugen på dem. De går att dela ganska lågt, vilket inte skadar när den skall delas över till en 10 tummare.
Jag gillar dessutom flacka filter om de måste vara passiva, å då är det en bra egenskap.
Bernt Jansson Posted - 2010/06/18 : 14:59:56
Nä, jag har beställt dom på Ingvars inrådan. Inte hört dom.
Circlomanen Posted - 2010/06/18 : 14:47:52
Har du hört dem? Vad är det för skillnad mellan ferrit och nd versionen?
Bernt Jansson Posted - 2010/06/18 : 14:18:54
Nja det är CD10Fe jag beställt.
Circlomanen Posted - 2010/06/18 : 14:05:59
Tack för alla ideer och förslag. Jag grubblar och funderar.

Just nu lutar det åt ett par drivrar till mina horn. Jag har 10 tummarna och hornen, så allt som saknas är ett par drivers.
Visst är jag sugen på ett par coaxer, men det innebär nya lådor och nya problem.

Jag är nyfiken på Beymas senaste 1" driver CD10Nd som jag även vill minnas att Bernt köpt.
scorpion Posted - 2010/06/18 : 11:21:10
FX120 är ett fint element. Jag skulle också kunna tänka mig TB W4-1320.

För att återgå till huvudämnet, så lägger jag in de här länkarna som jag refererat till någon gång tidigare. Det är servobasarna från GR-Research/Rythmik Audio med P Audio BM12CXA i toppen med BMD440 drivern modifierad för bakåtstrålning. Det här lär låta riktigt bra.
Danny Richie har inte avslöjat mycket mer om konstruktionen än vad som står i 1:a tråden men jag tror faktiskt inte att han gjort så stora förändringar.

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=61023.0 och

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=73341.0 .

Lite att bita i.

/Erling
Bernt Jansson Posted - 2010/06/18 : 10:54:40
quote:
Hur många i svea rike har riktiga fullstora horn som dyker ned till 20 Hz???
Tre som jag känner till.
Bubbel Posted - 2010/06/18 : 10:39:39
quote:
Kan ingen ljudguru eller annan auktoritet i hifiträsket träda fram och berätta vad en ensam och ängslig Circlo skall göra i dessa svåra tider?!

Jag har inte gjort mig känd för att vara någon guru eller något åt det hållet men jag skulle byggt ett enkelt trevägs system med en TB W6-789 som har ett läskigt bra mellanregister den delas vid 55KHz därefter tar en banddiskat över.

Men om man bara vill ha med bredbandare så finns det även Visaton B200 som har blivit väldigt populära http://www.visaton.com/en/high_end/breitband/b200_6.html

anders
OcA Posted - 2010/06/18 : 09:42:18
Vilken ångest och vilken vånda! Snacka om bekvämt problem!

Ska bli roligt att höra/se vad det blir i slutändan!

Med 60m2 rum så tror jag nog att en lite kraftigare bestyckning inte är att göra bort sig.

För att göra saken ännu värre vore det väl skoj med två line arrays med Eminence Alpha 15 på öppen baffel och sedan magnetostatdrivers för mid/high också de i öppen baffel, men då ryker det där med WAF och litenhet åt h-e...
martinsson Posted - 2010/06/18 : 09:29:32
quote:
Snart blir det en sluten låda med en Peerless SLS12a om ingen hjälper mig ur denna vånda.

Jösses, okej, nu gör du såhär och inget tjafs, köp en driver, that´s it, resten av pengarna lägger du lämpligen på ett schysst aktivt delningsfilter (3vägs) och ett steg till, eller två, sen är du hemma.

Ett seriöst 3-vägs aktivt delat med separata komponenter som kan uppgraderas eller säljas av styckvis framledes.

12LX60 i TH längs ner, 10PS26 bas/mellan och beyma drivern på ditt ME45 horn i toppen, klockrent, och aldeles lagom för... ja alla tillfällen, grillen utomhus, badrummet, bilen :)

Coaxer är kalas, det blir kompakta lådor och rätt tidskorrigerade är de även punktformiga, men jag tror inte de slår en bra kombination av separata enheter trotts allt.

Ser man till proffs sidan så förekommer coaxer i nästan alla sammanhang, men vanligast är de i mindre talanläggningar och medhörningar, prophon hade/har stor framgång med en smidig låda innehållande B&C´s 15CX40 coax, dessa har bevisats sig i många sammanhang och har även sagts göra ett bra jobb som FOH toppar, på hifisidan är det väl nära nog uteslutande bakladdade horn som gäller för coaxer, jag vill minnas att klang&ton hade en fin konstruktion med en B&C 8" publicerad som de var mkt glada i.

Circlomanen Posted - 2010/06/18 : 09:04:06
60 m2. En vind med snedtak.
Sundström Posted - 2010/06/18 : 08:59:06
Hur stort rum har du?
Circlomanen Posted - 2010/06/18 : 08:54:51
Så bortsätt från murade horn i källaren och andra mindre aktuella lösningar, så undrar jag vad jag skall göra. Ångesten är svår. Coax, bredband eller vanlig tvåvägare med en bra driver till mina 10PS26???
Kan ingen ljudguru eller annan auktoritet i hifiträsket träda fram och berätta vad en ensam och ängslig Circlo skall göra i dessa svåra tider?!

Snart blir det en sluten låda med en Peerless SLS12a om ingen hjälper mig ur denna vånda. Desperationen tilltar och jag kan inte längre tänka rationellt.
PetterPersson Posted - 2010/06/17 : 22:21:53
Ja, visst han ja som det finns reportage på faktiskt om...då blir det tre...
Bubbel Posted - 2010/06/17 : 22:15:45
Jag vet om en här nere i Skåne om jag inte missminner mig var det strax under .

Om jag hade byggt ett enkelt system med en tappad så hade jag använt ett 6" element men har man rejält med kraft 8-10" anledningen är att det större elementen inte verkar hänga med basen. Vad det beror på vet jag inte men jag har provat i unga dar när bredbandarna var billiga.

Om det beror på att vi byggde fel eller ej kan jag inte svara på men det kan säkert lösas och är bara en reflektion av dåtid.

anders

PetterPersson Posted - 2010/06/17 : 21:35:42
Jag vet två
Circlomanen Posted - 2010/06/17 : 21:33:48
Ok då.... Om man skall vara petig så är de väl tillockmed lite bättre. Men jag har ingen källare. Jag hatar att mura och Malin gillar inte 2 x 5 m2 öppningar i golvet/väggarna/taket.

Hur många i svea rike har riktiga fullstora horn som dyker ned till 20 Hz???
Fuling Posted - 2010/06/17 : 21:21:26
Koaxial + TH?

Visserligen vet jag sen länge att bredbandare + bas kan låta riktigt bra också, inget snack om den saken.

quote:
Inget låter så bra som bra tappade horn

Riktiga horn?
Circlomanen Posted - 2010/06/17 : 21:20:56
quote:
Circlo -> Glöm inte att de visar priset utan moms på europe-audio..

Tack OCA! Jag tyckte väl att priserna var lite väl trevliga...

quote:
Jag köpte mina 168EZ från spectrum audio för ca 1600:- per st allt som allt.

Det var en bra sida om man vill köpa bredbandare. Tack!

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2010/06/17 : 21:18:59
Beyma 8BX.

De lät riktigt trevligt, å det är pga dem som jag har börjat fundera på bredbandare och andra coaxer.

Circlomanen Posted - 2010/06/17 : 21:17:48
quote:
jösses! jag beställde just ett par FX120 :)

Då får man säga grattis då!!!

quote:
Lika bra att du kör på PA-koaxer direkt, du kommer ändå inte att kunna leva med ett par blodfattiga bredbandare i längden

Det är lite så jag tänker. Å andra sidan så kan ett par små tappade horn ge allt "blod" man behöver. Mina 10PS26 borde kunna skjuta på rätt fint i de nedre oktaverna.

Ett par B&C 10PS26 i botten och ett par Fostex FE168E-SIGMA borde gå att få att sjunga i samklang och samförstånd. Att få allt över 150 Hz från en bredbandare gör ju underverk för punktformighet och enhetlighet. Att sedan kunna få basen vackert och dynamiskt presenterad av ett par mini-horn är rätt. Inget låter så bra som bra tappade horn.

Men men men.... Dessa "men" och "å andra sidan" förstör så mycket...
Ett par stora stöddiga coaxialer i en MLTL är säkert riktigt smaskens.
Det slutar nog med att jag köper ett par färdiga Dali eller B&W.
Bernt Jansson Posted - 2010/06/17 : 21:14:23
Vad heter Beyma koaxelementet i högtalarna på träffen?
Fuling Posted - 2010/06/17 : 20:57:06
Lika bra att du kör på PA-koaxer direkt, du kommer ändå inte att kunna leva med ett par blodfattiga bredbandare i längden
Circlomanen Posted - 2010/06/17 : 19:19:21
Jag har pratat med Martinsson och Ingvar Ahlberg och det har inte gjort mig mer bestämd.

Det är svårt att välja. Bredbandare i all ära, men det finns nått otroligt beroendeframkallande med bra PA-grejor. Bredbandare med basstöd kan spela högt nog, men är ändå ett tvåvägssystem. Skall man ändå ha basstöd så kan man lika gärna gå upp till en bra PA 10 eller 12 tums coax och på så sätt få punktformigheten och en enkel ren konstruktion, men med rejält mycket mer spl och motsvarande mindre dist.

Fostex FE168ESigma eller Beyma 10CX25? Tangband W4-1337SD eller B&C 10PS26 + diskanthorn. Liten smidig högWafig men inte lika rolig eller all out spånskivemonster med massor av rocknroll?!

Jag får nog koka mig en kopp te och grubbla.

martinsson Posted - 2010/06/17 : 19:17:38
jösses! jag beställde just ett par FX120 :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000