HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Olle Mirsch Om 72

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Maverick Posted - 2010/06/02 : 22:54:01
Hej!

Jag har fyra stycken OM 72or vars basar var slut. Skickade fem för kantbyte (mao så är det för närvarande ett par kompletta) och nu håller jag på att sätta ihop allt igen.

Tyvärr var jag extremt klumpig och glömde kolla polariteten på samtliga element men jag har ett svagt minne att några var polvända.

En av tåtarna är självklart markerad och elementen likaså.

När jag hämtade ut mina 6.5" basar från technovox så beskrev jag mitt dilemma och han förklarade att diskanterna ibland kan polvändas.

Alltså, är det någon som har en kopplingsritning till OM 72?
Jag vet att man med ett batteri kan testa hur det ska vändas (kan man testa hela system, dvs hela lådan på detta sätt genom att ansluta ett batteri till högtalarkabeln istället för att testa varje element för sig?), men detta trick fungerar inte på en diskant.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bibl Posted - 2010/06/03 : 08:30:19
Reverse engineering? Du borde ju kunna utifrån delningsfiltret se branthet på filtret osv. Sedan är det ju sannolikt en normalbyggd högtalare och då finns det ju regler för vilka element som ska polvändas. Du hittar all sån info exempelvis i Cösters kompendium beskrivet på ett enkelt sätt.
Maverick Posted - 2010/06/03 : 00:13:43
Där har jag sökt utan resultat!

Jag har läst hans PDF-biografi och skrivit i den officiella Mirsch tråden.
Hans senaste svar i tråden besvarade inte mitt problem tyvärr.
bibl Posted - 2010/06/02 : 23:43:48
Olle Mirsch själv hänger/hängde en del på grannforumet Faktiskt.se där finns även en lång artikel om alla hans högtalare samt ett antal trådar om dom. Om du inte får napp här är det ett hett tips!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000