HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tystnad i hornet...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2010/05/28 : 18:29:25
Jaha, då verkar det som om jag haft ihäl en av mina Audes 8" i ena hornet... Total tystnad trots fungerande slutsteg, filter och kablar.

Får väl försöka få nån ordning på det. I bästa fall kanske det är nåt garantifel, men det har jag svårt att tro.

Det där med servicelucka på hornet hade heller inte varit fel - lätt att vara efterklok!
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
classe Posted - 2010/05/30 : 09:49:40
ha ha ha circlo en sån smäller på jö
Circlomanen Posted - 2010/05/29 : 19:55:18
Ett bra alternativ är att bygga 8 st stora horn med 18SOUND 18NLW9600 och driva dem med 4 st stora QSC-steg. Då är det inte grejorna som sätter gränsen. Hus, hörsel och njurar sätter stopp före grejorna.
Jag lovar att du kommer att backa volymen innan grejorna anser att det dax att vakna och visa lite muskler.
Joda Posted - 2010/05/29 : 13:36:18
Skaffa något med bra limiter.
Jag skulle satt rätt gain på steget och räknat ut hur mycket signal tex en DCX kan skicka ut till stegen innan det blir problem.
Sen sätta lång decay så den inte agerar kompressor.

Har gjort detta på högtalarna i sporthallen så nu går det att dra på med vad som helst utan att något går sönder.
50W i 8ohm till topparna och 200W 4ohm till basarna (per sida) Detta är peak "RMS".
Kan säga att det räcker gott och väl för en sporthall. Så det finns resurser om det skulle behövas.

BTW är lite sugen på S150. 2U är ju trevligt för att klämma in lite mer kondingar =)
Är du fortfarande lika nöjd som i andra tråden?
OcA Posted - 2010/05/29 : 12:53:48
Kloka ord!

Tar signalen från datorns digitala utgång till min Sony. Sedan vidare från den till ett Behringer-filter och därifrån till två T.amp S-100. Eftersom det ena hornet verkar överlevt utan problem så kanske det är något fabriksfel på elementet i det andra hornet? Vem vet...

Hursom ska det funderas rejält över vad som ska göras. Kan villigt erkänna att jag blev rejält modstulen och sur när ena hornet pajade och då vill man gärna bara skita i allting och hacka upp eländet med yxa. Får nog sova på saken minst en natt till...

Funderar också på att skaffa mer kompetent signalbehandling än det tämligen enkla filter jag har idag. Det är lite grann som att operera bort en hjärntumör med hockeyhandskar i en kanot...
martinsson Posted - 2010/05/29 : 10:51:36
Frågan är vad som är den ursprungliga orsaken till att detta hände, det är ju inte oviktigt att ta lärdom av dessa offer.

quote:
Hörde ett lite ploppande ljud från ena hornet


Hur ser elektroniken ut på bassidan, vilka komponenter samt källa användes ? finns där någon möjlig felkälla ?

quote:
Nej, kan inte leva med grejer som "kan" paja, det ska vara skottsäkert...


Betänk möjligheten att felet kan ha uppstått tidigare i kedjan, har man därtill gott om effekt så blir ju resultatet därefter.

quote:
De matas med ett 200 watts steg som absolut inte klippte på de volymerna vi körde


With great power comes great responsabillity :)

Håller med petter om hans förslag med ett högre satt HP filter, detta kommer vara nödvändigt även fortsättningsvis, även om man går på proffselement, bra signalbehandling koll på detaljerna är ett måste om man lirar på gränsen och verkligen utnyttjar prylarna allt vad det går, sedan blir det ju lite extra känsligt om använder prylarna på sådant vis som de kanske inte var tänka att användas.

Det tål att upprepas, detta som allt annat är en balansgång, en kompromiss helt enkelt, och man måste välja hur man vill ha det balanserat.

Exempelvis väljer man mer djup härlig hifibas på bekostnad av hårt slående attack och ljudtryck, eller tvärt om, en viss underlättande faktor är obegränsad lådvolym, sedan kan man givetvis lyckas mkt väl med en sådan kompromiss och få med precis de där egenskaperna man är ute efter i en hyffsat nätt låda, just detta är lite av utmaningen som jag ser det.

Man behöver vara klar över vad man själv gillar, hur ens egen kompromiss ser ut, och bygga därefter, det finns betydligt färre dåliga konstruktioner än det finns felaktiga användningsområden av desamma.
OcA Posted - 2010/05/28 : 22:29:20
Har aldrig ens funderat på att det skulle vara på det viset...

Då hade jag ju ett par db kvar till smärtgränsen på dem iaf!

Nej, får bli ordentliga(re) element i nästa bygge. Mer attack och klipp, får prioritera bort den lägsta hemmabiobasen, högre tålighet både i konstruktion och effekt samt kraftigare drivning. Då kanske det går att få ordning på kraven.

Lämpliga PA 12" och skapligt nätta lådor får det bli... Bara att spara. Med lite tur kan man ju få ut lite material av de gamla lådorna. En av 8" går ju att sälja, den andra skickar vi till elektronikhimlen...
PetterPersson Posted - 2010/05/28 : 22:21:50
Tänk på att basen alltid spelar betydligt högre. Hade du 120 dB i
hornen låg du säkert på ca 90-100 dB i elektrostaterna och det är ju
inte speciellt högt...
OcA Posted - 2010/05/28 : 22:17:57
Har ett HP som ligger och såsar runt 25hz och det hjälpte ju föga...

Funderar på att skrota båda hornen och bygga nytt. Tycker de ger lite för lite tryck i mitt rum...

Man tycker ju att hornen borde kunna tuta på så in i norden högt när man ser alla fina simuleringar, men i verkligehten är det inte riktigt samma sak. De matas med ett 200 watts steg som absolut inte klippte på de volymerna vi körde.

Nej, kan inte leva med grejer som "kan" paja, det ska vara skottsäkert...
Är rätt impad att elektrostaterna pallade trycket, hornen bör ha legat en bra bit över 120db i output...!

En lite kul grej är att det element som pajjat är det som har HP filter kopplat på sig. Det andra hornet har inte det och det har överlevt... Kanske mest tur...
PetterPersson Posted - 2010/05/28 : 22:11:20
Trist för dig. Ett tips till festen är att skaffa ett högpassfilter
inställt på 40 Hz. Då riskerar du inte för stora konutslag vilket jag
tror har dödat elementet.

Precision Devices 8" går att ersätta med rakt av.
OcA Posted - 2010/05/28 : 20:51:54
Ja, vi hade lite partaj här hemma och volymen var rätt hög. Hörde ett lite ploppande ljud från ena hornet, så jag drog ner nivån och därefter lät det som vanligt igen. Ingen dist alltså, utan elementet bottnade helt enkelt. Intressant i sammanhanget är att elektrostaterna visade inga som helst tecken på att dista eller bryta upp. Så, om bashornen bottnade så lär det ha varit skapligt högt... Synd att man var lite "på arslet", annars kanske man hade haft vett att sänka volymen tidigare.

Kanske borde överväga PD 8" istället för Audes 8", de passar lika bra i detta hornet, men då kanske man skulle sko om bägge två?

Om Petter läser kanske du har några andra förslag på 8" som passar i Hightower, men som pallar med lite tuffare tag?

Alternativ två är att skrota båda hornen och bygga helt nytt med "riktiga" element från början, typ Beyma, B&C osv osv... Tycker nog att dessa är lite för fisiga när allt kommer omkring.
martinsson Posted - 2010/05/28 : 19:54:10
Trisst som fasen... but that's hifi, finns det någon proffs 8" som funkar i ditt horn kanske detta kan vara något att överväga när en ersättare ska på plats? dvs om nu användandet var det som knäckte denna.

Använder själv audes, ska vara uppmärksam, jag vet mig med att det kan vara rätt tuffa tag ibland.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000