T O P I C R E V I E W |
Pinkevin |
Posted - 2010/05/27 : 23:27:19 Jag är i färd att bygga mina första högtalare, och skulle behöva några goda råd innan jag påbörjar bygget. Allt ifrån elementval och konstruktion, till materialval och enkelt snickeriarbete är saker jag gått och grunnat på en tid.
Jag lyssnar på allt mellan jazz som Monica Zetterlund och Leonard Cohen, till klassisk musik (Ludovico Einaudi har varit en favorit på sistone), reggae, chipmoddar, Thåström & Kent, etc. Ett himla spann rent frekvensmässigt, tycker jag själv, vilket kanske ställer krav på högtalarna.
Halvt på måfå har jag valt två konstruktioner som jag står och väljer mellan. Dels ett par Fostex FE206En i den rekommenderade lådkonstruktionen från databladet (bakladdat horn, http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/FE206En.pdf), eller ett par HFLS-1. De håller sig båda inom min budget om omkring 5000 kr, som jag helst inte överskrider.
Detta är på intet sätt hugget i sten, utan här skulle jag behöva er hjälp.  Har ni förslag på högtalare som skulle passa mig som ett första bygge, eller är mina förslag något att satsa på?
Ritningarna till FE206En utgår från 21 mm plywood, vilket jag inte lyckats hitta - däremot 22 mm MDF och spånskiva, eller 2x10 mm att limma ihop. Hur kompenserar jag för den lilla skillnaden om 1 mm? Vilka mått är viktiga/re att behålla i originalritningen och var kan jag rucka lite på konstruktionen, utan att ljudet för den delen försämras nämnvärt?
När valet av element och lådkonstruktion är spikat har jag några frågor om bygget i sig. Jag har plöjt igenom en del forumtrådar och artiklar om materialval utan att bli mycket klokare, mer än att det som vanligt inte finns ett definitivt svar, så jag ställer mig följande fråga; Spånskivor verkar aningen billigare än MDF (och plywood). Har det några stora nackdelar som gör att jag borde välja något av de dyrare materialen? Hur är fräsbarheten i spånskiva, vid håltagning och försänkning av element - spricker och fnasar det sig? Att limma två 10 mm spånskivor intill varandra verkar vara det billigaste alternativet, och dessutom rekommenderat av somliga (eventuellt med något dämpmaterial emellan). Vad har ni för åsikter om detta?
Vilket borrdjup och diameter på borren bör jag välja i förhållande till skruvens storlek, i de fall jag behöver förborra materialet, och hur väljer jag skruvstorlek beroende på materialtjocklek?
Vad för lim är att föredra för de olika materialen?
Var kan jag köpa bra och billiga högtalarelement? Jag har kikat på Hifikit, European-audio och Lautsprechershop, och samtliga verkar ha hyggliga priser.
Det blev ett långt förstainlägg, och fler frågor kommer säkert dyka upp medan jag funderar vidare.  Jag har försökt läsa mig till det mesta, men har likt herr Jönsson en förmåga att planera ett projekt i minsta detalj, så pass att jag hunnit tröttna på det när det är dags att sätta't i verket. Jag vill göra detta till ett undantag, och somliga frågor kan därför verka amatörmässiga, men det kanske är bra att samla dessa svaren på ett och samma ställe?
Jag tackar för all hjälp jag kan få. 
/Alexander |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bardis |
Posted - 2010/08/27 : 07:29:58 Jazzskäggets Sonidohorn tillsammans med mitt 6B4G rörsteg på 3Watt var en klockren kombo. De sammanstålade på förra årets DIY-mässa i götet. Tyckte det hade både detaljer och närvarokänsla. Kanske inte det allra sista av lågbas.
Grattis till en fin högtalare. |
sladdbarn |
Posted - 2010/08/27 : 07:22:36 Bra jobbat! Tror att du kommer få en högtalare som är riktigt rolig att lyssna på!
Kanske ingen analytisk högtalare med mikrodetaljer men med desto mer spelglädje och öronvänligt ljud 
Vi förväntar oss en utförlig rapport sen, får du möjlighet att spela dom med rör någongång, ta chansen  |
Pinkevin |
Posted - 2010/08/27 : 01:36:32 Resan har varit lång, men nu är högtalarna så gott som färdiga. Sista rollerdraget gjordes i eftermiddags och de står nu och torkar. Efter fyra strykningar med Alcro V-slip (grundfärg) och en med Nordsjö Ready 40 Halvblank (vilket jag hoppas räcker), är de nu vita och fina. 




Det var inte lätt att mätta ändträna och det kan hända att jag får gå på dem ytterligare en gång, om (när) fogarna skulle börja krypa fram. Fronten blev heller inte perfekt (nedre vänstra hörnan i tredje bilden), hur mycket jag än slipade, men det får vara. Det är trots allt första bygget, och utseendemässigt är jag nöjd. Just nu är jag för ivrig att provlyssna dem i alla fall!
Imorgon får jag hem dem, och till kvällen borde jag ha en Gainclone färdig att inviga dem med. Så säg, hur ska jag kunna sova i natt?  Om kvällen innan Leonard Cohens spelning i Malmö var som lillejulaftons natt under barndomsåren, vad är då detta?
martin.wahlstedt: Det var ett fint och noggrant bygge. Jag ser fram emot att se fortsättning av det. Kan hända! Jag hoppas att det inte avtecknar sig i ljudåtergivningen bara.
Mickel-mackel: Haha! Det var ett himla trevlig verktyg att arbeta med och jag är hemskt glad att jag slapp investera i alla dessa maskiner, som förenklat bygget något oerhört. Jag tyckte tyvärr att det var svårt att ställa in ett exakt fräsavstånd, varför jag nöjde mig med att limma ihop den andra lådan. Övning ger färdighet... |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/08/20 : 19:42:11 Åhhh ojoj, en Festool Domino .... 
Vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, 
Sen behöver jag inget ingen fler maskin, då har jag allt. 
Vid sidan av vägen, det ser ut att bli ett riktigt finbygge.  |
martin.wahlstedt |
Posted - 2010/08/20 : 10:26:26 Spännande bygge! Vore intressant att jämföra mot mitt http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80096&SearchTerms=liten,tv%E5v%E4gs,tl Känns som du kommer betydligt billigare undan! |
Pinkevin |
Posted - 2010/08/20 : 03:43:21 Tack för de värmande kommentarerna. 
Jag måste tyvärr göra er och mig själv besviken, ty jag har glömt att ta med kameran de senaste dagarna. Ett fåtal bilder knäpptes i måndags och en skum mobilbild i eftermiddags, innan jag limmade ihop och förslöt lådorna. Inga bilder på monteringen, den roligaste delen av bygget, med andra ord.
asto: Jag var lite otydlig med hur jag ämnade att använda latexfogen. Jag tänkte lägga en sträng längs med urfasningen och låta den torka, för att få en gummiaktig kant att spänna högtalaren mot, utifall att den ligger lite otätt. Samma syfte som gummilisten du länkar till med andra ord. Går det, tro? Jag vet i ärlighetens namn inte hurdan konsistens latexfog får när den har torkat.
Faktum är att de skickade med två påsar dämpull. Nu har jag inte kartongen vid mig, men jag vill minnas att det kändes och såg syntetiskt ut. Stycklistan säger "spread the wool equally in the chamber". Kan jag anta att det är kammaren precis bakom högtalaren som åsyftas? I så fall verkar Acoustic ULL enklast att använda, för att inte täppa igen öppningen mot resten av hornet/lådan, om den medföljande dämpullen inte skulle räcka till.
Hur vet jag förresten hur mycket dämpull som behövs? Är det bara en fråga om smak - lyssna, lägg till/ta bort dämpull, upprepa - eller finns det några riktlinjer att gå efter?
Elementen är köpta direkt från Sonido. Dessa element kostar ¤146 stycket. Med ferromagnet går de för ¤128.
Imorgon ska jag slipa av lådorna och grundmåla dem. Med lite tur hinner jag få hem och provlyssna dem redan i helgen. 
Fortsättning följer...



Lützen, 1632. Dimman ligger tät.
 |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2010/08/13 : 15:14:51 Kanon för oss "mindre vetande". 
quote:
Jag började här: Anders Cösters högtalarkompenium i PDF
Den ska jag lägGA på minnet! |
martin.wahlstedt |
Posted - 2010/08/13 : 13:16:52 Snyggt! |
opethic |
Posted - 2010/08/13 : 13:14:25 Snyggt! Var har du köpt elementen? |
sladdbarn |
Posted - 2010/08/13 : 11:48:52 Tjusigt  |
bibl |
Posted - 2010/08/13 : 09:31:31 ...och så en länk till nämnda list; http://www.hifikit.se/index.php?id=494 Skulle du ha behov av att dämpa lådan kan jag rekommendera deras Acoustic ULL smidigt att jobba med eftersom det är platt så att säga, ger inte heller ifrån sig ett kliande elände som exempelvis gullfiber. Dom har även fårull men då är den ju inte bunden i plattor. Den blir ju därmed mer svårhanterlig om du nu bara vill ha dämpning längs väggarna, ska du däremot fylla igen hela utrymmet som när du exempelvis dämpar ett par TL är det givetvis att föredra. |
asto |
Posted - 2010/08/13 : 05:53:02 quote: Till dess har jag en fråga som jag klurat på. Jag är osäker på hur tätt högtalarens kant ligger an mot baffeln. Är det en bra idé att lägga en sträng latexfog i fasningen, som högtalaren kan gräva sig in i när jag skruvar fast den, för att täta ordentligt?
Jag skulle inte använda latex, den nyper nog till ordenligt vilket inte är så bra om elementet måste tas bort någon gång. Hifikit har en bra gummilist för ändamålet.
Gillar ditt bygge skarpt, fortsätt så |
Pinkevin |
Posted - 2010/08/13 : 01:28:44 Nu börjar det hända grejer kan ni tro.
En morgon häromveckan väcktes jag av en trevlig kille från DPD som hade ett paket åt mig. Äntligen!  Efter en stadig frukost kunde jag inte motstå kliandet i fingrarna.


Två stycken Sonido SFR 175-8/A. Jössenamn vilken kvalitet de håller. Korgarna är av gjutjärn och högtalarna är handmonterade. Till och med kopparflätorna som förbinder talspolen med flatstiftsterminalerna är spikraka, och omsorgsfullt vikta i ett perfekt L. Vikten från AlNiCo-magneten gör inte kvalitetskänslan sämre. Men, jag ska inte ta ut segern i förskott. Än vet jag inte hur de låter. Således...
På K-rauta inhandlades två MDF-skivor som jag lät kapa upp för en rimlig kostnad. En av spillbitarna blev överraskande nog lagom stor att användas som hylla åt förstärkaren. Vitmålad med krusidulliga gjutjärnskonsoller kommer den att göra sig snygg på väggen.

Innan läggdags pusslade jag snabbt ihop bitarna för att se att allt stod rätt till. Inte så pjåkigt! (30 cm stålskala som måttreferens. Lådan är 1300 x 500 x 244 mm stor).

Bygget inleddes med att konstruera en enkel jigg för att fräsa ut cirklar.

För att aldrig tidigare i livet ens hållit i en handöverfräs, tycker jag att hålen blev riktigt bra. 


Högtalarna provpassades och satt som en smäck!

När jag ändå är i farten, kan jag skryta om högtalarens noskon. Söt liten plugg. :)

På hyllorna i snickeriet där jag bygger ihop lådorna hittade jag en Festool Domino. Det är en sorts lamellfräs som använder Festools avlånga kex, i stället för två-cirkelsegment-mot-varandra som jag förstått är den vanliga sorten. Maskinen har en mängd finesser och är väldigt lätthanterad. Det är lätt att göra rätt och svårt att göra fel, tycker åtminstone jag som för en vecka sedan inte hade hört ordet 'kexning'.

Baffeln och ovansidan kexades och limmades ihop och står nu i press i väntan på morgondagen.

Mina ambitioner att bli färdig med lådan till helgen var lite överskattade. Jag är en typisk nattmänniska och därmed sjusovare, och vi packar ihop redan vid fyratiden på eftermiddagen. Å andra sidan har jag hela helgen åt att löda ihop en Gainclone att testa högtalarna med. Eventuellt en MyRefC om jag kan få fatt i komponenter. http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/54571-my-audiophile-lm3886-approach.html http://www.mediafire.com/download.php?t22ld0imgam
Här är Sonidos referensritning som jag bygger efter.
Sammanfattningsvis har den gångna veckan varit riktigt trevlig hittills. Jag har inte fått gjort så mycket som jag hoppades, men det jag hunnit med har blivit över förväntan. Jag har även upptäckt det roliga i att arbeta med ordentliga verktyg. Det är så skönt när redskapen inte motarbetar en, utan bara fungerar, problemfritt.
Imorgon fortsätter jag att tömma limtuben, med förhoppning om att få klart åtminstone en låda. Sedan tar vi helg. 
Till dess har jag en fråga som jag klurat på. Jag är osäker på hur tätt högtalarens kant ligger an mot baffeln. Är det en bra idé att lägga en sträng latexfog i fasningen, som högtalaren kan gräva sig in i när jag skruvar fast den, för att täta ordentligt?
|
DrBoar |
Posted - 2010/07/23 : 14:36:13 Det som spelar mest roll är stagningen, det är inga större mätmässiga skillnader mellan MDF, spånskiva och plywood (enligt Klang & Ton och Hobby HiFi). Plywood är betydligt stryktåligare tål fukt bättre så i PA sammanhang är det bättre. |
Pinkevin |
Posted - 2010/07/23 : 12:36:06 >Björkplywwod brukar dom beställa hem,beställde en 24mm skiva nyss,ca 1900:- *Kippar efter andan och blickar djupt i plånbokens alla vrår* MDF för min del, verkar det som. 
Efter långa mailkonversationer med Zoltan på Sonido, föll valet till slut på 6.5-tummarna SFR 178-8/A. Nu väntar jag enträget vid brevinkastet, till tonerna av Please Mr Postman. 
Lådan blir deras rekommenderade (bakladdade?) horn. Jag ska se om jag kan få upp ritningen, så snart servern kommer till liv.
Till dess knåpar jag på en rör/opamp-hybridhörlursförstärkare baserad på ECC86 och LM4562, medan molnen flyter förbi. |
soundbrigade |
Posted - 2010/07/05 : 22:27:11 Du ska nog titta på de större elementen från Sonido om du vill ha maffigare bas. Du kanske ska överväga 8-tummarna ...
Ett annat kuligare alternativ är faktiskt fONKEN: http://www.planet10-hifi.com/fonken.html |
Ryssen |
Posted - 2010/07/05 : 22:23:17 Björkplywwod brukar dom beställa hem,beställde en 24mm skiva nyss,ca 1900:-... 120x 240cm |
Pinkevin |
Posted - 2010/07/05 : 21:30:39 Efter några veckor har jag fått svar från Sonido. Zoltan (sonen) som är den engelsktalande av dem, har varit frånvarande från jobb några veckor, men igår kom ett mail i translate.google-engelska från Istvan med med nya prislistor och rekommenderade lådritningar. Härligt, nu är projektet igång igen. 
Det lutar åt ett bakladdat horn med Sonidos SFR 145, ungefär samma som soundbrigade byggt, men enligt de nya ritningarna. (http://www.pastisch.se/tubes/images/sonido2.jpg) Pris: 90 EUR/element med ferritmagnet, 110 EUR/element med AlNiCo-magnet. Hur stor inverkan på ljudet gör AlNiCo-magneter, och anser ni det vara värt att spendera 40 EUR extra för den skillnaden?
Medan jag väntat på svar har jag kikat på andra, mindre högtalare att ha invid datorn. LTS MuPPS och de olika Fonken-högtalarna ser intressanta ut, i kombination med ett TH som bas. Är dessa något att ha, eller har ni förslag på bättre skrivbords-/stativhögtalare i samma prisklass? De får gärna använda fullregisterhögtalare.
Buggsson: Plywood verkar onekligen vara det bättre trämaterialet att bygga högtalare i. Styvt, starkt och relativt enkelt att ytbehandla men samtidigt dyrare än spånskivor och MDF.
Var köper ni material till era högtalare? Byggvaruhus har ofta MDF och spånskivor i lämpliga tjocklekar i lager, medan björkplywooden lyser med sin frånvaro. Jag har ingen koll på vad som är rimliga priser för sagda material, och är därför en utmärkt kund att robba. Vad skulle ni som mest betala för dem? Har lokala brädgårdar någon fördel - bättre priser eller kvalitet, kanske? |
Kmj |
Posted - 2010/07/02 : 11:11:20 quote: Med reservation för att jag driver mina med en receiver som kostade 3500 för 10 år sedan så skulle jag vilja beskriva ljudet så här:
Hårdrock låter skränigt, det kan vara min öron, jag tycker ofta att intensiv musik låter skränig och påträngande, kan också vara dålig akustik.
Elektronisk musik låter väldigt detaljerad och basen låter annorlunda, varken sämre eller bättre.
Akustisk musik är snudd på magisk, gitarrer låter realistiskt, bra attack i trummor och röster ibland fantastiska. Jonny Cash fungerar underbart bra, lyssnade lite högre igår och Jonny#180;s röst fick hela rummet att vibrera
Till film låter det bra och dynamiskt, nästan för dynamiskt, filmerna är nog inte remastrade med ett par hornhögtalare men jag saknar en sub till filmtittande.
+1 med mina gamla Herukas (168EZ sigma)
quote: Den bakladdade fostex högtalaren är krånglig att bygga, så är du inte sugen på många timmar snickeri så rekommenderar jag hfls-1.
Men MYCKET roligare att bygga! |
Buggsson |
Posted - 2010/07/02 : 10:44:43 Det finns delade meningar om huruvida olika lådmaterial har någon betydelse eller ej, och om hur mkt man behöver/bör staga en tänkt låda. Personligen förordar jag i första hand plywood, både till lådväggar och stag, och inget annat än plywood till stag, vilka om man vill ha en riktigt styv låda, företrädesvis är av s.k. "hyllstags"-varianten med urtagna runda hål. Plywood att använda är av björk, där man kan välja olika kvaliteter på de yttre lagren beroende på vilken typ av ytfinish på lådan man tänkt sig. Generellt sett så föredrar ju de flesta spån och MDF och om du väljer MDF, tänk på att spånet/dammet är mkt. hälsovådligt.
|
fixarstig |
Posted - 2010/06/12 : 13:48:26 quote: så är du inte sugen på många timmar snickeri så rekommenderar jag hfls-1.
Här håller jag med Sladdbarn, inget krångligt bygge och bra driv i ljudet. Köp bara inte det dyra bandspolepaketet som jag gjorde. Onödigt dyrt. |
Pinkevin |
Posted - 2010/06/12 : 02:56:33 >Trattlikt ljud kan finnas i dåligt byggda frontladdade horn. Backladdade horn som det är frågan om i >Fostex fall kan inte få trattlikt ljud eftersom det bara är bastonerna som når ut genom hornet.
Där lärde jag mig något nytt. På tal om att lära nytt - finns det någon bra litteratur i ämnet Högtalarbygge som är läsvärd, även för en som egentligen inte kan något om psykoaukustik eller fysiken i en högtalare?
>Föstår jag det rätt, att du har ett litet rum?
Ja, det gör du tyvärr. Rummet är inte mycket större än 3.5 x 4 meter, med omkring 2.5 meter i takhöjd. Det är dessutom belamrat med skröfs och bra-att-ha-grejer som ännu inte tagit sig ner till källarförrådet, så någon suverän lyssningsplats är det tyvärr inte. Ganska snart kommer jag förmodligen att vara utflugen ur boet, och med mig högtalarna, så jag vill inte nödvändigtvis anpassa deras storlek till mitt nuvarande lyssningsrum. I värsta fall får de stå i vardagsrummet tills vidare, som är aningen större och som dessutom har fler mattor och bättre dämpande möblemang.
>Jag rekomenderar att du provbygger ett Tappat Horn innan byggstarten av ett bakladdat fostexhorn.
Tänker du dig ett TH avstämt för bas, eller en fullregisterhögtalare? Som jag förstått använder de en konstruktion som låter ljudvågorna från elementets fram- och baksida sammanfalla vid lådans öppning (mouth), och därmed utnyttja positiv interferens för att dra bättre nytta av högtalarens styrka att flytta luft. För den längsta våglängd som färdas genom vågledaren är motsvarande frekvens ganska låg, varför jag gissar att man inte använder dem till högtalare avstämda särskilt högt. Nu är det ju dock ganska sent, och jag minns inte gymnasiefysiken särdeles bra längre - så mina gissningar är kanske alldeles galna?
sladdbarn: Oj. Det låter rysligt bra! Det lutar allt mer mot ett bakladdat horn. Nu har jag även fått upp ögonen för Sonidos högtalare, som bland annat huggbävern byggt "horn" av. Om jag ska tro hans bedömning är de minst lika bra som ett par Fostex, och nog för att medarbetarna hos Sonido säkert är aningen partiska, verkar de utifrån utdrag ur mailkonversationer vara hyggliga killar. Beskrivningen av hur deras högtalare låter gentemot Fostex, lockar mig att köpa deras "medelmodell" SFR 178-b (http://www.sonido.hu/adat_pdf/sfr/sfr178-8.pdf).
I quote:
quote: We believe that SFR-178`s are our most well balanced speakers in terms of sound and detail.
Fostexes are not that great, they struggle with significant colorations in the mids which are pretty unpleasing to the ear. That`s why they are tyring.
|
markusA |
Posted - 2010/06/02 : 15:53:50 sladdbarn> Det du beskriver är väldigt likt hur jag upplever mina ML TQWT. Jag tror att mycket av hårdrocken är dåligt inspelad och det bidrar till den skräniga upplevelsen. En högtalare med "hängmatta" ljudkurva "låter" säkert snällare till just det musikvalet. |
sladdbarn |
Posted - 2010/06/02 : 14:53:23 quote: sladdbarn, du som byggt med FE208E. Hur tycker du att de låter? Skulle du beskriva deras karaktär ens i närheten av trattlik och hård?
Med reservation för att jag driver mina med en receiver som kostade 3500 för 10 år sedan så skulle jag vilja beskriva ljudet så här:
Hårdrock låter skränigt, det kan vara min öron, jag tycker ofta att intensiv musik låter skränig och påträngande, kan också vara dålig akustik.
Elektronisk musik låter väldigt detaljerad och basen låter annorlunda, varken sämre eller bättre.
Akustisk musik är snudd på magisk, gitarrer låter realistiskt, bra attack i trummor och röster ibland fantastiska. Jonny Cash fungerar underbart bra, lyssnade lite högre igår och Jonny#180;s röst fick hela rummet att vibrera 
Till film låter det bra och dynamiskt, nästan för dynamiskt, filmerna är nog inte remastrade med ett par hornhögtalare  men jag saknar en sub till filmtittande.
Uppdaterar min tråd när jag bytt förstärkeriet. |
Sundström |
Posted - 2010/06/02 : 14:19:23 Trattlikt ljud kan finnas i dåligt byggda frontladdade horn. Backladdade horn som det är frågan om i Fostex fall kan inte få trattlikt ljud eftersom det bara är bastonerna som når ut genom hornet.
Föstår jag det rätt, att du har ett litet rum? Då kan det bli bättre med 6" istället för 8". Små rum kan ibland vara omöjliga att få till bra bas i. Jag rekomenderar att du provbygger ett Tappat Horn innan byggstarten av ett bakladdat fostexhorn. TH är enklare att få till både ljudmässigt och byggtekniskt. Och de verkar kunna ge jämnt basljud med hög kvalitet nästan oberoende av rummets utseende (eller så har jag haft tur i mitt dåliga rum). Det behövs dock aktiv delning till TH. |
|
|