HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 när är ett högtalarelement lämpat för Tappade horn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mangs Posted - 2010/05/26 : 16:17:29
Frågan kommer upp om och om igen i olika trådar. Skulle inte de som anser sig sitta på information gällande detat kunna gelge för oss andra hur man bedömmer om ifall ett element är passande för TH-konstruktioner?

Vilka parametrar sklal man titta främst på och vad anses vara bra värden för denna typen av konstruktioner.

Nu har ju alla även olika mål ang. vad som anses som bra så därför vordet bra om svaren är typ. Lågt FS gör att man kan spela djupare vilket passar bra för filmsubbar medan ett högre Fs gör att lådan kan vara mindre och ger ett mer musikalsikt ljud vilket passar för musik.

Jag är ganska säker på att vi kommer få fram en hel del intressanta TH-byggen är framöver men jag tror att många just nu lider av för lite kunskap i ämnet.

Jag tycer denna tråd kan användas som en generell frågetråd när det gäller Tappade horn.

Lite småfrågor utöver de T/S-parametrar man skall kolla på är,

Hur vet man hur många gånger man skall vecka en viss konstruktion?
Varför vänder man elementet åt just ena hållet?
Hur vet man vilken kompression man kan använda?
Vilket material är OK att bygga i?
Hur bör frekvensgången se ut vid simulering för normal placering av sub?
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2010/05/28 : 10:51:21
Ju mer man lär sig, desto mer insikt får man över hur lite man egentligen förstår
sladdbarn Posted - 2010/05/28 : 10:06:36
Du har rätt. Bara att inse att det är mer komplicerat än det verkar
till en början, får backa och läsa på om lite basic stuff först.
Ibland vill man springa innan man lärt sig att gå
PetterPersson Posted - 2010/05/28 : 09:13:26
Det finns överallt i diverse TH-trådar. Sök på TH eller tappade horn
bara så kommer du att finna. Tillslut kommer du se ett mönster i
vilka element som remommenderas och börja förstå själv vilka T&S-
parametrar som avgör vad i hornets egenskaper.
sladdbarn Posted - 2010/05/28 : 07:59:23
Hade varit skoj om TH-proffsen kunde gett förslag på lite olika
basar av olika tillverkare och storlek som passar för TH, så kan
vi noobs ha lite göttigt att öva med
PetterPersson Posted - 2010/05/28 : 07:34:07
Det står mycket tok på internet...Under 100 Hz är
våglängden större än 3,5 meter. Eftersom våglängden är så stor
jämfört med staget på 0,022 meter "ser" inte ljudvågen staget.
Ryssen Posted - 2010/05/28 : 07:07:07
Läste någonstans att genomgående stag inte var att rekomendera(ljudmässigt),minns ej varför,men nån kanske vet?
PetterPersson Posted - 2010/05/28 : 06:36:54
Du vet hur tjockt staget är. Ex. Är staget 22 mm brett och du har
ett genomgående stag genom hela låan gör du lådan 22 mm bredare.
Stagar du i snitt bara hälften av lådans projicerade tvärsnitt så
lägger du till 11 mm till hornets totala bredd.
Ryssen Posted - 2010/05/28 : 03:35:53
Hur mycket kan vara lämpligt att lägga till i volym för elemntet och stagning?Kan 10% vara lämpligt?
asto Posted - 2010/05/27 : 05:04:17
quote:
Ok,nu vet jag hur jag ändrar längden,men hur ändrar jag djupet(S2 eller?),höjden ska vara konstant.(Detta gäller en rak pipa)Lost..
Tänk att du delar in din pipa i längsgående sektioner. S1, då anger du arean för tvärsnittet i pipans början. S2 blir arean för nästa tvärsnitt längs pipan. L12 är längden mellan S1 och S2 osv osv. Du kan alltså inte ange ett djup utan detta får du räkna ut själv utifrån arean.
Ryssen Posted - 2010/05/26 : 21:45:31
quote:
Använder du expanderande eller minskande pipa så ändras avstämningen.
Expanderande gör den högre och minskande lägre.
Bra att det finns hornresp så att man kan simulera detta.

Ok,nu vet jag hur jag ändrar längden,men hur ändrar jag djupet(S2 eller?),höjden ska vara konstant.(Detta gäller en rak pipa)Lost..
asto Posted - 2010/05/26 : 19:51:56
quote:
Använder du expanderande eller minskande pipa så ändras avstämningen.
Expanderande gör den högre och minskande lägre.
Bra att det finns hornresp så att man kan simulera detta.


Bra att du nämnde detta, och detta gäller naturligtvis om man utgår ifrån samma längd för de båda geometrierna. Hornresp har fått många nya vänner senaste tiden, det simuleras flitigt i stugorna Riktigt kul!!
Joda Posted - 2010/05/26 : 19:29:47
Använder du expanderande eller minskande pipa så ändras avstämningen.
Expanderande gör den högre och minskande lägre.
Bra att det finns hornresp så att man kan simulera detta.
PetterPersson Posted - 2010/05/26 : 19:04:19
Jo, det var det jag tänkte på
asto Posted - 2010/05/26 : 18:47:46
quote:
Så jämn som möjligt i det byggda hornet. Det kan betyda att den ska
se vågig ut i det simulerade hornet men att det ska jämnas ut i och
med veckningen. Asto förklarar det bra i den här tråden:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79839&whichpage=3
Är inte säker på om du länkade till rätt tråd, det var kanske detta inlägg du tänkte på?

quote:
Sitter och räknar på dessa teorier för fullt i min egen blivande TH

Detta är mitt sätt att se på teorin bakom veckningen utifrån de mätningar som gjordes, och jag ber om ursäkt för min oförmåga att förklara på ett enkelt och bra sätt.

Först bör man titta på vad man egentligen har för ljudhastighet igenom pipan, och det gör jag genom att lokalisera den första och andra övertonen för att få fram grundresonansen. Första övertonen delat med 3 och andra delat med 5 bör ge ungefär samma resultat = grundresonansen

Grundresonans x pipans längd i meter x 4 = ljudhastigheten genom pipan.

Nu är ju säkert inte ljudets hastighet den samma i stående vågen i pipan då geometrin blir avsmalnande åt det andra hållet i den vikta sektionen, men jag har försökt titta på detta genom att jämföra dimensioner och resultat från Hoktunas lilla TH (som är en mycket lyckad konstruktion). Har då kommit fram till att man kan ta medelvärdet på ljudhastigheten ifrån en rak och expanderande geometri för att få fram en ungefärlig hastighet för den stående vågen.

Om man nu orkar sätta sig ner och räkna lite på detta så bör man alltså undvika sektioner i pipan som sammanfaller med 1/4 våglängd av en redan befintlig överton till grundresonansen.

Jag får även en känsla att dessa sektionslängder bör prioriteras närmast elementet, de verkar ge effektivast resultat där.

Det jag tror vi lärt oss hittils är att inte försöka dämpa resonanser utan att istället medvetet "skapa" en ny resonans mellan befintliga resonanser för att jämna till tonkurvan.

Testa gärna teorin med att vika pipan 1 gång, ta sektionslängden och se var resonansen hamnar. Där av simulera med hängmatta eller inte...

Om ingen sågar denna teori helt så kommer jag nog försöka bygga efter dessa riktlinjer inom kort
Ryssen Posted - 2010/05/26 : 17:24:51
Jahapp..Läste detta i tråden det länkades till "En pipa eller TH är avstämda efter pipans längd och då kallas det för kvartvågspipa."

Om jag vill göra pipan bredare med bibehållen volym,så blir ju följdaktligen pipan kortare,ändras avstämmningen då samt uppstår andra förändringar gentemot simuleringen?
Circlomanen Posted - 2010/05/26 : 17:15:37
Utseendet är såklart viktigast. Efter utseendet kommer hur många tillverkare använder det. Finns det med i en högtalare på Stereophils klass A lista så är det såklart bra. Vad har, för stunden hippa och trendiga, gurus och andra auktoriteter sagt om elemenetet? En mycket viktig fråga.



I övrigt så håller jag med Joda och PP.

Mvh Johannes.
PetterPersson Posted - 2010/05/26 : 17:11:33
Too slow
PetterPersson Posted - 2010/05/26 : 17:10:56
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75335&SearchTerms=tappade,trattar


quote:
Hur vet man hur många gånger man skall vecka en viss konstruktion?

Det beror på hur du vill att lådans ytterdimensioner ska vara samt hur tonkurvan ser ut i det simulerade hornet.


quote:
Varför vänder man elementet åt just ena hållet?


För att få plats med magneten


quote:
Hur vet man vilken kompression man kan använda?


Det simulerar man sig fram till. Sen får man göra en avvägning om
det verkar rimligt eller ej. Ex. 6 ggr kompression för en 18" är
typiskt korkat då konen kommer gå sönder. Krafrigare kon klarar
högre kompression. Det finns inna klara riktlinjer utan alla
element ä individer. Beror även på hur högt man tänkt spela (konutslag).

quote:
Vilket material är OK att bygga i?

Spåm, MDF, plywood, OSB. Det viktiga är konstruktionen, att den stagas rätt.


quote:
Hur bör frekvensgången se ut vid simulering för normal placering av sub?


Så jämn som möjligt i det byggda hornet. Det kan betyda att den ska
se vågig ut i det simulerade hornet men att det ska jämnas ut i och
med veckningen. Asto förklarar det bra i den här tråden:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79839&whichpage=3


I slutändan handlar det om att man ska ha känsla för vad man gör.
Ofta får man prova sig fram. Det är så man lär sig. Det är så vi
har byggt upp kunskapen på detta forum. Man delar med sig av sina
erfarenheter.
Joda Posted - 2010/05/26 : 16:47:41
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75335

"Hur vet man hur många gånger man skall vecka en viss konstruktion?"
Erfarenhet och kunskap. Titta på Astos mätningar.

"Varför vänder man elementet åt just ena hållet?"
För att det ska få plats. Och i PA sammanhang för att det ska få kylning.

"Hur vet man vilken kompression man kan använda?"
Elementets hållfasthet sätter max, annars är det att experimentera vad som blir bäst.

"Vilket material är OK att bygga i?"
Jag säger ply. Kan man inte det så blir det OSB. Kanske spån om man måste. Vill inte vara i närheten av MDF, dammet och hållfastheten håller inte mina mått.
För mindre horn är det mindre kritiskt.

"Hur bör frekvensgången se ut vid simulering för normal placering av sub?"
Inte alltför peakig. Om den är miniphase så går det att EQa resten.
Jag skulle undvika att ha den för resonant och försöka minimera skräp precis ovanför passbandet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000