HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beyma CP21F

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Corpsegrindern Posted - 2010/05/24 : 18:10:36
Vad tror ni om detta:

Jag har 2 st Beyma CP21F sittande i ett par toppar som jag inte använder. Jag funderar på om jag ska använda dom som "supertweeter" över 8 khz, eftersom B&C DE 750 som nu går som mid/diskant faller av rätt rejält uppåt i frekvens.

Dessa diskanter borde väl gå att ställa uppepå topparna bara,de behöver väl ingen låda?
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2010/05/28 : 22:23:56
Låter mer som att din 12"-låddda inte är baffelstegskompenserad, spelar
med för mycket med strukturella vibrationer och för lite eller fel
dämpning i lådan. Få du koll på de parametrarna kommer det låta
betydligt mer harmoniskt.
Corpsegrindern Posted - 2010/05/28 : 14:47:04
Tittar man på kurvan på De 750 så ser man att den faller 10 db efter 8 khz. Det konstiga är att jag tyckte inte jag saknade nåt speciellt förut,bara att miden var extremt stark. Så jag sänkte den lite,då lät det bra tyckte jag. Men när jag nu kopplat in beyman så är det MYCKET bättre ljud faktiskt.

Men mitt system är inte bra på röster/sång tycker jag.
Vet inte om det har att göra med 12",det låter liksom lite burkigt på nåt sätt. Tar jag bort det med eq så blir det inte bra heller.

Mitt system verkar vara gjort för att spela tex infected mushroom,det låter helt sinnessjukt bra med sån musik.
Det går att spela fantastiskt högt utan minsta tendens till dist eller hårdhet. Men att spela högt på vokala insatser,nej tack..

Om lådan till 12" är för liten,hur blir resultatet då?
Jag kanske skulle prova att koppla bort en av 12?
Harry_up Posted - 2010/05/27 : 22:29:14
Att hitta en JBL 2" som går över 16kHz i original av äldre modeller är nog inte så lätt. Ingen av mina 2441, 2445, 2450 har gjort det, även om den sistnämnda sjunkit klart minst. Sen beror det nog väldigt mycket på vilket horn man specat drivern med. TAD 2" skulle jag säga klarar runt 18kHz och TAD 1" klarar över 20kHz. Har mätt alla i StereoLab tractrix horn.

mvh/Harryup
Bardis Posted - 2010/05/27 : 22:24:08
Har inte hornets utformning i början stor inverkan på hur högt det spelar? Har sett horn med "vingar" i hornhalsen med bra topp. I alla fall hyfsad topp.
gcs Posted - 2010/05/27 : 22:07:21
quote:
har du någon screenshot på den mätningen?
Tyvärr inte men beror inte frekvensomfånget på vad man har för membran. Det är ju en påtaglig skillnad när man med de flesta 2":s driver får en rolloff innan 10KHz. När jag mätte in mina högtalare använde jag en RTA från Klark Teknik. På denna Klark kunde man klart se rolloff:en vid 17-18KHz. Det gjorde mig lite besviken eftersom jag enligt uppgift om det membran som jag har skulle få en rolloff vid 20KHz. Det var därför som jag monterade 077:an. Med den fick jag ett lite luftigare ljud under förutsättning att det fanns något så högt upp i musiken. Jag har tidigare gjort liknande mätning på ett par JBL LE85 med Al-membran som inte gick högre än 16KHz. En sak som jag just kom att tänka på är att möjligen kan det vara så att mina 2":are fått en utökad frekvens tack vare Driverack med Eq. Så kan det nog vara.
PetterPersson Posted - 2010/05/27 : 21:45:20
gcs, har du någon screenshot på den mätningen? Mina erfarenheter om
2445an är helt annorlunda...visserligen har du ett mycket mindre
horn, men inte ens JBL själva har lyckats skrämma upp den till 18k
utan att tappa i nivå.

http://www.jblpro.com/pub/components/2445J.pdf
gcs Posted - 2010/05/27 : 21:40:01
Min 2":s driver som är en JBL 2445J börjar att falla av vid 18KHz. Det kunde man se när jag gjorde den första inmätningen, innan jag satte upp 077:an. Nu kör jag 2":arna från 798KHz och så långt dom orkar. 077 delar jag mjukt vid 16KHz/6dB/okt. Jag lyssnade nu i kväll på bruset från min Driverack. Jag kunde konstatera att bruset blir mindre när man kopplar bort Eq:n. Sedan kopplade jag in en förförstärkare (HK AVR 5000)till Driverack obalanserat och fick ett brus som var klart lägre jämfört med det brus som jag får från min ordinarie förförstärkare(TC Finalizer96) som är balanserad medan kabeln i min snörväxel gör att signalen blir oballad. Utan att ha mätt på bruset från driverack så uppskattar jag ändå att bruset ligger -96dB ovägt vilket är vad dBx anger. Till sist vill jag också säga att jag inte har något brum i mitt system men det brus som jag har kanske kan minskas till samma låga nivå som jag får med HK AVR5000 om jag kör med balanserad XLR mellan TC Finalizer96 och Driverack. Jag har tidigare använt analoga och aktiva delningsfilter från dBx och Behringer med ungefär samma brusnivå som jag har nu när det är som bäst.
PetterPersson Posted - 2010/05/27 : 21:05:34
Bardis, jo det finns det, men TAD 2"drivers är dyyyyra andra
2"are faller mer eller mindre mot högre frekvenser.

Känsligheten anges oftast omkring 1000-4000 Hz och där har de flesta
2"drivers sin högsta och jämnaste tonkurva
Bardis Posted - 2010/05/27 : 20:01:51
Borde inte en 2"driver klara att spela diskant över 8KHz?
I vilket horn sitter dina B&C DE 750?
Corpsegrindern Posted - 2010/05/27 : 19:47:09
Jag har ju också hög känslighet/sitter relativt nära.
men det blev mera brus med CP21 konstigt nog,trots på pappret något lägre känslighet än B&C De 750. Jag tror det har att göra med den usla högfrekvensen hos De 750.

Jag ökar aldrig nån eq,utan jag sänker det andra istället.
Så bruset kommer inte pga EQ i mitt fall.
Jag ställer in varje frekvens manuellt,det är lite tidskrävande..
Har testat autoeq,men det har inte funkat så bra. Flyttar man micen 5 cm åt nåt håll så blir det helt annat resultat,har du nåt tips när man ska autoeq:a?

Jag Kör adapter RCA/XLR till diskanten,så man kanske kunde få bort lite brus där då.
Jag tycker mitt brusar ganska mycket nu faktiskt. Och brummar.
gcs Posted - 2010/05/27 : 18:54:01
Jag har ju också brus även om det är lågt. Enligt specen ligger det på -96dB under nominell nivå. Eftersom jag har horn med hög känslighet och att lyssningsavståndet är tämligen kort så hör man bruset. Det beror också mycket på hur mycket Eq som man använder. Jag tror att lösningen för min del är att köra balanserat mellan försteget och filtret. Som det är nu kör jag oballat via en snörväxel. ett annat sätt är att köra med negativ Eq. det vill säga att man minskar nivån på Eq:n istället för att höja nivån i varje passband. Problemet då är väl att man får göra det manuellt och inte automatiskt. En grej som jag tänkt är att man sedan med hjälp av en kantvåg på 400Hz tidskorrigerar elementen tills man får något som så nära som möjligt liknar en kantvåg på ett oscilloskop.
Corpsegrindern Posted - 2010/05/27 : 15:26:30
Tidskompenserat i förhållande till basen?

Jag har grejat med delayfunktionen men det blir ingen skillnad alls,iaf vad jag kan höra. Man tycker ju att tidskompenseringsproblemet borde ju vara kvar,eftersom placeringen av högtalarna är exakt samma som innan. Basen låter helt enkelt tightare med det analoga filtret.

Du har ju driverack 260,den ska ju vara snäppet bättre än PA vad jag förstått? Synd också att det ingår lite brus och brum i dessa apparater,dock inget brum i drveracken.
gcs Posted - 2010/05/26 : 14:18:41
quote:
Förut lät basen seg,släpig o bumlig.
Det beror förmodligen på att du inte tidskompenserat de andra elementen i förhållande till basen. Jag har själv Driverack 260 och jag tycker att det fungerar fenomenalt bra i mitt trevägssystem. Jag har just nu ett par CP21:or liggande och använder istället två JBL 077:or som sitter monterade i varsin träkula typ B&W. Jag har inte testat CP21 men jag är inte övertygad om att den är sämre än 077.
Corpsegrindern Posted - 2010/05/26 : 13:39:45
Ok. Blev det nån förbättring med baffeln?

Cp21:an är väl kanske inte världens bästa diskant,men det blev stor skillnad mot hur det lät innan iaf. Små detaljer i de högre registren kommer fram bättre nu.

Det blev överlag bättre attack i ljudet tycker jag.

Basen är faktiskt rätt mycket bättre med det analoga filtret än med driveracket,nu hör man verkligen hur tight o fint Lab4000 ska låta. Förut lät basen seg,släpig o bumlig. Det är som man har ett rum med massa resonanser i basen,sen tar man bort resonanserna. Ungefär den skillnaden blev det. Hur kan det komma sig?

Skulle jag få bort brus,brum och fläktljudet från Labstegen så finns det inte mycket att klaga på,lite mer attack o renhet i midbasen då kanske.

Jag har inte hört något system som spelar Infected mushroom på det fantastiska sätt som detta gör.
PetterPersson Posted - 2010/05/25 : 06:41:32
Jo, mina CP21or låg fritt ett tag. Sedan monterade jag dem på en
lite baffel, ca 15*25 cm. Därefter bytte jag ut dem mot ett par
kompressionsdrivers och Kugelwellenhorn. Personligen tycker jag det
blev betydigt bättre. Delar vid 3000 Hz nu istället för 7000 som
det var tidigare. Jag har fått bättre homognitet, stereobild och
tonkurva. Kan hända att jag aldrig fick till det med CP21an, men
spridnignen på det nya hornet är mycket jämnare fördelat mellan
vertikalt och horisontellt, något som jag uppskattar.
Corpsegrindern Posted - 2010/05/24 : 22:14:39
Öhh.. Det där edge fattade jag inte ett dugg av.

Jag såg en bild på faktiskt att du petter har beyma Cp21 som supertweeter,och dina ser ut att ligga löst,eller ja har ingen låda eller baffel iaf. Så jag antar att det är bättre utan?

Jag har nu testat att köra såhär:

Som High: Beyma Cp21F
Mid: B&C De 750
Low mid: B&C Hpl76
Low: 18TBX100,18lw1400

En enorm förbättring blev resultatet.
Mycket klarare ljud i toppen,2" måste falla av väldigt efter 8 khz eller nåt sånt. Jag tyckte inte jag saknade nåt speciellt förut,men nu märker man att det gjorde jag allt...

Det blev dock en försämring också,det brusar mera och fick även lite brum i basarna. Irriterande mellan låtarna,sen tänker jag inte på det.
Anledningen till bruset är enkel,hög verkningsgrad på diskanten och den får med det ljusa bruset som De750 inte fick med.

Brummet är pga att jag var tvungen att koppla in ett till aktivt filter på Pre out 2 på försteget,det filtret(DBX 234 XL) Hade tydligen lite brum med på köpet. Kan ju även bli lite brum av att jag måste använda adaptrar mellan RCA och XLR,för försteget har XLR och RCA ut. Använde bara XLR förut.

En annan sak är att basen blev stramare och tightare av 234 filtret än av driveracken. Det är ju bra. Men vad kommer det sig tro?

Hade jag varit ledig imorrn,så hade jag suttit uppe hela natten och lyssnat,för jag hör saker jag inte hört förut. Och då blir det frossa i olika skivor för att upptäcka nya saker..

PetterPersson Posted - 2010/05/24 : 21:07:23
Ladda hem edge

http://www.tolvan.com/

så ser du vad en baffel gör.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000