HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Villka högtalare skall jag bygga?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Tomas J Posted - 2010/05/15 : 23:24:49
Jag sitter och försöker hitta på ett nytt projekt.
Jag börjar lessna på mina nuvarande högtalare och jag vill ha ett bygge att sätta tänderna i, jag har inte tänkt stressa fram något resultat, men jag vill ändå ha lite idéer som kan ligga och gro i tankarna :)

I dag har jag ett par lancettor som kompletteras av två st. kuber som levererar lite extra bas där lancettorna inte hänger med.

Tanken med bytet av högtalare var att bygga ett par golvare som inte behöver något extra stöd i basen utan som klarar sig helt själva.

Vad gäller konstruktionen så är jag öppen för det mesta, men de bör vara barnvänliga, dvs. inga öppna bafflar, inga elektrostater och annat konstigt som det kan pillas på eller som kan gå sönder.
De bör även vara stabila så de inte ramlar omkull.

Prestandamässigt så får de gärna kunna prestera höga ljudtryck med fet bas, men jag vill även att de ska kunna spela detaljerat också när man så vill.

Jag skulle föredra att bygga en beprövad konstruktion där det finns ritningar att använda och där det finns färdigberäknade filter att tillgå, eller där man inte behöver några filter alls (tänker på någon slags bredbands lösning i så fall)

Jag har inte tummen mitt i handen och har väl tillgång till de flesta maskiner som skulle kunna behövas, så mera avancerade konstruktioner är också välkommet.

Budgeten då?
Mycket material kan jag få gratis ifrån jobbet, men om man räknar med element och filterkostnader så får det max kosta 4000 kr, mindre är ju självklart ingen nackdel!

Har jag glömt något som kan behövas tas med i beräkningarna av val?

Någon som har förslag på någon trevlig golvare som skulle passa mig?
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2010/05/16 : 00:02:54
Jag tycker den här verkar spännande.

http://zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

MCM som säljer waveguiden skeppar inte till europa men en trevlig filur på www.htguide.com har gjort en liten instruktion om hur man kan göra en egen fräs.

Jag har aldrig hört konstruktionen men tycker den verkar vara ett spännande projekt

Själv försöker jag mig på något liknande fast MLTL istället för BR.

/mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000