T O P I C R E V I E W |
NBJ |
Posted - 2010/05/11 : 20:29:07 Hej alla glad forum medlemmar.
Jag har sedan en tid tillbaka förlitat mig på HFLS1 som huvudhögtalare vilket jag i stort är nöjda med. Men som alltid när tiden går vill man ha något bättre, och är i ligger själva problemet jag vet inte riktigt vad. Men om vi utgår från HFLS1 ljud så är detta sakerna jag vill förbättra. - Djupare bas. (inte mer bas utan att den går lite djupare).
- En lite öppnar ljudbild, lite mer analytisk.
Som sagt har jag idag ett par HFLS1 som jag i framtiden hade tänkta använda som bakhögtalare så de nya högtalarna ska inte skilja sig för mycket i ljudet.
Vad det gäller konstruktion är jag öppen för det mesta som går att ha i en vanlig lägenhet. Så det spelar inte roll om det är stativare eller golvhögtalare. Men det får inte vara för stort. Men förslaget kan innehålla en subwoofer.(ivf så länge det går att lyssna på högtalarna utan denna då man inte alltid vill störa de andra i huset.)
En sak kvar bara budget: ungefär dubbelt vad ett par HFLS1 kostar är max budget.
Är det någon som har ett bra förslag?.
|
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
FForsman |
Posted - 2010/05/14 : 13:16:44 quote: Hur skulle elementen från HFLS1 funka i någon form av horn eller TL?
En snabb Q&D med MJKs Matcadblad ger denna sim.
Höjd: 86 cm Bredd * djup: 16.5 *16.5 elementplacering: 15.2 cm från toppen portplacering: 81 cm från toppen port: dia, 5.1 cm längd 11.5 cm Dämpning: 0.25 lb/ft3 i övre 2/3 av pipan (vilket är relativt lite dämpning tror jag)
Det finns mer att slipa på och simmen ovan är bara ett utkast.
/mvhff
|
Hemling |
Posted - 2010/05/13 : 23:58:34 Hur skulle elementen från HFLS1 funka i någon form av horn eller TL? |
FForsman |
Posted - 2010/05/13 : 23:41:43 Kolla in hoktunas tråd. HFLS1 med mer skjuts i basen
/mvhff
|
NBJ |
Posted - 2010/05/13 : 21:20:10 Hmm...
Hade det varit lönt att till HFLS1 bygga en underdel som gav en extra skjuts i basen?
Antingen genom att skapa en 2,5 vägshögtalare eller genom att att görta om filtret till en 3 vägs högtalare. I så fall tänker jag mig ett eller två frontmonterad baselement på 6,5 tum eller ett sidomonterat på 8". Samt att högtalaren har samman footprint som HFLS1.
Circlomanen aktiv delning är inte att utesluta, jag har utrustning för en aktiv trevägshögtarae dock är ett av slutsteg inte av bästa sort (dvs ett billigt PA steg) men det e iofs inte ett problem. Sen ligger förstärkare ju på en annan budget.
Är det någon som erfarenhet av de focal diskantelement de säljer på HIFIkit? Det e nog bara en fix ide men det hade varit intressant att veta hur de hörs.
/NBJ |
emanuelgbg |
Posted - 2010/05/12 : 12:05:48 http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Finns en hel del högtalare att välja på, främst vanlig basreflex men en och annan TL finns oxå. En fördel med Troels är att delningfiltren är färdigutvecklade och genomarbetade.. tycker jag iaf. |
Circlomanen |
Posted - 2010/05/12 : 06:30:21 Det kan inte vara så svårt att slänga ihop en vettig kombination av ett bättre baselement och en bättre diskant i en MLTL eller klassisk TL. Filter är inte min starka sida, å de är extremt viktiga att få till rätt, om man skall dela passivt. Med en MLTL eller klassisk TL så kommer du få betydligt djupare och bättre bas ur samma element. En Seas Excel E0042-08S W18NX001 och en Seas Excel E0038-06 T29CF001 kan säkert samarbeta bra. In med basen i hornresp och smid en MLTL. Filtret får andra hjälpa dig med. Jag skulle rekomendera aktiv delning, men då ändras budgeten en hel del.
Mvh Johannes. |