T O P I C R E V I E W |
Hornta |
Posted - 2010/05/05 : 19:43:21 Sitter och funderar lite på var och varför BR-porten placeras någonstans. Just nu har jag br-porten riktat bakåt med den öppningen så långt ifrån baselementet som möjligt, men för att kunna använda porten där är porten begränsad till diametern 4,4cm vilket ger längden 14,5 cm långt rör. Börjar misstänka att det är lite litet för högtalarna... men förmodligen inte.
Därför går tankarna till ett br-rör med större diameter som istället går ifrån "volymen där elementen är placerade" till lådans kvarvarande volym. Då borde väl den luft/ljud som hamnar i den nya volymen fungera som en baskammare, eller? Någon som provat med br-porten inuti högtalaren eller är det bakåt/framåt riktade portar som gäller?
eller
Vad har ni för tankar om dessa två alternativ? |
14 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Hornta |
Posted - 2010/05/06 : 18:36:54 Mangs: var precis det jag tänkte först, men då jag var tvungen att begränsa budgeten lite så hoppade jag över att köra 2.5... självklart hade jag inte tänkt öppna upp mellan dem utan köra "varsin" volym på dem.
Kan säga också att lådorna är nästintill helt vibrationsfria, t o m utan blymattor! |
mangs |
Posted - 2010/05/06 : 18:15:29 OK, om så är fallet skulle jag undvika att öppna upp mellan lådorna och köra den översta lådan slutan så länge. Sedan kan du enkelt snickra til ldig en 2,5vägs-högtalare där den nedre basen spelar bas och den övere bas/mellanregister. Fast å andra sidan har du avstämt lådan efter att köra den portat redan? |
Hornta |
Posted - 2010/05/05 : 23:54:03 Mangs: bra fråga egentligen, kände väl mest för att bygga ett par golvare med de element jag hade till godo. Hade tänkt köpa ett till baselement men tyvärr får det vänta... |
Hornta |
Posted - 2010/05/05 : 23:51:44 Ska ta å räkna lite imorgon, tycker jag borde räknat rätt tidigare... har använt mig av "loudspeaker design cookbook". |
mangs |
Posted - 2010/05/05 : 23:38:54 Jag må vara hungrig och trött men varför bygger du så stora lådor om du ändå kör en egen kavitet längst upp? I normala fall vill man ju ha så små lådor som möjligt och i ditt fall känns det lite slöseri med lådutrymme? |
RuneStone |
Posted - 2010/05/05 : 23:16:38 Det är bara att öka på diametern på porten och förlänga den för att bibehålla fs.
för att se storleken på porten i förhållande till elementet är det bara att räkna ut Vd för elementet(totala mängden luft elementet flyttar vid max konutslag) sd x xmax, gångra det med en faktor på 10 så får du fram luftmängden som skall finnas i porten. |
Hornta |
Posted - 2010/05/05 : 22:36:24 Orsaken varför jag började fundera på alternativ var för att jag är lite orolig över att få blåsljud i porten då den har liten diameter och längd. Vet inte riktigt vad en 6.5" brukar behöva för diameter för att trivas.. |
RuneStone |
Posted - 2010/05/05 : 21:52:15 Ser inte riktigt problemet med den första porten, vill du ha längre port är det bara att böja den i lådan.
Har du bara en port i lådan utan ett port för ljudet att ta sig ut i kommer det att fungera som en sluten låda.
En basreflexport fungerar som ett till membran, luftmassan som är i självaste porten ska röra sig fram och tillbaka i porten som ett membran, ett basreflexrör ska aldrig ge ifrån sig blåsljud. För det allmänna fallet finns en tumregel som säger att röret bör innesluta 5-20 ggr så mycket luft som högtalarelementet kan pumpa. Detta för att större delen av luften ska stanna i porten vid full utstyrning och därmed fortsätta att uppföra sig som en massa även vid hög amplitud. |
Hornta |
Posted - 2010/05/05 : 21:52:01 slängt ihop några alternativ till den först tänka placering och storlek på br-porten:
Kommer säkert köra på den tänkta lösningen (första bilden, första inlägget) men vore roligt med lite tankar på de olika alternativen :) |
Hornta |
Posted - 2010/05/05 : 21:09:16 Har slitit hårt med dessa lådor så jag tänkte inte köra "trial and error" på dessa, men kommer nästan garanterat prova en dubbel reflex konstruktion...
ingen som har provat labba med dubbelreflex? |
Rolf-san |
Posted - 2010/05/05 : 21:01:14 Trial and error! Kanske inte så roligt. Någon gång när prokrastineringen tar slut har jag tänkt att få ihop det. Jag har ju elementet. |
Hornta |
Posted - 2010/05/05 : 20:14:34 Hittade detta på hemsidan deras "The double bass-reflex system is intended for further enhancement of bass sound, and can be achieved if an additional bass-reflex process is given to bass-reflex system enclosures. Calculation of parameters of double bass-reflex system enclosures, which function in a very complex mode, often requires experience, intuition and the sixth sense. It is, therefore, strongly recommended as many and various calculationexamples as practical be reviewed and knowledge be built up before designing your own version."
verkar lite halvlurigt att få till ett bra resultat :D |
Hornta |
Posted - 2010/05/05 : 20:07:50 Rolf-san: tack för länken! Väldigt intressant att använda sig av två portar, hade varit trevligt med mer info om varför portarna är avstämda till de frekvenser de är... ska leta vidare på saken :) |
Rolf-san |
Posted - 2010/05/05 : 19:48:14 Du kan ju kolla här! http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/83e_enclrev.pdf
|