T O P I C R E V I E W |
TxF |
Posted - 2010/05/05 : 14:42:48 Skulle det vara möjligt,utan att påverka ljudkaraktären att klyva ett horn på längden? Varför jag frågar är för att jag ska bygga nya fronthorn och skulle vilja kröka dom på ett litet udda sätt. Bilden förklarar hur jag menar, skulle ljudet bli detsamma alltså? Längder och areor och expansion är dom samma i båda fallen.
|
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
TxF |
Posted - 2010/05/10 : 15:33:25 Okej men det borde funka att dela hornet då, om man har 2 exakt lika delar. Nu kommer nästa steg, att simulera detta horn. Har har labbat en del och detta är det bästa jag kommer fram till. Finns ju en del elaka dippar i frekvensgången, är det nåt att bry sig om eller är det bara att köra ändå?
Värdena:
SPL Front
SPL Rear
SPL Båda (30 cm avstånd mellan hornöppning och element)
Schemat
Impulssvar
|
Bernt Jansson |
Posted - 2010/05/06 : 09:44:16 Man kan tänka sig ett rörformigt skal och en solid "konisk" (eller snarare utformad efter önskad area i horngången) mittdel. Så är Bo Hanssons bashorn i ChaveRex byggda om jag förstått rätt. |
Sundström |
Posted - 2010/05/06 : 09:12:23 Om det är för långt fram till att gångarna möts så kan det bli resonansbekymmer (det kanske finns ett bättre ord, interferens?). Jag vet inte vart gränsen kan gå men kan gissa att luften bör mötas efter minst 50 cm (kanske kortare).
Det finns ju horn som har delade gångar hela vägen, med ena öppningen i taket och andra nere vid golvet. Och en del har de två öppningarna på var sida nära elementet. Om öppningarna skulle vara alldeles bredvid varandra så tror jag att det är oerhört viktigt att ha exakt samma hornlängd (kanske blir resonanser ändå eftersom trycket kan variera mellan hornöppningarna i förkammaren och även mellan hornöppningarna i rummet). |
TxF |
Posted - 2010/05/05 : 23:29:44 Men hornet kommer inte att se ut som på bilden. Det kommer att bli flera böjar på det. Men frågan är alltså om ett horn kan delas i 2 horn med halverad area utan att ljudet påverkas för mycket? |
Sundström |
Posted - 2010/05/05 : 15:41:02 Jag kan inte uttala mej om kvalitetsskillnader. Men jag har en billighetsvariant i garaget med fostex 6"-element där jag tejpat fast toppen av en 1,5 litersflaska bak på elementet. Sen har jag kapat papprör (diameter på ca 20 cm, och ca 30 cm långt) och byggt på en hornutvidgning med hjälp av kartong, lim och sågspån blandat med lim. Jag lyssnar alltså på elementets baksida.
Jag fick lite mer glädje av ett halvbra element på det sättet. Används mellan 150 och 2200hz. Horn minskar ju sidoekon och ger då lite klarare ljudbild. Sen blir det ju lite mer fart i ljudet (högre verkningsgrad).
Om du ska lyssna på elementets framsida så vet jag inte om du vinner så mycket på att ha hornet rakt bakåt. Vinklar kan vara bra för att dämpa högre frekvenser för bakladdade horn. Vinklat blir enklare att bygga. |
TxF |
Posted - 2010/05/05 : 15:15:13 Jodå det vet jag, men blir bygget verklighet kommer ingen sida att vara rak, åtminstone inte nån längre sträcka Skissen är enbart principiell för att förtydliga hur jag menar, det verkliga hornet blir mycket mer komplext. |
reVintage |
Posted - 2010/05/05 : 15:03:05 En liten reflektion utan att ta ställning till skillnaden mellan hornen:
Det torde vara betydligt enklare att bygga med raka sidor på höljet och böjda sidor på "faspluggen". Vi förutsätter att höljet byggs med resonansfritt mtrl. |