T O P I C R E V I E W |
more10 |
Posted - 2010/05/04 : 22:08:03 Eftersom jag klurar på att bygga ett TH med undre frekvens ner mot 20 Hz och vill hålla lådstorleken nere har jag letat efter små element med fs runt 30. Jag hittade Scan-Speak 18W/8545 för 1745 kr på Ljudia: http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/6-8-tum-c96806/scanspeak-18w-8545-p78390/. Det är lite dyrt tycker jag nog, men det finns inte så många små element med låg fs.
Specen: http://www.ljudia.se/Archive/ProductFiles/151013/Scanspeak%2018W-8545.pdf
TH spelar 5 dB starkare och går 5 Hz lägre än ventilerade lådan (WinIsd). Den är 3 ggr större, 100 liter. Bra WAF?
|
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
more10 |
Posted - 2010/05/04 : 23:38:29 Du kommer alltid att få stora konrörelser vid frekvensen som är halva våglängden av pipan. Ett litet element gör större konutslag än ett stort vid samma ljudtryck. Fast konrörelser är bra, de hjälper till att kyla talspolen.
Om elementet bottnar så är det dåligt, då kan det gå sönder om det är papp. Det är alltså bra med ett element som har hög xlim (konutslag vid bottning). Om det är glasfiber så tror jag att det tål att bottnas. Om konen går utanför xmax får du distorsion.
Själva konen kan gå sönder av att det blir för högt tryck inne i pipan, fast jag tror inte att det är nåt problem med detta elementet.
En sån här låda kan man ju ha flera av, och driva med en fjuttförstärkare från 41 hz (amp9) och få ganska mycket tryck totalt. Fast jag skulle satsa på ett lite större element om jag var du, och en större låda då.
Min konstruktion går ju ner mot 20 Hz, och det var ju inte vad du var ute efter? Jag tror att man får jämnare frekvensgång om man stämmer av pipan nedanför elementets egenfrekvens, om du gör en simulering med en kortare pipa ska du se att du får hängmatta. |
mangs |
Posted - 2010/05/04 : 22:50:16 Intressant, tack så mycket. Även jag håller på och simulerar för fullt med detta element. Jag ser dock att man ganska snabbt kommer upp i Xmax med detta. Är det inte generellt så att TH gör att konrörelserna skall bli mindre. Om man bottnar elementet redan vid 7V in finns det en ganska stor risk att det spelas sönder? |
|
|