T O P I C R E V I E W |
CarlssonH |
Posted - 2010/05/02 : 11:09:00 Hej alla ni som kan det där med DIY.
Jag har ett par Hemp FR8C som jag tänkte sätta in i ett par mindre basreflexlådor och hittade en recension av (nästan) samma element här: http://www.affordableaudio.org/HempFR8.pdf
Och ett par lådor på ca 20 liter låter ju jättebra om man tänker på utrymmet och enligt recensenten är detta ju ett dunderbra element. Problemet är ju att elementet i recensionen är generationen innan mitt och när jag matar in mitt elements data i WinISD beta så blir (det teoretiska) resultatet inte så bra. 60 hz ligger på -9db och nästan 2db plus runt 150 hz.
Är det WinISD som bråkar med mig eller är det jag som någonting om bakfoten, eller är det helt enkelt så att det inte går att få det bättre med så små lådor?
Å andra sidan så får jag väldigt fina siffror i WinISD när jag går upp mellan 50 och 100 liter på lådan.
Här kommer data på elemten:
Voice Coil Impedance: 8 ohm Rated Frequency Response: 40 - 20K Hz Sensitivity: 95.5 dB SPL (Average 500 - 2.5 kHz, 1w, 1 meter) Rated Power: 45 watts Program Power: 90 watts Magnet Weight: 566 gr (20 oz) Net Weight: 1.5 kg (3.30 lb) Fo: 45 Hz Re: 6.2 ohm Qts: 0.4 Qms: 2.5 Qes: 0.5 Vas: 95.5 liters Mms: 9 grams Xmax: 1.9 mm No: 1.1 %
Någon som har några bra förslag??
|
|
|