HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Transmission Line

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
RuneStone Posted - 2010/05/02 : 10:54:56
Goddag kära forumister.
Tänkte simulera lite på en TL, men jag kan inte finna någon lämplig programvara för ändamålet, någon som har nåt tips ?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2012/08/26 : 14:44:36
Ja det finns det. Ditt resonemang är riktigt. Det viktiga är dock att tonkurvan faller jämnt över grundresonansen. På så rätt blir summeringen av port och element rätt.detta angrips bäst med rätt elementplacering och rätt dampmaterialsplacering. Sen kan man finjustera med var porten hamnar.
sladdbarn Posted - 2012/08/26 : 10:18:29
Och det är jag tacksam för. Menade bara om det kanske fanns något användbart i
mina funderingar?

quote:
En annan tanke är att ha porten vinklad jämfört med högtalarelementet. Låt oss säga att porten
är vinklad 45 grader kontra elementet, då kanske de ljuvliga bastonerna letar sig fram till
lyssnaren men de oönskade högre frekvenserna dör ut pga av rummets dämpning eller åtminstone
dämpas drastiskt.

quote:
Ur porten får vi inte bara de frekvenser som vi vill ha utan även frekvenser högre upp
i registren, men om porten monteras nedåt mot golvet så borde lyssnaren slippa mycket
av de högre tonerna då de inte har samma tendens att sprida sig som väldigt låga toner har.
Eventuella blåsljud borde också höras mindre då de inte är riktade direkt mot lyssnaren.
Ett alternativ kan vara att låta porten mynna ut på sidan av högtalaren.
PetterPersson Posted - 2012/08/26 : 08:36:32
Varsågod Avfärdar? Snarare vill jag att du fokuserar på rätt
detaljer så att du lär dig något och bygger mer rätt än fel i
första testlådan.
sladdbarn Posted - 2012/08/25 : 23:20:34
quote:
Sätt elementet så att det släcker ut resonanser och placera
dämpmaterial som tar hand om de övriga resonanserna. Mät på#168;olika
ställen i pipan och leta efter där den frekvens du önskar dämpa har
ett minimum på tonkurvan = hastighetsmaximum. Där fungerar dämpmaterialet
som bäst.

Tack för info Petter. Avfärdar du mitt svammel i och med denna text?
PetterPersson Posted - 2012/08/25 : 20:14:44
quote:
Däremot kan du nog räkna med en bättre spridning av de lägsta frekvenserna.

Spridningen är mycket bra vid låga frekvenser oavsett placering eftersom våglängden är så stor.
asto Posted - 2012/08/25 : 20:11:45
quote:
Hur mäter man i pipan?
Så här gjorde jag

Eriksson Posted - 2012/08/25 : 20:04:03
Blåsljud tror jag inte du kommer ifrån genom att vända porten neråt, möjligen att de blir mer maskerade. Däremot kan du nog räkna med en bättre spridning av de lägsta frekvenserna.

Min Slavbas har elementen riktade mot golvytan, och detta har visat sig vara en mycket bra lösning.
Ryssen Posted - 2012/08/25 : 19:49:30
quote:
Mät på#168;olika
ställen i pipan

Hur mäter man i pipan?
PetterPersson Posted - 2012/08/25 : 19:26:31
quote:
Det jag är på jakt efter är ett tydligare mellanregister utan "störningar" från höga frekvenser
från porten.

Sätt elementet så att det släcker ut resonanser och placera
dämpmaterial som tar hand om de övriga resonanserna. Mät på#168;olika
ställen i pipan och leta efter där den frekvens du önskar dämpa har
ett minimum på tonkurvan = hastighetsmaximum. Där fungerar dämpmaterialet
som bäst.
sladdbarn Posted - 2012/08/25 : 19:21:07
Jag håller med dig angående blåsljud, så länge vi inte pratar om hembiofrekvenser utan hifi.
Porten bakåt känns fel på något sätt, ljudet borde komma ur fas tycker jag men det är inget
jag vet utan mer tror.

En annan tanke är att ha porten vinklad jämfört med högtalarelementet. Låt oss säga att porten
är vinklad 45 grader kontra elementet, då kanske de ljuvliga bastonerna letar sig fram till
lyssnaren men de oönskade högre frekvenserna dör ut pga av rummets dämpning eller åtminstone
dämpas drastiskt.

Det jag är på jakt efter är ett tydligare mellanregister utan "störningar" från höga frekvenser
från porten.
FForsman Posted - 2012/08/25 : 18:52:04
Jag tänker att om man får blåsljud har man gjort en miss i designen av portarna och avstämning. Kör du MathCad får du ut luftens hastighet i porten vid respektive frekvens. Det kanske går att få i Hornresp också men det vet jag inte hur man gör. Att montera porten bakåt är ju också populärt. Själv tycker jag att det simmar konstigare med rumsreflexerna med bakåtport men om det beror på min oförmåga, programmets begränsningar eller om det finns en sanning i det, kan jag på rak arm inte svara på.

/mvhff
sladdbarn Posted - 2012/08/25 : 17:24:11
Har lite fler idéer slash funderingar angående MLTL...

Ur porten får vi inte bara de frekvenser som vi vill ha utan även frekvenser högre upp
i registren, men om porten monteras nedåt mot golvet så borde lyssnaren slippa mycket
av de högre tonerna då de inte har samma tendens att sprida sig som väldigt låga toner har.
Eventuella blåsljud borde också höras mindre då de inte är riktade direkt mot lyssnaren.
Ett alternativ kan vara att låta porten mynna ut på sidan av högtalaren.

Hänger ni med på hur jag menar?

Circlomanen Posted - 2012/06/16 : 06:43:12
Det finns en hel del att vinna på icke rätvinkliga lådor. Man kan nog inte eliminera all dämpull, då även den önskade kvartsvågsresonansen har en massa övertoner som man inte vill ha. Men jag tror att det ger ett betydligt trevligare mellanregister då de stående vågorna inne i lådan oftast ligger där i frekvans. De minskas en hel del av att det inte finns några helt parallella ytor.

Räkna nu inte med att jag tänker sy ihop någre 5 kantiga MLTL inom en allt för snar framtid, även om det vore skoj.
Det är nog den enklaste vägen att gå när det gäller att eliminera parallella ytor i en TL. Det är lätt att sy ihop en sådan med buntband, för att sedan spackla upp insidan och skarvarna med förtjockad epoxi. Det går nog tillockmed snabbare än att limma och skruva, om man bara bortser från torktiden på 24 timmar.
En något större baffel och 4 st vägg-delar, allt i plywood. En påse buntband och en liter epoxi med filler. Hmmm.

Denna tråden ger mig en massa dåliga ideer.

Mvh Johannes.
sladdbarn Posted - 2012/06/15 : 23:02:20
quote:
Jag har länge funderat på att bygga en MLTL med 5-kantigt tvärsnitt.

Cool ide, som så många gånger förut

Det fick mig att fundera lite... kan man anta att det kommer att behövas mindre dämpning
i exempelvis en 5-sidig låda eftersom den borde få mindre resonanser?

Stämmer det vore det förträffligt, eftersom mindre dämpning = mer dynamik.
Det optimala borde vara att inte dämpa alls då det minskar verkningsgrad och dynamik.

Hur skoj hade det inte varit att jämföra två olika lådor med samma volymer men där den
ena är 4-kantig och den andra är 5-kantig?

Har jag fel eller om ni inte förstår mitt flummeri så kommentera gärna!
emanuelgbg Posted - 2012/06/14 : 09:04:43
Ja det blir lite klurigt att räkna ut en sådan låda men inget omöjligt, jobbigare att såga ut bitarna o få rätt vinklar.

PMC twenty.24 är ju en romb sett från sidan iaf

http://www.audiovenue.com/products-info.asp?id=1123
sladdbarn Posted - 2012/06/14 : 08:48:19
DrBoar: vänster respektiva höger sida är fortfarande parallella.

Edit: topp och botten är förvisso parallella på mitt första förslag.
Det blir ganska knepigt om alla sidor ska vara oräta men
ju fler väggar som är oräta desto bättre borde det bli...
sladdbarn Posted - 2012/06/14 : 08:45:46
Ett förslag:

Ett annat:

Det blir lite trixigt att räkna på mått och att såga men i jakten
på bättre ljud kan det vara värt det
DrBoar Posted - 2012/06/14 : 07:44:15
Något i stil med
Det finns väggsnuttar som är parallella men inte är det mycket.
Circlomanen Posted - 2012/06/14 : 05:26:07
quote:
skulle det vara en fördel i en TL med alla väggar oräta?

"Väggar oräta" tolkar jag som om du menar utan räta vinklar mellan väggarna. Det är en stor fördel att inte ha några parallella ytor inne i en högtalarlåda. Skevare och mer ossymetrisk = bättre. Stående vågor och resonanser (annat än önskade) är av ondo på alla sätt.

Det enda undantaget jag kan komma på är när man bygger in en lång sektion i ett horn eller tapppat horn som skall skapa en kraftig dipp i frekvensgången just där konstruktionen annanrs vill ha en peak. Man kan i vissa fall släta ut frekvensgången en del med sådana tekniker.

Jag har länge funderat på att bygga en MLTL med 5-kantigt tvärsnitt. Lätt att göra om man har en bordssåg eller med stitch&glue teknik så som man bygger båtar i plywood och epoxi. Sedan jag inte har en bra bordssåg eller Festool cirkelsåg med linjal, så får jag spackla allt med förtjockad NM275 istället.

Mvh Johannes.
FForsman Posted - 2012/06/13 : 23:17:25
hmm, menar du att tvärsnittet skulle vara rombiskt eller att tvärsnittet okar/minskar i storlek över längden?

/mvhff
sladdbarn Posted - 2012/06/13 : 19:35:10
Väcker en gammal tråd till liv med en fråga:

-skulle det vara en fördel i en TL med alla väggar oräta?

Edit: kanske enklast om jag kompletterar med en skiss, kommer imorgon!
sladdbarn Posted - 2010/11/12 : 11:59:32
Jag älskar detta forum
Gubben i Kalmar Posted - 2010/11/12 : 08:37:04
quote:
en enkel kalkulator
http://www.mh-audio.nl/TML.asp

Den sidan var bra!

sladdbarn@

Beräkningar på "teknisk fysik" är ofta "approximationer".
Därför finns ofta olika sätt att beräkna på.

Det bästa sättet är att kolla olika "beräknings modeller"
och se hur stor spridningen är för samma invärden.

Om Du inte är "lagd åt det matematiska analytiska hållet".
Så har vi detta förmämliga forumet. Det finns alltid någon
"mattefreak" att snacka med.
PetterPersson Posted - 2010/11/12 : 08:18:34
Jag hade också byggt MLTL, lättare att nolla resonanser och principen är mer flexibel både mått och veckningsmässigt.
Circlomanen Posted - 2010/11/12 : 08:13:39
Hornresp funkar kalas tycker jag. Enligt simmar och mätningar i otaliga horntrådar på diyaudio så verkar det stämma riktigt bra.

Det är lätt, överskådligt och man kan göra en massa olika varianter. MLTL, "vanlig" TL, Viogt-horn/pipor, raka pipor, med eller utan kammare bakom element, elementet på andra ställen än i bölrjan av pipan osv osv...

Personligen är jag mycket förtjust i MLTL, då de låtit mycket bra de gånger jag byggt och lyssnat på dem. Lätt att bygga och de passar rådande format-ideal när det gäller högtalare. (höga och smala)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000