T O P I C R E V I E W |
markusA |
Posted - 2010/04/29 : 08:12:34 Jag har försökt klura ut hur Hornresp fungerar och har väl tagit mig en bit på vägen men en sak förbryllar mig. Hur simulerar man horn som inte är runda och fina? Dvs men kan ju bygga 4-kantiga horn också...
Och är det normalt att graferna är väldigt spretiga? (Olika program ritar ju på olika sätt.) |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
more10 |
Posted - 2010/04/29 : 23:37:09 Jag är ingen expert, men jag tror du ska utgå från att om du konstruerar ett horn med rektangulärt tvärsnitt, så är det cirkeln som får plats inuti som bestämmer frekvensen, i alla fall för öppningen |
markusA |
Posted - 2010/04/29 : 11:33:42 Wohooo. :D Nu blev mitt liv lättare, tackar och bockar.
Jag försöker få Hornresp att tacklaproblemet med en fullrange högtalare... Leker med tanken att köra ett horn med Lowtherelement. Men det finns ju fler sätt att flå en katt, man får inte glömma kvartsvågspipor och TL. Horn verkar kul däremot.
Det som oroar är hur elaka graferna ser ut. :P Svårt att avgöra vad som låter bra och helt horribelt. Var hornet slutar verka osv. |
Circlomanen |
Posted - 2010/04/29 : 11:10:15 Ett fyrkantigt tvärsnitt kommer inte bete sig exakt som hornresp visar. Skillnaden är ofta så liten att det inte spelar nån roll. Det viktiga är att ytor och längder stämmer. Ett extremt förhållande i ett rektangulärt tvärsnitt är väl inte bra. Tex: 500 cm2 översätts till 500 cm bredd och 1 cm djup eller liknande. Du upphör "pipan"/hornet att bete sig som en sådan. Ett förhållande på 1:3 är väl ok, men efter det får du allt mer avvikelse. Detta gäller då endast bas där våglängderna är stora i förhållande till portens geometriska mått. För mellanregister gäller helt andra regler då hornets mått är nära våglängderna som skall återges. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/04/29 : 10:59:35 Ja det är väl just areor som avses i resultatfilen. Som man sen själv får räkna ut lämpligt tvärsnitt för. Bara att själv välja; runt, fyrkantigt eller oktaedriskt eller vad man vill ha.
Jag har inte kommit dithän själv än, men snart måste jag lära mig detta också. |
markusA |
Posted - 2010/04/29 : 10:40:00 Kan det vara så enkelt? Att bara räkna på area och längd? |
TxF |
Posted - 2010/04/29 : 08:52:02 Det spelar nog ingen roll hur det ser ut bara areorna och längderna stämmer. |