T O P I C R E V I E W |
Green77 |
Posted - 2010/04/28 : 18:25:48 Hej. Tror jag gjort mitt kretskort fel.. Gjorde det för en sekundär lindning ut från min trafo. Men har en trafo med dubbla sek. ut.. Har kopplat in den som bilden visar, men får då bara likspänning mellan jord och den ena kanalen.. Antar att man inte kan koppla så här? Hade man kunnat kört mede 4 dioder nere också o sedan kopplat ihop jorden?
http://img534.imageshack.us/img534/2351/trafo.jpg Mvh. Daniel
|
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
gammelnalle |
Posted - 2010/04/28 : 21:14:39 Du har flera alternativ:
Jag vet inte varför du vill ha skilda "nätdelar" ?? Men om du envisas kan du göra som du skrev. Dvs en graetzbrygga (fullvägsbrygga)som ovan och sen koppla ihop jorden.
Om du inte "måste" ha separerade nätdelar kan du lägga ihop SEKUNDÄR-lindningarna 0 på 0 och 370 på 370 och bara ha EN brygga (4dioder) EN drossel- DEN verkar vara VÄL tilltagen.
ELLER mittjord 0V på övre till 370V på den ndere= jord och bara 2 dioder -(som du ritat i nedre) sen kopiera från R3 och framåt...
b |
soundbrigade |
Posted - 2010/04/28 : 21:06:45 På den undre trafohalvan har du ju ingen "return". Du måste ju ha en helvågslikriktare där med. Först då kan du koppla ihop likriktarnas "minus". |
Tobbe_L |
Posted - 2010/04/28 : 18:53:07 Humm jag kanske har missat något men den nedre lindningen med två dioder är den inkopplad?? Borde inte ena delen av lindningen gå till jord?
Om du sätter lindningarna i serie o mittpunkten mellan dem bildar jord. Då räcker det med en likriktarbrygga.
|