HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ökat ljudtryck vid fler element?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Mathias på Öckerö Posted - 2010/04/28 : 04:25:05
Hej.

Jag undrar om någon kan reda ut hur man räknar ut ökat ljudtryck vid dubblering av antalet element samt korrigera mig om jag missuppfattat lämplig serie och parallellkoppling.

Låt säga att jag har åtta 8 ohms 6½:or med en känslighet på 88 dB och en effekttålighet på 150 watt.
Detta:

http://www.morelhifi.com/products/pdf/Woofers/EW/Specs%20sheet%20ECW%20638.pdf

Dessa parallellkopplar jag först två och två och får då 4 ohm per par.
Sedan seriekopplar jag de fyra paren i två kretsar med fyra i varje och får då 8 ohm per krets.
Slutligen kopplar jag de två kretsarna parallellt och får till sist 4 ohm.
4 ohm är lämpligt om jag skall driva dessa element med ett klass-d steg, medans om jag skall driva dem med ett rörsteg vore mer lämpligt med 8 ohm, right?

Nu till verkningsgrad, effekt och ökad ljudstyrka.
Såvitt jag förstått ökar ljudstyrkan med 3 dB om man dubblar effekten, stämmer detta?
I så fall, 88 dB @ 1 watt, 91 vid 2 ... 109 vid 128 watt och 112 vid 256 watt. Säg att man får ut knappt 110 dB vid 150 watt som är lämplig maxeffekt på detta elementet. Dock, om jag använder mig av ett Hypex UcD700 så har jag 700 watt / 8 = 87,5 watt per element. Nu kan inte jag göra denna beräkning men jag tror att det kan bli circa 107 dB vid 87,5 watt. Kan det stämma?

Vad händer då när jag ökar antalet element? Och följer med med effekten? Läste nå'nstans att en dubblering av antalet element ökar ljudstyrkan med 6 dB, är det riktigt?
I så fall, 1 element = 107 dB, två 113 dB, fyra 119 db och till sist åtta stycken 125 db. Stämmer detta?

Då kommer jag snart att fråga om beräkningar på banddiskanter och tappade horn som sammanlagt kan ge samma ljudstyrka från 17 Hz och uppåt. För det verkar lagom så här på morgonen...
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mathias på Öckerö Posted - 2010/04/28 : 16:27:32
Det låter som något jag skulle kunna göra ett par till sängkammaren som test av elementen. Vilka element skall du ha? Är du intresserad av det Morelelementet jag satte in en länk till ovan så skicka mig ett pm.
Hornta Posted - 2010/04/28 : 16:15:45
Jag ska bygga ett par talare åt lillebrorsan med 4 st 6.5", tanken är att använda sig av 8 ohmiga element som kommer kopplas: 2 element i serie som sitter parallellt med övriga 2 element.

tanken är att 2 st av dessa element kommer endast spela bas medan de andra spelar hela registret upp till där diskanten tar vid. m a o 2.5-vägare...
Mathias på Öckerö Posted - 2010/04/28 : 15:08:26
Hmm, låter intressant. Jag funderar ju på aktiv delning för att kunna labba och testa olika frekvenser och branthet, lite eq, delay och så. Både för två kanaler per topp och för subbkanalerna. När och om labbandet blir färdigt kommer jag ju att trakassera alla med frågor om hur man bygger det bästa "analoga" filtret...

Nu blir det triamp för th-subbar, 6½:or och band. Så ärligt talat Bernt (och andra), alternativen är ju då några klass d som vi pratat om tidigare men jag är ju en glad galenpanna som gillar mysbelysning, finns det nå't uns av vettighet att starta ett herrejösses rörprojekt för detta? Mycket rör blir det ju.

Har ingen aning om hur mycket det skulle kosta och hur komplicerat och tidsödande det skulle vara. Plåtar att montera rören i kan jag ju lätt skära till och lådor är inga problem. Lödning fick jag femma i i gymnasiet och att likheten med att aptera skulle få mig att se fram emot resultatet när jag sitter i en flussmedelosande källare. Dock kommer väl folk att tröttna på alla frågor som: "hur gör man bäst det här eller det där?"

Och, klass d är ju billigare, enklare och snabbare att få till. (Eller om man kan köpa loss stora svarta redan gjorda evalueringssteg?)

Bernt och ni andra som varit med ett tag, jag vill vara nöjd även i framtiden så vad kan ni råda mig?
Bernt Jansson Posted - 2010/04/28 : 14:00:26
Vad gäller OTL så är det bara att räkna. PL519 kan ge MAX en ampere ström ut per rör och OTL går i princip alltid i klass B så då behövs ett rör för varje halva av signalen. En ampere i åtta ohm ger åtta volts spänning i topparna. I sinusvåg blir detta 0,7 x 8 = 5,6 Volt. Effekten för paret blir alltså 5,6V x 1A = 5,6W

Motsvarande för 16 ohm blir 11,2W och för 4 ohm 2,8W.

Nu dubblar vi antalet rör och plockar ut 2A då blir det i 4 ohm 11,2W, i 8 ohm 22,4W och i 16 ohm 44,8W.
Sen kan vi ju dubbla igen, ström 4A. Då blir det i 4 ohm 44,8W, i 8 ohm 89,6W och i 16 ohm 179,2W.

Siffrorna förutsätter att strömmen från slutrören sätter begränsningen.
Vid högre effekter i högohmig last blir det i stället spänningen som sätter gränsen.
Mathias på Öckerö Posted - 2010/04/28 : 13:31:29
Tolvor tänkte jag ha i subborna, är inte det bättre? Om, man inte skall ha femtontummare... Men det är nog bättre med dubbla tolvor.
Nä, tanken är en högtalare liknande den här:

http://www.redrosemusic.com/revelation.shtml

Till banden måste jag nog ha en transformator då de ligger på 0.8 och styck, blir väl 2.4 ohm i serie. Kan ju gå att drivas med ett klass d men det blir svårt med ett otl;)
Efter transformatorn som är på 9:1 får jag (81x(0.8/3))=10,8 ohm.

Bernt - det funkar väl i alla fall med otl, om det nu är vits med otl när man ändå har transformator i banden...

Åtta 6½ per kanal då alltså. Om man tittar på baksidan av en annan version av samma högtalare verkar det som om 6½:orna är parallellkopplade allihop. 1 ohm då eller? Då får man nog ha en transformator även där.
Kunde man annars seriekoppla fyra och fyra till 2 ohm och sedan parallellkoppla de kretsarna till 4 ohm?
Eller två och två i serie och sedan parallellt 4+4+4+4=16? Tänker jag otl nu igen? Har jag råd med så många rör
Circlomanen Posted - 2010/04/28 : 12:40:30
Om man istället går från 4 st hifi-6,5 tummare till 4 st PA-12or så ökar verkningsgraden från 91 dB/w/m till över 100 db/w/m, samt att de tål allt från 300 till 1500 watt st. För högre ljudtryck skall du hornladda dem.

Att serie-parallell-koppla många element och ökad verkningsgrad håller bara till en viss gräns, sedan blir elementen så utspridda att de inte längre samarbetar. Du får en massa kamfiltereffekter mm. med 16 st 6,5 tums element i en baffel så skulle jag inte gå över 200 hz i delning.
Mathias på Öckerö Posted - 2010/04/28 : 12:08:34
Jo, tanken är ju att ha åtta per sida. Och tack för länken. Läser det jag kan. (Och hinner ;))

Så känsligheten ökar med sex dB per dubbling av element vid samma totala effekt? Eller skall man räkna med att man ju halverar impendansen och således får mer effekt??
Men vid parallellkoppling halverar man ju impendansen, hur skall man då räkna effekten? (Visst, jag kommer igåg formlerna, men det var liksom tjugo år sedan de var använda sist...)

Magils - det där var intressant. Och förmodligen själklart när man tänkt igenom det, vilket jag skall göra.

Skall man hålla samma effekt eller skall man öka den proportionellt med minskning av impendans för att bibehålla samma ström? Under förutsättning att förstärkaren kan leverera motsvarande effektökning vill säga. Nu är det lite, snurrigt.

Bernt - Som jag skrev i kopplingexemplet ovan kom jag ju fram till en impendans på 4 ohm då jag parallellkopplade de sista kretsarna, kan ju lika gärna få 16 ohm om jag kopplar de sista kretsarna i serie, och då blir jag ju helt plötslig en stor spekulant på en otl-konstruktion från dig;) Men blir den ändå inte väääldigt stor om jag skall få ut en större ljudstyrka från dessa element?
Tänker jag rätt så här: då man ökar impendansen måste man öka spänningen för att få samma effekt? Trängre hål - man får trycka mer...

Nä, nu får jag ta en tankepaus en stund och rita på huset. Vill ha bygglovet färdigt nästa gång jag kommer hem från sjön.

Ps. esl, det blir ingen idrottshall men en liten å sjysst club på ovanvåningen...
esl Posted - 2010/04/28 : 11:28:46
Den här idrottsarenan som du skall fylla med musik kanske skulle fått en billigare lösning med PA element?
/esl
Bernt Jansson Posted - 2010/04/28 : 10:34:58
För att komplicera det hela så finns det förstärkare som är begränsade vad gäller ström men som älskar att leverera spänning. (OTL)
Då får man fundera lite till. Vid parallellkoppling blir det pannkaka i det fallet.
Magils Posted - 2010/04/28 : 10:03:26
Det man måste ha klart för sig är att spänningen över spolen styr utslaget. dvs. har du två element i serie får de halva spänningen och därmed halva utslaget, sitter de parallelt så får de samma spänning.

För att skapa spänningen måste det flyta ström genom spolen, och med Ohms lag U=R*I så inser man att det behövs mer ström vid lägre R för att skapa samma spänning. Betänk sedan att effekt räknas som P=U*I, så blir skillnaden mellan P och U också klar.
MatsT Posted - 2010/04/28 : 09:39:41
Så här skall det vara:

Om du har 8 st element på 88 db/2.83V får du en känslighet på (med parallellkoppling):
1 element 88 db/2.83V
2 element 94 db/2.83V
4 element 100 db/2.83V
8 element 106 db/2.83V

Per W blir det:
1 element 88 db/W
2 element 91 db/W
4 element 94 db/W
8 element 97 db/W
Tobbe_L Posted - 2010/04/28 : 09:02:07
Man vinner på att parallellkoppla o man förlorar på att seriekoppla.

Finns en del att läsa här.
http://www.drkrupp.se/hifi/
Läs under "Begreppet decibel"
FForsman Posted - 2010/04/28 : 08:55:55
edit: ooops, jag trodde nog inte helt rätt. Kolla MatsT post nedan istället.

Hur många element har du tänkt att ha per låda? Hänger inte riktigt med på om du menar 4 eller 8 per burk.

Om du har 8 st element på 88 db/w får du en känslighet på:

1 elemnt 88 db/w
2 elemnt 94 db/w
4 elemnt 100 db/w
8 elemnt 106 db/w

tror jag. . .

/mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000